YELLOWFACE – INKT VAN EEN ANDER

14/10/2025
[YELLOWFACE: INKT VAN EEN ANDER] (© [Harper Collins (extern)] | dwars)
🖋: 

Met Yellowface schreef Rebecca F. Kuang een vlijmscherpe satire die de lezer vanaf de eerste pagina meesleept. Centraal staat Juniper ‘June’ Hayward, een jonge schrijfster die jarenlang in de schaduw heeft gestaan van haar charismatische en succesvolle collega Athena Liu. Wanneer Athena onverwacht overlijdt, ziet June haar kans schoon: ze steelt Athena’s onvoltooide manuscript en brengt het uit onder haar eigen naam. Het resultaat is een bestseller, maar ook een moreel mijnenveld vol schuldgevoel, culturele toe-eigening en publieke veroordeling.
 

Wat Yellowface zo intrigerend maakt is niet alleen het morele dilemma, maar vooral hoe Kuang de literaire wereld portretteert. Met satirische precisie legt ze de hypocrisie van de uitgeverijsector bloot: de commerciële drang naar ‘diversiteit’, de marketingtrucs rond auteursprofielen en de rol van sensitivity­readers, die een tekst tegelijk behoeden en censureren. Kuang gebruikt haar eigen ervaring als schrijver om deze wereld tastbaar te maken: de spanning rond cover reveals, de druk om telkens weer een bestseller te leveren en de meedogenloze competitie, waarbij jaloezie en zelfrechtvaardiging constant op de loer liggen.

Daarbij spelen sociale media een cruciale rol. Kuang toont hoe een auteur vandaag de dag wordt gemaakt of gebroken door Twitterstormen, online roddels en publieke cancelcultuur. June beleeft de euforie van plotselinge roem, maar ook de vernedering van digitale schandpalen en bedreigingen. Het boek roept daarmee vragen op over identiteit, authenticiteit en de kwetsbaarheid van schrijvers in een wereld waarin reputaties in enkele uren kunnen worden vernietigd.

De kracht van de roman zit in de combinatie van pikzwarte humor, maatschappijkritiek en thrillerachtige spanning. Kuang laat de lezer tegelijk grinniken om Junes hypocrisie en huiveren bij haar morele ontsporing. Toch moet gezegd worden dat het verhaal na twee derde wat van zijn scherpte verliest. De plotwendingen worden voorspelbaarder en de centrale thema’s – culturele toe-eigening, racisme en jaloezie – zijn dan al uitvoerig verkend. Het slot mist daardoor het verrassingseffect van het begin, al blijft de ontknoping meeslepend genoeg om met voldoening door te lezen.

Yellowface is bovenal een actuele en confronterende roman die een spiegel voorhoudt aan de uitgeverswereld, de onlinecultuur en de samenleving in het algemeen. Kuang schrijft met vaart, ironie en lef, en weet een ongemakkelijke, maar onweerstaanbare leeservaring te creëren. Dat maakt dit boek, ondanks enkele voorspelbare passages, absoluut de hype waard.