dwars bestookte een resem profs met examengerelateerde vragen, opdat de student voorbereid zou zijn op hun strapatsen. In dit vierde deel komen professor Vandekerckhove (Letteren en Wijsbegeerte) en David (Wetenschappen) aan het woord. Wie een examen moet afleggen bij één van deze geleerden, raden we aan volgend artikel aandachtig door te nemen, samen te vatten en bij Quickprinter uit te printen. Ofzoiets.
Professor Reinhild Vandekerckhove– Faculteit L&W | Departement Taalkunde |
|
|
1) Wat is het grappigste/gekste dat u ooit tijdens het afnemen van een examen hebt meegemaakt?
“Enkele jaren geleden nam ik samen met collega Pol Cuvelier mondeling examen af voor het vak Nederlandse taalbeheersing 1. Een student die toen bij ons een poging deed om zijn beste Nederlands boven te halen, stopte ineens abrupt en vroeg ons of hij eventjes zijn mond kon gaan spoelen aan de wastafel in het leslokaal ‘omdat zijn <aa> niet zuiver was.’ De vraag was duidelijk niet als grap bedoeld, want de student in kwestie was behoorlijk zenuwachtig en bloedernstig. Toen hebben wij toch wel heel erg veel moeite moeten doen om onze lach te bedwingen.”
2) Heeft u een (leer)tip voor de studenten die nu over hun boeken hangen?
“Mijn leertip: vertrouw niet te veel op samenvattingen.”
3) Wat zegt u tegen studenten waarvan u merkt dat ze niet voldoende gestudeerd hebben?
“Ik hoop nog altijd dat ik de studenten dat inzicht niet hoef bij te brengen.”
Professor Marc David– Faculteit Wetenschappen |
|
|
|
1) Wat is het grappigste/gekste dat u ooit tijdens het afnemen van een examen hebt meegemaakt?
“Helaas kan ik me niets grappig of gek herinneren. Examens zijn doorgaans niet om te lachen ...”
2) Heeft u een (leer)tip voor de studenten die nu over hun boeken hangen?
“In plaats van de stof krampachtig in je geheugen te proppen, zou je ook eens naar fouten of inconsistenties in de cursus moeten zoeken: dan ga je automatisch beter nadenken over die stof. En als je iets vindt dat echt niet klopt, is dat altijd een opsteker: je zelfvertrouwen zal merkelijk groeien!”
3) Wat zegt u tegen studenten waarvan u merkt dat ze niet voldoende gestudeerd hebben?
“Dacht je nu echt dat je hiermee weg kon?”
4) En tenslotte: zou u al een tipje van de sluier kunnen lichten en een examenvraag bekend kunnen maken?
“Vertel eens wat over hetgeen je het interessantste vond in deze cursus.”