snelheidsduivel met zelfspot

Humans of UAntwerpen

09/11/2019
snelheidsduivel met zelfspot (© Johnny Foix | dwars)
Bron/externe fotograaf

Johnny Foix

ūüĖč: 

Kunstenaar of topsporter, bejaarde of ondernemer, geen enkele soort ontspringt de dans. Je wordt op een dag wakker met de intense drang om je bij Universiteit Antwerpen in te schrijven. Het gevolg: zoveel vreemde vogels dat het uitzonderlijk wordt om normaal te zijn. Elke maand zetten wij een bijzondere student in de kijker.

Dit keer zetten we rallycoureur Nick Van den Bergh in de door hem verafschuwde spotlights. Hij crashte zijn wagen total loss, kocht daarna hetzelfde model auto opnieuw en is nu bezig om zijn eigen wagen vanaf de grond weer op te bouwen. 

De liefde voor de motorsport werd Nick met de paplepel ingegeven. "Toen ik klein was, hadden mijn grootouders oude videobanden. Geel uitgeslagen, zo oud waren ze al. Op die videobanden was te zien hoe mijn grootvader in het Belgisch kampioenschap rallycross reed", vertelt Nick. "Op een vrij hoog niveau zelfs."

Toch zag zijn familie Nick niet meteen rondscheuren op een parcours. "Toen ik op achttien mijn rijbewijs had, merkte ik dat ook ik achter het stuur een voorliefde had voor snelheid. Na verloop van tijd ben ik ook beginnen zaniken bij mijn vader en grootvader: ‚Äėkomaan, ik wil het ook eens proberen, ik wil ook gaan rijden‚Äô. Na een jaar of twee, drie ‚Äď ik weet niet exact hoelang ik moest zeuren, maar het was in elk geval lang ‚Äď gaf mijn vader eindelijk toe."¬†

Van het een kwam het ander. "We hebben de oude carrosserie in opa's garage gebruikt. Een tweedehands motorblok en versnellingsbak, goedkoop tweedehands op de kop getikt, een paar oude stoelen erin en voilà, ik kon van start!" 

"Het is geen gemakkelijke sport om aan te beginnen," benadrukt hij, "en je weet dat er grote gevolgen zijn bij elke fout die je maakt op het circuit. Het geluk bij rallycross is dat de auto’s minimalistisch zijn, er zit geen elektronica aan. De carrosserie is bijna volledig vervangen door polyester, dus alles wat stuk gaat, is relatief snel te repareren."

Nick crashte en hield daar een whiplash aan over. "Dat is het probleem als je op laag niveau rijdt, dan is een HANS-systeem (Head and Neck Support, nvdr.) niet verplicht. Zo'n systeem voorkomt dat je een whiplash krijgt, maar is ook duur. De naam whiplash laat het misschien wat erger lijken dan het is: mijn nek was een paar dagen stijf van die botsing."

"Mijn auto was aan de voorkant dertig centimeter korter. Nu heb ik een wrak gekocht van hetzelfde model waarin alle onderdelen passen. Dat wil ik deze winter in orde maken, want in het voorjaar begint het nieuwe seizoen." Nick moet voorlopig nog wachten op zijn grootvader die het lassen van aluminium aan zijn kleinzoon gaat aanleren. Hij moet echter geduld hebben: zijn grootvader herstelt momenteel nog van een schouderoperatie.