We zochten en vonden voor- en tegenstanders van de lerarenopleiding

01/03/2003
🖋: 
Auteur extern
mb en tov

“Er wordt geen rekening gehouden met ons!”

 

Het blijken vooral studenten uit wetenschappelijke richtingen te zijn die heel wat kritiek uiten over de lerarenopleiding.

 

Een van de redenen waarom zoveel studenten afhaken uit deze richtingen is, het feit dat ze vinden dat de opleiding vooral gericht is op germanisten en romanisten. Niet alleen gebruiken de leraars voortdurend taalkundig jargon, ook de onderwerpen van de discussies worden niet aangepast aan de studenten wetenschappen. “Het is niet dat wij de Nederlandse taal niet beheersen, maar wij hebben geen drie- of vierjarige studie over taal achter de rug!”, zeggen ze vol verontwaardiging. Bij het opstellen van de examenrooster wordt er geen rekening gehouden met de hoofdrichting. Hierdoor moeten deze studenten tijdens zware examens naar de unief moesten komen, enkel en alleen maar om een gesprek te voeren over het nut van taken.

 

Vervolgens zijn ze niet te spreken over de werkjes die je moet maken. Zo kregen enkele studenten wetenschappen de opgave om een brochure te maken over de geschiedenis van een gebouw. Voor hen was dit onmogelijk om deze taak toe te passen op hun eigen studierichting. “Wat moesten we dan doen, de inhoud van het gebouw berekenen of zo?” reageert een student fel.

 

De studenten beweren tevens dat de administratie van de lerarenopleiding volledig in het honderd loopt. Enkele medestudenten die nog met de opleiding stopten voor de examens, kregen in juni toch nog punten. Hoewel ze het hele jaar niks gedaan hadden, waren ze toch geslaagd.

 

Deze studenten wetenschappen geven de raad om de groep sneller in meer verschillende groepen te splitsen aangepast aan de studierichting. Ook vinden ze dat er meer leerkrachten uit verschillende vakgebieden moeten zijn. Maar ondanks de vele problemen, vinden de studenten het toch belangrijk dat de universiteit de mogelijkheid van een lerarenopleiding biedt.

 

mb

 

 


 

 

Volhouden kan ook

 

Gorik Hageman zit in het tweede jaar van de lerarenopleiding. We kunnen hem als een volharder in zijn vak beschouwen en hij weet hier ook goede redenen voor aan te halen.

 

"Het is zeker niet altijd even gemakkelijk om je hoofdstudie met de lerarenopleiding te combineren, maar je moet je prioriteiten stellen. Voor mij is mijn diploma Germaanse nog steeds het belangrijkste.

Het belangrijkste onderdeel vind ik de stage in een secundaire school. Daarna pas kun je zeggen of het lesgeven je al dan niet bevalt. Spijtig genoeg wordt er binnen de lerarenopleiding iets teveel nadruk gelegd op theorie. Ik begrijp echter wel dat het niet gemakkelijk is om meer stage in zo’n eivol curriculum te proppen.

 

De eerste modulen zijn eerder theoretisch. Vanaf module 3 en 4 heb je keuzevakken en werk je in groep aan een project. Het tweede jaar is dan weer veel meer op de praktijk gericht. Als je echt les wil geven moet je de lerarenopleiding zeker doen. Voor mij was het reeds een optie alvorens ik mijn studies Germaanse aanvatte. Het was dus een bewuste keuze om AILO te volgen en ik heb er tot op heden nog geen spijt van."

 

tov