DE SNELLEDILEMMARONDE

rectorverkiezingen

25/02/2024
ūüĖč: 

De spelregels in de snelledilemmaronde zijn eenvoudig. Maak zo snel mogelijk een keuze en indien gewenst kun je nadien je keuze verder motiveren. Veel succes aan beide kandidaat-rectoren!

   Koen Augustyns  Herwig Leirs
 Avondje Netflix of avondje met een goed boek?  Avond met een goed boek  Avond met een goed boek
 Meer aandacht voor taal of wiskunde in het middelbaar?  Wiskunde  Taal
 Antwerp of Beerschot?  Antwerp  Over wat hebben we het?
¬†Breuk of continu√Įteit? ¬†Continu√Įteit ¬†Continu√Įteit
 Dag dames en heren of dag beste mensen?  Dag beste mensen  Dag beste mensen
 UGent of KU Leuven?  KU Leuven  Geen keuze
 In Humo staan of Humo lezen?  In Humo staan  In Humo staan
 Verplichte toelatingsexamens of niet?  Niet  Niet
 Onderzoek of onderwijs?  Onderzoek  Onderzoek
 Drie Eiken of Middelheim?  Drie Eiken  Drie Eiken

 

Motivaties

- Augustyns twijfelde lang bij de tweede vraag, maar motiveert als volgt: bij wiskunde leer je op een wijze abstract te redeneren die nuttig is in alle takken van de wetenschap. Ook in taal.

- Leirs kiest ondanks zijn biologieachtergrond voor taal. Hij zegt een grotere taalarmoede te ervaren dan wiskundearmoede bij binnenkomende studenten. Hij beseft dat wiskundigen het hier oneens mee zullen zijn, maar de teksten van studenten die hij soms te lezen krijgt, geven hier toch de doorslag.

- Leirs ziet wel heil in verplichte proeven, ook in verplichte remedi√ęring. Een harde ja of nee gekoppeld aan deze testen vindt hij geen goed idee, omdat het Vlaamse middelbaar onderwijs te divers is en je zo te veel kwaliteit verliest.

- Augustyns heeft hetzelfde idee hier als Leirs en verwijst naar de eigen faculteit. Bij Farmaceutische Wetenschappen is er een verplichte ijkingstoets voor startende studenten. Wie niet slaagt, moet een remedi√ęringstraject volgen en kan op begeleiding van het monitoraat rekenen. Dat heeft tot dusver niet tot dalende inschrijvingscijfers geleid.

- Augustyns kiest bij de negende vraag voor onderzoek, omdat het eigene aan de universiteit de nexus is tussen onderwijs en onderzoek. Die link met onderzoek heb je in andere onderwijssettingen namelijk niet.

- Ook Leirs kiest voor onderzoek, omdat onderzoek de basis is waarop ons onderwijs gebaseerd moet zijn. Zonder onderzoek is de universiteit geen universiteit meer.