Hugo Van Beveren
Het is zaterdagnamiddag wanneer ik hem voor het eerst ontmoet op de cd-voorstelling van zijn nieuwe album in Fnac. Na een korte babbel en een krabbel op mijn exemplaar van de cd zegt hij: “Hé, we bellen nog.” In het telefonisch interview dat daarop volgde, vormden de nummers van zijn nieuwe plaat Brood Voor Morgenvroeg de leidraad van ons gesprek. Alvorens we echter de naald van onze platenspeler op de eerste groef van de elpee zetten, stellen we je kort even voor aan het meesterbrein erachter.
slimmer dan de zanger
Bart Peeters is niet alleen zanger, maar hij is ook student Germaanse Filologie en Theaterwetenschappen aan de Universiteit Antwerpen geweest. “Ik ben eigenlijk nooit mijn diploma gaan afhalen, maar de universiteit heeft het me onlangs bezorgd, dus nu heb ik eindelijk een diploma!” Zelfs tijdens zijn studentenjaren speelde muziek al een belangrijke rol. “Ik speelde als drummer in een orkestje met Jan Leyers en Hugo Matthysen. Onze droom was om iets te kunnen doen in de muziek, maar in de jaren 80 leek dat onmogelijk. Dus hebben we die droom opgeborgen.” De drummer besloot het over een andere boeg te gooien en werd televisiepresentator in België en later ook in Nederland. Pas in 1988 kon zijn liefde voor muziek opnieuw weerklinken in de muziekgroep The Radios, omdat het naar zijn mening toen opeens terug goed ging in de muziek. “Mijn Vlaamstalige repertoire begon pas op mijn veertigste. Dus ja, ik ben een laatbloeier in de muziek.”
"Ik heb het moeilijk met te simpele, boerse, drammerige ritmes. Ik wil seks horen."
Zijn studies waren echter nooit een plan B. De literaire vakken bleken bij nader inzien niet helemaal zijn dada. “Ik had het moeilijk met het feit dat ons werd gezegd hoe je Paul Van Ostaijen moest begrijpen, omdat ik vind dat interpretatie iets persoonlijks is. Ik zeg ook nooit tegen mensen hoe ze mijn liedjes moeten interpreteren, dat bepalen ze zelf.” Desondanks had de muzikant nooit tweede zit. Hij studeerde hard, maar eigenlijk alleen maar tijdens de examens en zelfs dan gaf hij met zijn orkestje optredens op andere universiteiten. "Zo speelden we eens een hele nacht door op een fuif in het Konijnenkot van Campus Wilrijk, toen ik plots een professor van mij zag. Hij stond er te dansen en zei: 'Volgens mij moet dat drummertje morgen examen bij mij afleggen'.”
brood voor morgenvroeg
Naast humor wordt het nieuwe album van Bart Peeters gekenmerkt door melodieuze en ritmische invloeden van over de hele wereld. Zelf heeft hij het over Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse invloeden, maar ook reggae, hiphop en balkanmuziek zijn de plaat niet vreemd. “Het is niet omdat het in het Nederlands is, dat het moet klinken als kleinkunst, zo van plingeleplom plingeplom. Ik vind de groove en het heupenwerk minstens even belangrijk als de inhoud of de melodie. Ik heb het moeilijk met te simpele, boerse, drammerige ritmes. Ik wil seks horen.”
Humor komt veelvuldig aan bod, vooral in de vorm van kritiek op de maatschappij. “Er zit precies een bluts in de kosmos. Er is een ongelooflijke scheidende reflex in de wereld: nu willen de Catalanen weer los van de Spanjaarden, Amerika wil een muur met Mexico en Kim Jong-un zou liefst de hele wereld laten verdwijnen met een druk op de knop.” De artiest gebruikt maatschappelijke problemen om teksten te schrijven die de wereld weerspiegelen. “Desnoods in een lachspiegel, want dat mag, hé. Ik maak er grappen over, eerder dan dat ik me daarover opwind. Eigenlijk zouden we allemaal heel betrokken moeten zijn bij de wereldproblematiek, maar ik kan niet naar Kim Jong-un bellen om te zeggen: 'Gast, niet op de knop drukken'. Ik heb zijn nummer niet. Ik zou graag de wereld willen redden, maar daar ben ik te dom voor. Dus weet je wat? Laat ik huishoudensgewijs er dan maar voor zorgen dat er brood is voor morgenvroeg.”
