Tijdens de awareness-week op UFSIA wordt dit jaar de problematiek van het onderwijs in de wereld onder de spotlights geplaatst.
Begrijp het echter niet verkeerd: het is geenszins de bedoeling telramen te gaan inzamelen voor de ongelukkige kindjes in het land van Mugabe zodat deze stakkers de fraude bij de presidentsverkiezingen naar ware grootte kunnen inschatten of zoiets. Het zou meer een prikkel tot reflectie moeten zijn over de plaats van het onderwijs, toch het meest primordiale element van ontwikkeling in het actuele debat rond globalisatie. Hoe verandert men best de culturele en economische omstandigheden die ervoor zorgen dat kinderen niet naar school maar naar de fabriek gaan? Hoe maakt men een voor haar eigen positie vrezende elite duidelijk dat onderwijs voor iedereen, en dus ook voor hen, het welvaartspeil op stabiele wijze versterkt? Hoewel in vergelijking met 1950 het percentage analfabeten drastisch is geslonken, voorspelt de UNESCO dat het aantal ongeletterde mensen in de ontwikkelingsgebieden in de toekomst zal stagneren of zelfs nog toenemen. Eén en ander zal uiteraard bijdragen tot een nog meer duale wereld. Laat het allemaal maar eens stevig gisten in uw grijze massa, terwijl u in het agoragebouw op UFSIA uw persoonlijke Ronde van Vlaanderen op rolletjes rijdt ten voordele van het goede doel.