De spelregels in de snelledilemmaronde zijn eenvoudig. Maak zo snel mogelijk een keuze en indien gewenst kun je nadien je keuze verder motiveren. Veel succes aan beide kandidaat-rectoren!
Koen Augustyns | Herwig Leirs | |
Avondje Netflix of avondje met een goed boek? | Avond met een goed boek | Avond met een goed boek |
Meer aandacht voor taal of wiskunde in het middelbaar? | Wiskunde | Taal |
Antwerp of Beerschot? | Antwerp | Over wat hebben we het? |
Breuk of continuïteit? | Continuïteit | Continuïteit |
Dag dames en heren of dag beste mensen? | Dag beste mensen | Dag beste mensen |
UGent of KU Leuven? | KU Leuven | Geen keuze |
In Humo staan of Humo lezen? | In Humo staan | In Humo staan |
Verplichte toelatingsexamens of niet? | Niet | Niet |
Onderzoek of onderwijs? | Onderzoek | Onderzoek |
Drie Eiken of Middelheim? | Drie Eiken | Drie Eiken |
Motivaties
- Augustyns twijfelde lang bij de tweede vraag, maar motiveert als volgt: bij wiskunde leer je op een wijze abstract te redeneren die nuttig is in alle takken van de wetenschap. Ook in taal.
- Leirs kiest ondanks zijn biologieachtergrond voor taal. Hij zegt een grotere taalarmoede te ervaren dan wiskundearmoede bij binnenkomende studenten. Hij beseft dat wiskundigen het hier oneens mee zullen zijn, maar de teksten van studenten die hij soms te lezen krijgt, geven hier toch de doorslag.
- Leirs ziet wel heil in verplichte proeven, ook in verplichte remediëring. Een harde ja of nee gekoppeld aan deze testen vindt hij geen goed idee, omdat het Vlaamse middelbaar onderwijs te divers is en je zo te veel kwaliteit verliest.
- Augustyns heeft hetzelfde idee hier als Leirs en verwijst naar de eigen faculteit. Bij Farmaceutische Wetenschappen is er een verplichte ijkingstoets voor startende studenten. Wie niet slaagt, moet een remediëringstraject volgen en kan op begeleiding van het monitoraat rekenen. Dat heeft tot dusver niet tot dalende inschrijvingscijfers geleid.
- Augustyns kiest bij de negende vraag voor onderzoek, omdat het eigene aan de universiteit de nexus is tussen onderwijs en onderzoek. Die link met onderzoek heb je in andere onderwijssettingen namelijk niet.
- Ook Leirs kiest voor onderzoek, omdat onderzoek de basis is waarop ons onderwijs gebaseerd moet zijn. Zonder onderzoek is de universiteit geen universiteit meer.
- Log in to post comments