Assistenten op de schoolbanken

Een pedagogisch verantwoorde stoomcursus
01/03/2002
đź–‹: 
Auteur extern
Tom Smits

Sommigen vinden het aantrekkelijk: een heel leven aan de unief. Toekomstig vorser en/of docent, men start sowieso eerst als assistent. Vaak impliceert dit ook al een onderwijstaak, waarbij de eerste onderwijservaringen worden opgedaan. Een gloednieuwe UA-opleiding voor beginnende assistenten wil deze ervaringen in goede banen leiden. Want niet iedereen is een assistent-natuurtalent.

Leerkrachten hebben vandaag heel wat redenen om misnoegd te zijn. Wel, hier is er nog Ă©Ă©n: waarom moeten enkel zij een lerarenopleiding volgen en niet ook diegenen uit het hoger onderwijs? Moeten proffen dan niet kunnen lesgeven? Een goeie vraag, die menig student zich ook wel eens stelt tijdens de les...

 

Doorbraak in Vlaanderen

De UA moet ook met deze vraag zijn bezig geweest, want sinds 2000 wordt haar docenten een “jaaropleiding voor (beginnende) docenten” aangeboden. Een kleine doorbraak voor Vlaanderen; dat doen niet velen ons na. Maar nog beter, natuurlijk, is starten aan de bron: de assistenten. Zij waren meteen geïnteresseerd en zo komt het dat einde maart de eerste lichting van zo’n 20 cursisten afzwaait.

 

Hoe stel ik een examen op?

De opleiding richt zich op de onderwijspraktijk van jonge assistenten en tracht hun voornaamste vragen te beantwoorden. Behandeld worden o.a. de thema’s “studentenbegeleiding”, “evaluatiemethoden” en alle mogelijke facetten van onderwijsvormgeving. Het is echter meer dan de titel van dit artikel doet vermoeden. De assistenten moeten vooral van achter hun schoolbanken uitkomen en actief meewerken en -denken. Er wordt zelfs voor elkaar lesgegeven. En niets zo veeleisend als een klas vol assistenten!

 

Moeten proffen en assistenten dan niet kunnen lesgeven?”

 

Toch is de cursus ook een prettige gelegenheid om lotgenoten uit andere disciplines te ontmoeten en gedachten uit te wisselen. Er valt namelijk niet enkel van het enthousiaste begeleidersteam veel te leren, maar ook wat van elkaar. Of hoe de mijmerende filosoof, de berekenende econoom, de frivole germaniste en de droge wiskundige het best met elkaar wisten te vinden...