blik op oneindig

The Company stelt studenten toekomst in het vizier
12/10/2014
🖋: 

Bij de Antwerpse jongeren bruist het van ondernemingszin. Dat was wel zo duidelijk op het openingsevenement van The Company, een innovatieve keuzemodule binnen de bachelor Industriële Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. De passie voor het ondernemerschap en de goesting in de toekomst spraken die avond tot de verbeelding. En de speeches van de gastsprekers, deden dat des te meer.

grenzen verleggen

Voor CEO Tom Evers blijft het moeilijk om zijn project te definiëren. Kort gezegd is The Company een ondernemingsgericht opleidingsonderdeel voor en door studenten, waarmee het een unicum vormt. De focus ligt vooral op entrepreneurship en intrapreneurship. Belangrijker dan de definitie is dan ook het doel van de module. Met The Company wil Evers de sluimerende innovatiegeest van de jongeren weer aanwakkeren. De focus ligt op creativiteit en doorzettingsvermogen. Daarnaast staat voornamelijk – en hoe kan het ook anders? – het nemen van initiatief centraal. “Het leven”, zo zegt Evers, “begint waar je comfortzone eindigt.”

 

Foto door Julie Jeunen

 

Concreet leggen de IW’ers die voor The Company kiezen een vierjarig traject af. Elk jaar ligt de focus op een specifiek facet omtrent ondernemen. In het derde jaar worden de studenten dan uitgedaagd om binnen de beschermde omgeving van de universiteit een Small Business Project op poten te zetten. Van concept tot afgewerkt product, de verantwoordelijkheid ligt bij de jongeren zelf. Zo is ‘lampi’ het geesteskind van een groep derdejaars IW-studenten. Deze hartvormige lampenkap is het eindresultaat van een sterk staaltje ‘out of the box’-denken. Sven Rotthier, de CEO van deze mini-onderneming, benadrukt het belang van een creatieve aanpak. Daarnaast is leadership volgens hem een cruciale factor: “Heb geen angst om de leiding te nemen, het is een leerrijke ervaring.”

 

de vijf geboden

Dat leiderschap loont, weet ook Bart van Zele, de hoofdgastspreker van de avond. Ondernemen zit de zaakvoerder van Via Futura duidelijk in het bloed: tijdens zijn rechtenstudie richtte hij reeds een klein bedrijf op. Na deze eerste stap in zijn zelfstandigen-carrière, stampte hij al gauw andere firma’s uit de grond. Hieronder bijvoorbeeld Halito!, een internationaal gerenommeerde onderneming die de nichemarkt van de eventwebsites bespeelt. En hoewel zijn ideeën niet altijd even succesrijk waren, houdt de man nog steeds vast aan zijn oorspronkelijke motto: “the most secure job is the one you create yourself”.

 

Van Zele heeft zijn professionele succes dan ook grotendeels aan zichzelf te danken. Aan de goede raad van anderen zal het alleszins niet gelegen hebben. Op ludieke manier lijst hij in zijn speech dan ook ‘de vijf slechtste adviezen ooit’ op: (1) werk voor een baas – voorspelbaar, akkoord –; (2) maak geen fouten; (3) wat je zelf doet, doe je meestal beter; (4) luister naar vrienden en familie / luister niet naar klanten; (5) giet het in een project. Nogmaals: vooral níét doen dus.

 

Foto door Julie Jeunen

 

de Belgische droom voorbij

Jongeren die voor de verandering goed advies willen, kunnen zich dan weer richten tot studentenverenigingen als Student 4 Innovation & Co-operation (SINC) en de Association Internationale des Étudiants en Sciences Économiques et Commerciales (AIESEC), die beide op het evenement vertegenwoordigd waren.

 

Zo biedt SINC jongeren een alternatief voor het oer-Belgische huisje-boompje-beestje-ideaal. Yassin Boullauazan en Sander de Roeck, de heren achter de organisatie, willen inspireren en informeren, om zo de jonge generatie te activeren. De vereniging organiseert bijvoorbeeld events met inspirerende sprekers. De online learn-omgeving biedt dan weer essentiële tools voor het realiseren van een project. Ook het verlenen van professioneel advies behoort tot het takenpakket van de organisatie. Hierbij worden overigens zowel garderobeperikelen als fundamentelere kwesties geadresseerd.

 

AIESEC wil op zijn beurt de wereld veranderen. Met dit – nogal ambitieuze – doel voor ogen geven ze studenten de kans om hun leiderschapskwaliteiten te ontplooien. Hiertoe organiseert AISEC internationale stages en infosessies omtrent entrepreneurschap. Op deze sessies worden jongeren voorbereid op een zelfstandigenbestaan; fundamentele skills als public speaking, networking en team management staan centraal.

 

Hier, in de collegezalen van de Universiteit Antwerpen, wordt de jonge generatie klaargestoomd voor de toekomst. En wat een schitterende toekomst lijkt het te worden. Met een krachtige visie en een maximaal doorzettingsvermogen willen onze studenten de wereld veranderen, verbeteren, veroveren. De mogelijkheden zijn legio. België, hou je vast. Er zijn wel meer besparingen nodig om dit jong ondernemersgeweld te temmen. 

 

Foto door Julie Jeunen