kattige dramashow

recensie van Reputation: Taylor Swift

22/11/2017
🖋: 

There will be no further explanation. There will be just reputation. Met die woorden kondigde Taylor Swift op 25 augustus 2017 haar nieuwe album, Reputation, aan op Instagram. Een week eerder verwijderde Taylor Swift alle foto’s op het sociale netwerk, wat de fans deed vermoeden dat hun grootste idool een nieuw album zou lossen. Niet lang erna maakte haar eerste single Look What You Made Me Do zijn debuut. De song en de video waren gericht naar haar grootste catfights in de celebrity-wereld: Kanye West en Katy Perry moesten het ontvallen. Met de video bewees Swift dat ze perfect de sociale media kan bespelen: de sarcastische knipoog naar haar perfecte vriendinnenlegertje, de symbolische dollar die ze heeft gewonnen met haar rechtszaak. Swift weet precies welke impliciete boodschappen ze meegeeft, goed beseffend dat elke detail tot het zoveelste niveau wordt ontleed.

TAYLOR SWIFT
REPUTATION
10 november 2017
pop
****/*****

Kanye wie? Calvin wie?

Net zoals bij Red haalt Swift in Reputation de mosterd bij haar dagelijkse leven. Dit keer is het haar - u raadt het al - reputatie in de media die ze op de voorgrond plaatst. Haar beroemde twisten met Kanye West en zijn eega Kim Kardashian komen uitgebreid aan bod in het nummer This Is Why We Can’t Have Nice Things. There I was giving you a second chance / But then you stabbed in the back while shaking my hand / And therein lies the issue / Friends don’t try to trick you / Get you on the phone and mind-twist you. Voor wie zich het voorbije jaar niet bezighield met de kommer en kwel van celebrity’s: Swift verwijst hier naar Kanye’s single Famous, waarin hij rapt: I feel like me and Taylor might still have sex / Why? I made that bitch famous. Taylor was woedend, Kim Kardashian plaatste op Snapchat een deel van het telefoongesprek met Taylor die Kanye waarin ze toestemming gaf om haar naam in een song te gebruiken. Taylor reageerde met een tweet waarin ze schreef dat ze niemand toestemming gaf om haar een bitch te noemen. Drama.

Swift staat erom bekend dat ze al haar ex-lieven meedogenloos ontleedt in haar songteksten. Ook DJ Calvin Harris en Thor-acteur Tom Hiddleston ontsnappen daar niet aan. Harris wordt in I Did Something Bad afgeschilderd als een narcist die Swift zonder moeite rond haar vinger draait en er is een toespeling naar zijn single This Is What You Came For, waaraan Swift heeft meegewerkt. But if he drops my name, then I owe him nothing / And if he spends my change, then he had it coming. Gorgeous zou dan weer een verwijzing zijn naar haar overspel met Hiddleston. And I got a boyfriend, he’s older than us / He’s in the club doing I don’t know what / You’re so cool it makes me hate you so much.

 

donkerroze kitten

In tegenstelling tot haar oudere albums klinkt Reputation een stuk donkerder. Waar Swift al in 1989 experimenteerde met synthesizers en pop onder het oog van Max Martin, die ook al Britney Spears groot maakte, gaat Swift hier volledig de kant van de synth-pop op. Voor het eerste deel van het album werkt ze samen met Max Martin, voor het tweede deel steunt ze vooral op de hulp van Jack Antonoff. Taylor experimenteert daarbij vooral met haar eigen stem. In Delicate speelt ze op de achtergrond haar eigen stem af, wat voor een volledig andere perceptie zorgt. Haar stem is ook een mooie aanvulling op de piano en past erg goed bij het geluid dat de synthesizer produceert. In … Ready For This en End Game doet Swift een poging tot rappen. In Look What You Made Me Do snauwt ze zelfs dat de oude Taylor dood is. Het probleem? Swift is geen boze leeuwin, meer een kwade kitten die haar voorouder probeert te imiteren.

De oude Taylor is niet dood, nee, ze ligt ergens in coma en wordt aan het einde zachtjes wakker gekust. Ze is in de eerste plaats nog altijd een geniale songwriter, die ook dit keer alles zelf schreef. Dat moet zelfs haar grootste vijand haar nageven. In de zachte pop-ballade Call It What You Want bezingt ze haar nieuwste lover Joe Alwyn als iemand die van haar houdt ondanks alle roddels die het koppel omringen. Verrassend is wel dat Swift, die in haar doorbraak Love Story nog zong over een prins op het witte paard, nu uitdrukkelijk laat weten dat ze dit keer niet gered hoeft te worden. Op het laatste nummer, New Year’s Day, laat Swift zelfs de synthesizers achterwege. Enkel begeleid door de piano, die ze zelf bespeelt, en een nauwelijks hoorbare gitaar op de achtergrond, zingt ze zachtjes en dromerig over een liefde die zelfs na de grote kus op oudejaarsnacht bij haar blijft. Eens onschuldige romanticus, altijd de onschuldige romanticus, al drinkt ze nu whisky en bier.