artport.be

04/02/2005
🖋: 

“’t Is stil aan de overkant.” Niet dus. Nog half geradbraakt van de laatste examens trokken we naar Nick De Mey en Kevin Verelst, samen met Tijl Piryns, Anneris Tiete en Joris Voet de ‘founding fathers’ van artport.be. Enkele maanden geleden werd deze website als wedstrijdproject opgericht en ondertussen is hij uitgegroeid tot een internationale online ontmoetingsplaats voor de digitale artiest.

In oktober vorig jaar hoorden een vijftal studenten productontwikkeling (departement ontwerpwetenschappen Hogeschool Antwerpen, nvdr.) op Studio Brussel een spot van Netdays, een Europese organisatie die jongeren uit diverse landen met elkaar in contact wil brengen door multimediale toepassingen. Netdays Vlaanderen, een organisatie van de vzw's CJP en Jeugd en Stad, gesteund door de afdeling Jeugd en Sport van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Studio Brussel en de Europese Commissie, organiseerde een wedstrijd met als opdracht een “online platform voor artiesten” te creëren. Dreamteam Antwerpen motiveerde zijn kandidatuur met een biografische website (http://cer.ramdac.be/dreamteam) en werd prompt geselecteerd als Antwerpse deelnemer aan het evenement.

 

Een zware ontnuchtering

De ontnuchtering kwam er op een vrijdagavond, toen het team voor 48 uur werd opgesloten in een duister lokaal. Enig contact met de buitenwereld: een internetverbinding en een webcam die resoluut dienst weigerde. Via deze camera konden de teamleden – af en toe – een glimp van het Gentse en Brusselse team opvangen.

 

Het doel

“Een online platform voor artiesten.” Hoe te beginnen? Er waren enkele evaluatiecriteria. Vooreerst was er de prijs voor de site die na 48 uur de meeste inzendingen had verzameld. Verder waren er beloningen voor het project met de grootste media-aandacht en de meeste sponsoring. Tenslotte was er een ludieke vermelding voor de origineelste overlevingsmethode op culinair vlak gedurende de strijd.

 

Laten we deze klucht even in gang trekken

Onmiddellijk na het betreden van het pand werd een brainstormsessie gehouden om de verschillende targets vast te leggen. Er werd beslist vier artistieke categorieën op de site aan bod te laten komen. Websites, grafische projecten, muziek en woord. Drie van de vijf teamleden begonnen de eerste avond aan een basisprogrammering te werken, om zo snel mogelijk een eerste versie van de site online te krijgen. De twee andere leden startten met een promotiecampagne door diverse fora, gespecialiseerde sites en communities af te schuimen en door kennissen te mailen. Aan slaap was er uiteraard voldoende gebrek. Om de innerlijke mens voldaan en de geest attent te houden, kwamen de vijf op het lumineuze idee om via internet zelf pizza's samen te stellen en deze vervolgens te laten leveren. De stevige som van 100 euro werd aan dit feestmaal gespendeerd. De vooropgestelde beurtrol om toch een paar uurtjes slaap te versieren werd vriendelijk naar de prullenbak verwezen toen na tien minuten indommelen ATV met een cameraploeg voor de deur stond. Pijnlijke zaak.

 

De naakte feiten

Met bloeddoorlopen ogen zette het Antwerpse team een pittige prestatie neer. Qua inzendingen stonden ze alleen aan de top, ver voor het team uit Gent. artport.be haalde zo'n 300 inzendingen binnen tussen zaterdagmiddag en zondagavond. Aangezien het Gentse team erin was geslaagd sponsoring te verkrijgen van een traiteurdienst ging de prijs van culinaire efficiëntie naar hen. De persbelangstelling was, ondanks de korte looptijd van dit evenement, vrij groot te noemen. artport.be verscheen in twee kranten, werd getoond op ATV en vele internetsites. De verdedigers van de Antwerpse eer en het Gentse team haalden uiteindelijk de overwinning binnen in de categorie media-aandacht.

 

De zuinigheid zelve

Een budget van 400 euro kregen de teams toegewezen om de 48 uren heelhuids door te komen. Een degelijke som, die door ieder team danig verschillend werd besteed. Nick: “Het team van Brussel was een stel hiphoppers die hun 400 euro gewoon hebben opgehiphopt.” Ook de Gentse tegenstanders waren niet afkerig van een feestje tussendoor en draaiden het geld er quasi volledig door. Opmerkelijk toch dat de Antwerpenaren nu nog een boel kosten van hun project kunnen dekken met de restanten van diezelfde 400 euro. Dat brengt ons tot het vervolg van het verhaal.

 

artport.be

Ze hadden de smaak flink te pakken en dankzij de reeds vermelde flexibele organisatie kon de rest van de startsom gebruikt worden voor de verdere uitbouw van artport.be. Het werk begon met de zoektocht naar een betrouwbare server en sponsors om de toekomstige kosten te dekken. Via flyer.be konden businesscards, stickers en allerhande promomateriaal gedrukt worden. Op conferenties van verschillende internationale designscholen werd er druk gelobbyd om het project een extra injectie te geven.

 

Artist community zei u?

Om het project meteen internationaal te lanceren werd besloten de site in het Engels op te stellen. De afdeling “woord” werd vervangen door “motion”, een plaats waar mensen elektronisch filmmateriaal kunnen posten, om nog meer de nadruk op het digitale aspect te leggen. Elke vorm van digitale creatie, evenals scans van traditional art, schetsen en foto's, moet een plaats hebben op artport.be. Volgens de makers is de creativiteit bij muzikanten, tekenaars, webdesigners en digitale kunstenaars gelijksoortig en ontbreekt het op het internet aan een overkoepelend platform. Bovendien kunnen via het algemeen forum op de site interdisciplinaire discussies aangevat worden. Belangrijk vonden de oprichters dat het sound-gedeelte van de site makkelijk toegankelijk was. Alle nummers zijn dan ook rechtstreeks op de site, via een eigen player, beluisterbaar.

 

Huisstijl

De site is volledig opgebouwd in “airport-stijl”. Benamingen zoals “hangar, taxfree, business-class” wijzen erop dat er nagedacht is over een totaalconcept, met als ideaal voor ogen hét forum te worden voor jong multimediatalent. De “business-class” duidt op de eerste pagina van de site, waarop de meest gewaardeerde werken te zien/horen zijn, evenals de afdeling “arrivals” waar het meest recent geposte materiaal wordt geplaatst. Bij "tax-free" kan allerlei promomateriaal, evenals wallpapers en avatars, voor eigen gebruik van het forum gedownload worden.

 

Toekomstvisie

De bestaande sectie “news & articles” zal verder uitgebouwd worden. Zo kunnen de bezoekers direct alle relevante informatie vinden en de laatste trends in de designwereld ontdekken. Ook een battle-gedeelte is in de maak. Artiesten zullen een bepaald thema en opdracht toegewezen krijgen en die in onderlinge competitie uitwerken. Via het waarderingssysteem kunnen andere gebruikers dat werk dan beoordelen en elkaar stimuleren. Kevin: “De artiesten zijn onze kerosine, we zijn begonnen aan een ambitieus project en hopen op medewerking van ambitieuze medestudenten om het groot te maken.”

 

 

Check www.artport.be en cer.ramdac.be/dreamteam