dezelfde kam
De Vlaamse muzikant schreef het nummer Dezelfde Kam als betoog tegen vooroordelen. “Het moet niet leuk zijn om als moslim te moeten horen dat je wel geradicaliseerd zal zijn, of als katholiek dat je wel pedofiel zal zijn, of als Rus dat je wel een homohater zal zijn, want zo is het natuurlijk niet.” Ook Bart Peeters krijgt wel eens te maken met stereotypering, maar die vindt hij goed meevallen. “Mijn stereotypering is ‘die ADHD-lijder’. Ik denk dan dat ik eigenlijk geen ADHD heb. Bovendien moet ik blij zijn dat ik op mijn leeftijd nog verdacht word van ADHD, want ADHD is een soort van over the top energie. Ik zou het erger vinden moesten ze zeggen ‘die uitgebluste lamzak’ of zoiets.” Dankzij zijn typerende energie, zowel op als naast het podium, wordt de spring-in-'t-veld wel eens geïmiteerd door Jonas Van Geel, Guga Baul of Chris Van den Durpel. “Dat betekent dat ik toch een persoonlijkheid ben. Iemand die op geen enkele manier opvalt, die kan je ook niet nadoen.”
smartphone
Het nummer Smartphone steekt de draak met sociale media. Toch schreef de zanger het niet vanuit een ergernis. “Die tekst is helemaal gelogen, want die begint met: 'het is om zeep, ik kocht een smartphone.' Klein detail, ik heb eigenlijk nog nooit een smartphone gekocht. Ik bel u nu zelfs met een ouderwetse, stekkendozen Nokia. Ik ken de smartphone-cultuur enkel door sociale observatie en geruchten.” Toch zullen de critici opmerken dat Bart Peeters wel degelijk actief is op Facebook en Instagram. “Ik houd me daar, eerlijk gezegd, niet mee bezig. De mensen van mijn entourage regelen dat allemaal voor mij.” Dat hij de waarheid spreekt, bewijst hij met een anekdote uit zijn eigen gezin. Er wordt daar wel eens gezeurd over de slechte wifiverbinding in de keuken. Om toch online te blijven, schakelen zijn gezinsleden dan over op 4G, een kostelijke grap. Hoewel de huisvader slim genoeg is om te weten dat hij dit heel goedkoop kan oplossen, laat hij het probleem hangende. “Ik ben daar allemaal niet de slaaf van. Ik spreek nog gewoon met mensen.”
"Ik moet blij zijn dat ik op mijn leeftijd nog verdacht word van ADHD."
Als de naald van je platenspeler intussen de tweede groef van de elpee heeft bereikt, zal je merken dat het nummer Smartphone een herkenbaar deuntje heeft, namelijk dat van Drake’s Hotline Bling. “Onze dochters zeiden me: 'Papa, je moet dat eens zien, die heeft 4 miljard hits op YouTube'. Ik verzekerde hen dat ik het nummer Hotline Bling zou verbeteren. Ik heb er niet alleen een andere tekst over gezongen, maar heb ook de akkoorden veel interessanter en muzikaler gemaakt, waardoor het niet alleen maar die rip-off is van die ene loop van Timmy Thomas (waarop Drake zijn nummer Hotline Bling baseerde, n.v.d.r.). Kortom, ik maakte het nummer inhoudelijk grappiger en muzikaal rijker. Ik heb er raar genoeg ook een reggaenummer van gemaakt. Waarvoor dat nodig was, weet ik zelf niet.”
tot je weer van me houdt
Een tweede opvallende cover op Brood Voor Morgenvroeg is er die van Pour que tu m'aimes encore, een van de grootste hits van Céline Dion. “Daarbij is de vraag: kan je je als een gewone mens uit Boechout meten aan Céline Dion? Nee, natuurlijk niet.” Daarom wordt een goede cover volgens Bart bepaald door de mate waarin je een nummer helemaal eigen maakt. Voor hem is het van belang dat hij covers maakt, waarbij de melodie en de tekst hem typeren. “Met mijn versie zou Céline Dion niet wegkomen. Ze zou het überhaupt niet kunnen, al is het maar omdat ze geen Nederlands kan.” Hij vertelt me zelfs dat hij aan de hand van de persoonlijke wijze waarop iemand een cover brengt, kan zeggen wie die persoon is. “Je kunt je persoonlijkheid makkelijker illustreren door iets te doen wat al bestaat. Dat heb ik dus twee keer gedaan op Brood Voor Morgenvroeg.”
het hart wint steeds (van de gedachte)
Toen Angela Merkel de soundbite "Wir schaffen das" betreffende de vluchtelingenproblematiek uitsprak, groeide in Boechout inspiratie voor een nieuw nummer. Bart Peeters schrok van deze uitspraak, omdat de CDU-politica haar hart liet spreken. “Uit politieke berekening zeg je nooit "Wir schaffen das", omdat je weet dat het een swing gaat geven aan de politieke perceptie van je persoon. Ondanks dit risico en de mogelijke politieke gevolgen sprak ze de woorden toch uit. Daarom geloof ik dat je de beste beslissingen eigenlijk met je hart neemt.” Deze filosofie streeft de zanger ook na in het programma The Voice Van Vlaanderen, waar hij een van de vier coaches is. “Ik wou dat ik kon zeggen dat ik tactisch kan kiezen, maar dat kan ik niet. Ik laat mijn hart spreken.” Hij vindt het zelf erg raar om zangtalenten bij de blind auditions te beoordelen. “Je moet je dan ongelooflijk concentreren. Ik moet nu heel hard zijn, maar bij sommige mensen denk ik: het is hier begonnen en ik hoop dat het weer snel voorbij is. En bij andere mensen heb ik zoiets van: dit intrigeert me, ik wil die persoon zien. Dit is alles wat het moet zijn.”
