Antwerpen moddert maar wat aan

een sta(n)d van werven
01/03/2004

Het lijkt wel alsof ze zich in Antwerpen voorbereiden op een nog groter proces dan dat van Dutroux. Misschien zal de raadszaal van het nieuwe justitiepaleis zelfs groot genoeg zijn om het proces te houden van de Visa-affaire. Dan mogen de beklaagden natuurlijk niet voor 1 juli 2005 voor het gerecht gebracht worden. Vroeger gaan de 162,8 miljoen euro immers nog niet geïnvesteerd zijn. Nu is het maar te hopen dat de celwagens de kelder in kunnen, dat er voldoende ruimte voor de tram is om te draaien en dat de archiefruimte zal volstaan. Digitale verwerking jongens? Hallo?

Hallo. Infopunt Leien. Wat wilt u weten? Hoelang het nog gaat duren? Mijnheer, leest u onze op glanzend papier gedrukte infobrochures niet, of gaapt u nooit naar de in vierkleurendruk uitgegeven signalisatiepancartes die overal rond de werf hangen? Eindelijk toch een antwoord. Tot eind 2005, als alles goed gaat. Dan zal 970 meter tunnel gegraven zijn. Ja inderdaad, naast de al bestaande en niet-gebruikte tunnels. Of het dan eindelijk gedaan gaat zijn met de ellende in de binnenstad? Nee hoor, fase twee moet dan beginnen he. De eerste fase loopt maar tot aan het eind van het stadspark. Vanaf 2006 werken we dan verder aan tot helemaal aan de noorderlaan. Maar u zal er bijna niets van merken, we gaan alle omleidingen opnieuw heel duidelijk aangeven. En ja hoor. De IJzeren Noodbrug zal dan verdwijnen. Wat dat grapje kost? Zo’n 70 miljoen euro mijnheer.

 

Niet dat je intussen met de trein kan komen hoor. Antwerpen-Centraal is tot minstens eind 2005 in de ban van de Noord-Zuidverbinding. Normaal kan je vanaf de eerste van 2006 door de nieuwe tunnel richting Nederland sporen, maar of dat ook effectief gaat lukken is maar zeer de vraag. Tegen dat ogenblik is de Middenstatie ook zelf volledig in het nieuw gestoken, al zal de nieuwe ingang aan de Lange Kievitstraat vermoedelijk nog even langer op zich laten wachten. Hoelang is eigenlijk zo moeilijk te voorspellen dat de NMBS zelf 2010 als einddatum vooropstelt.
Het Astridplein is al af tegen april 2005. Wat onder dat plein gebeurt is eigenlijk te mooi voor woorden: tunnels, perrons en parkings die naadloos op elkaar aansluiten, fietsenstallingen en kiss-and-ridezones, compleet met trappen, liften, in- en uitgangen. Wie bang is dat de 56500 kubieke meter beton de stad grijs gaan maken, mag gerust zijn: de stad wil dat het plein haar plaats als groene long in de binnenstad behoudt. Die groene long, dat is dat ene grasperkje waarop je niet mocht wandelen; voor wie zich een leven zonder bouwputten en werfafsluitingen kan herinneren natuurlijk.

 

Nog interessanter nu. De Ring. En de Singel, want die vormen één en hetzelfde project. Zelfs zodanig dat er nooit hinder zal zijn van de grote werken: wanneer de noodbruggen op de Singel gezet worden (ze zijn er volop mee bezig), blijft de Ring vrij, en wanneer aan de Ring gewerkt wordt, – u raadde het al – kan u lustig over de tijdelijke ijzeren bulten bollen. Fantastisch toch.
Maar er is meer. Een snelle blik op www.antwerptraffic.be leert dat de ring verbreed wordt in de bestaande bedding, er daar een afscheiding komt tussen stads- en doorgaand verkeer, dat er geen vrachtwagens meer zullen rijden omdat die de Oosterweelverbinding zullen gebruiken, dat de Singel een groene zone wordt met brede voet- en fietspaden en een fantastisch openbaar vervoer. De Ring zou zelfs hier en daar overdekt worden om nieuwe parken op de Ring in te planten. Het promotiefilmpje bulkt van de modewoorden – groen, dichter bij de mensen... – maar vergeet één ding: een einddatum, of zelfs nog maar een planning. Nee, voordat de Ring een pareltje van vlot en vriendelijk verkeer wordt, zal de Schelde nog veel water naar de zee moeten voeren.