Ga eens naar de opera. Nee, ik meen het. Ga er eens heen en ik beloof je dat je een geweldige avond zal hebben. Voor mij begon die avond met het hoogst herkenbare: “O nee, o nee, ik heb niks om aan te trekken!” Want dat is nu eenmaal deel van het spel, het chique, het "m'as-tu vu" en dat allemaal overgoten met de keurende en minnelijke hypocriete glimlach. Je voelt de intriges en achterklap bijna als een dikke mist in de lucht hangen. Om half acht kwam ik aangezwiebeld op mijn veel te hoge hakken om meteen naar de plaatsbedeling te gaan.
“Zijn er nog kaarten?”
“Min 26?”
“Ja.”
“Last minute? Dat zijn de kaarten die niet verkocht zijn geraakt.”
“Euh... ja”
“Dat is dan 25 euro samen.”
Prijskaartje
Nu mag je misschien wel even slikken bij het horen van het prijskaartje, maar laat me het nog even verder uitleggen. We waren met tweeën, zaten op de tweede rij en konden dus recht op de nek van de dirigent in de orkestbak kijken. Plaatsen die anders 70 euro per stuk kosten. Ik herhaal: 70 euro. Want vergeet niet dat het een tot in de puntjes verzorgd live gebeuren van een dikke drie uur met overweldigende decors en kostuums is, gesetteld tussen de mannen in zwartwit met sjaals en de bepoederde vrouwen met gebetonneerd haar en indrukwekkende draperieën.
De opera zelf was echter helemaal geen duffe bedoening. Jenufa, van de moderne Tsjechische componist Leos Janácek, is een volks psychodrama dat zich afspeelt in een Slavisch plattelandsdorp in de jaren '40, waar de sociale controle nog groot is.
Rillingen
Jenufa is zwanger van Steva, de losbol van het dorp, die uiteindelijk toch niet met haar wil trouwen omdat zijn jaloerse rivaal Jenufa's gezicht verminkt heeft. Het gaat er dus betrekkelijk rauw aan toe. Jenufa wordt voorgesteld als de speelbal van een hypocriete maatschappij die haar voortdurend dreigt te verstoten. Het deed me een beetje denken aan de film Dogville van Lars Von Trier. Uiteindelijk loopt alles toch hoopvol af voor haar, in een sobere maar heel indrukwekkende slotscène. in de stortende regen verzoent ze zich met haar nieuwe echtgenoot. Dat onweer midden in de prachtige barokke, toch wat duffe zaal was zo overweldigend dat ik er nu nog koude rillingen van krijg.
Kortingen
Je moet in het begin wel wat wennen aan de conventies. Alles wordt uiteraard gezongen, waardoor het tempo een stuk lager ligt dan in de gemiddelde film. Ook de acteerstijl is veel uitbeeldender, zeg maar gerust pathetischer. De mensen op de scène kennen hun vak, de muziek was heel mooi, met veel elementen uit de Slavische volksmuziek, en als je eens echte diva's van de oude stempel bezig wil zien, dan moet je het zeker eens proberen. We hebben als student trouwens recht op een hele hoop kortingen. De last minute -26, het jongerenabonnement voor 4 of 5 voorstellingen met korting tot 75%, daarnaast onze cultuurcheques natuurlijk, en dan nog de opera-explorer-dagen.
Zo kan je op 5 maart in de Antwerpse Vlaamse Opera de Salome-explorer volgen: je wordt wegwijs gemaakt in de wereld van de opera als gebeuren en als genre, en betaalt 10 euro inclusief een kaartje voor de voorstelling.
Lees het gerust eens na op de website: www.vlaamseopera.be