Realm Grinder
dwars slijpt het virtuele fileermes en gaat langs de graat van boeken, films, series, games, muziek, theater, haarproducten en rubberen eendjes. Recenseren is eigenlijk vooral zelf niet te veel doen, maar vooral kankeren over wat er aan het werk van een ander beter kon. Aangenaam weinig gekanker vandaag; soms zijn de dingen gewoon goed zoals ze zijn. Dit ene dingetje dan toch. Installeer alvast een autoclicker voor je begint aan de crème de la crème van de clicker games: Realm Grinder.
Realm Grinder is een onorthodoxe idle/clicker game, een spel dat je eigenlijk speelt door het vooral niet te spelen. Het is wat betreft mechanics en diepgang een beetje de grote broer van het alombekende Cookie Clicker. De gratis (oorspronkelijk flash-)game werd in 2015 uitgebracht door Divine Games en gehost op de website van Kongregate. Sinds 2017 is het spel kosteloos beschikbaar op Steam, waar het nog steeds te spelen valt sinds het verdwijnen van Adobe Flashplayer. Voor het origineel moet je sinds begin dit jaar vervangsoftware installeren.
Divine Games heeft het populaire nichegenre eigenlijk zo goed als geperfectioneerd. In Realm Grinder begin je als leider van je eigen koninkrijk met je muis en mana voor toverspreuken. Het is klikken geblazen om geld te verzamelen tot je gebouwen kan kopen die inkomsten voor je genereren. Bij een bepaalde mijlpaal in je aankopen (bijvoorbeeld honderd boerderijen), krijg je toegang tot upgrades. Algauw verdien je ook faction coins waarmee je een bepaalde alliantie met een factie kan aangaan. Er zijn er aanvankelijk zes, meer speel je vrij door te ascenden (zie verder), met elk haar eigen bonussen en speelstijl. Kies je bijvoorbeeld voor de goblins, primeert het idlen en bouwen. De elves daarentegen baten bij een actieve speelstijl waarbij je best zoveel mogelijk klikt – die autoclicker is hier echt onmisbaar! – en je je toverspreuken tactisch moet timen om zoveel mogelijk opbrengsten te halen uit je schaarse mana. Er zijn honderden prestaties om vrij te spelen: leuke uitdagingen die je helpen om sneller vooruitgang te boeken.
In het begin is geduld een schone deugd, maar voor je het weet, begin je naast je goud ook edelstenen te accumuleren. Je koopt met de edelstenen zelf niets; het is de valuta van het abdication- en ascensionsysteem in Realm Grinder. Afstand doen van je eigen troon ten gunste van je koninkrijk, het heeft iets nobels, maar het is ook noodzakelijk om vooruitgang te boeken. Van de productiebonus die je van edelstenen krijgt, kan je pas profiteren eenmaal je abdicatet, wat zoveel betekent als de teller van al je gebouwen resetten. Gelukkig gaat in zo’n ‘nieuw spel’ alles meteen veel sneller; je zit zo aan het niveau dat je zo-even met moeite kon aftikken. De lat om meer gems te krijgen ligt telkens iets hoger en het voortdurend aanpassen van je strategie (welke factie je kiest onder andere) is noodzakelijk. Bij een bepaalde drempel kan je ascenden. Je raadt het vast: niet alleen je gebouwen, maar ook je edelstenen lever je in, ditmaal voor een permanente bonus die elke ascension hoger wordt en op meer mechanics effect heeft. Aanvankelijk krijgen bijvoorbeeld enkel je gebouwen een boost, later ook je maximale hoeveelheid mana waardoor je meer spreuken per keer kan inschakelen enzovoort.
Op bepaalde ascensions speel je nieuwe spelaspecten vrij. Realm Grinder slaagt er danig goed in die te positioneren op de vrijspeelladder, dat het erg verslavend wordt (geen echt examenspel dus!). Er komen bijvoorbeeld uitdagingen bij, die specifieke facties een bonus geven, extra facties, extra spreuken, opgravingen voor artefacten, een researchsysteem, nieuwe gebouwen … De kers op de taart zijn de periodieke events die op zich weinig tot de verbeelding spreken, maar die je wel permante bonussen geven. Geen stereotiepe idle game dus, door het grote aantal mogelijkheden en de boeiende actieve component.
Die complexiteit is mogelijk zelfs een minpuntje, maar wordt opgevangen door de vele guides die er voor het spel zijn, waaronder de beste zonder twijfel G00F's Not a Wiki is. De graphics zijn daarnaast zo basic als ze maar kunnen zijn en ook in de muziek ontbreekt het aan variatie. De afhankelijkheid van een autoclicker hoeft geen minpunt te zijn, de beloning voor je progressie compenseert ruimschoots. Tot slot is er jammer genoeg een miniem pay-to-winaspect: je kan rubies kopen die je bepaalde bonussen geven. Dat is natuurlijk niet zonder reden: laten we namelijk vooral niet vergeten dat Realm Grinder geheel gratis is en blijft. Klikken maar.
- Login om te reageren