"Ons doel is iedere avond er het concert van ons leven van te maken en dus eigenlijk ook mensen de avond van hun leven te bezorgen. Dat is een hoog doel, maar voor minder moet je niet gaan, vind ik.”
“Eigenlijk is The Voice een echte persoonlijkheidswedstrijd. De vorige jaren was het vaak de mooiste stem die won, maar dat garandeert nog geen mooie carrière. Er zijn nog zo veel andere dingen die meespelen, zoals ambitie. Ik zou het geweldig vinden als de interessantste persoonlijkheid nu The Voice wint, en dan liefst iemand uit team Bart.” Als coach probeert hij zijn pupillen zo veel mogelijk tips bij te brengen, maar helpt hij hen ook bij technische zaken, zoals tempo, toonhoogte en songkeuze. Toch vindt hij het van groot belang dat mensen vooral zichzelf kunnen ontdekken. “Ik laat ze nooit iets doen dat indruist tegen hun persoonlijkheid. Als je wilt dat de grootste persoonlijkheid wint, moet je er ook voor zorgen dat de persoonlijkheden behouden blijven. Een levensles die ik graag wil meegeven aan de kandidaten? Je hoeft niet te winnen om nummer één te zijn.”
twee paar poten & een staart
De derde groef van je tweede elpee zal intussen vrolijk op de achtergrond beginnen spelen. Ik stel voor dat je even de tijd neemt om naar het verhaal van Barts viervoetig genie te luisteren. Je mag je verwachten aan swingende balkanmelodieën en vooral humor, veel humor. Ook naast het podium blijkt humor een belangrijke component in het leven van de muzikant. “Als we met het gezin eten, verslikken we ons vaak omdat er gewoon heel hard gelachen wordt.” Toch is humor ook iets vreemds, vindt hij, omdat niet iedereen humor begrijpt. “Je hebt zoiets als platte humor, die snapt iedereen. Maar dan worden de intellectuelen weer boos: hey, dat is platte humor. Terwijl ik denk dat er maar twee soorten humor zijn: goede en slechte.” Zelf moet hij enorm lachen met Monty Python, maar ook de cartoons van Jeroom vindt hij altijd hilarisch. Humor duikt dus zowel in Barts muziek, als in zijn dagelijks leven op. Alsof dat nog niet genoeg is, presenteert hij nu ook Voor De Leeuwen. In dat programma wordt een nieuwe generatie komisch talent bijna letterlijk voor de leeuwen gegooid. Tijdens de show moeten ze trachten het publiek en de bekende eregast aan het lachen te brengen. Die laatste kiest wie hem of haar het meeste buikpijn van het lachen heeft bezorgd. “En daar zullen echt enkele talenten uitkomen, die een carrière kunnen opbouwen. Niet dankzij het programma, maar dankzij hun eigen talent. Ik heb daar wel een goed oog voor.”
mirakelman
De homo universalis schreef dit nummer wel vanuit het perspectief van een jaloerse man, die het niet kan verkroppen dat zijn vrouw helemaal wild wordt van haar idool (lees: Stan Van Samang), maar toch kan je Bart zelf beschouwen als een Mirakelman. Met een geweldige passie voor muziek, een gevoel voor humor om u tegen te zeggen en een sympathie waar iedereen vloeibaar van wordt, staat hij zowat bovenaan mijn lijstje van favoriete Vlaamse zangers. Misschien ook wel op het lijstje van ideale nonkels, want geef toe, wat voor een geweldige familiefeesten zouden we dan niet meemaken? Je kan alvast een voorproefje krijgen tijdens zijn tournee (wegens groot succes verlengd), waarvan je data op bartpeeters.net vindt.
Maar wat kun je verwachten van zo’n avondje Bart Peeters? “Een serieuze avond in twee delen. Nee, helemaal niet serieus. Ik bedoel gewoon een avondvullende avond met veel humor, veel ambiance en hier en daar wat emotie. Het podium wordt gevuld door zes mannen, waaronder vijf virtuozen. Ik ben dus de enige niet-virtuoos. Ons doel is om er iedere avond het concert van ons leven van te maken en dus eigenlijk ook mensen de avond van hun leven te bezorgen. Dat is een hoog doel, maar voor minder moet je niet gaan, vind ik.”
- Log in to post comments