In een zeven pagina’s tellend persbericht bestrijdt UAntwerpen de gedachte dat ze wakker ligt van haar imago. “Dat imago is slecht voor onze reputatie”, stelt de universiteit.
Van de daken schreeuwen dat je in 2030 klimaatneutraal zult zijn zonder concrete plannen waardoor dat ooit mogelijk kan worden. Het psychologisch welzijn van studenten belangrijk vinden, maar het STIP betalend maken. Het psychologisch welzijn van werknemers belangrijk vinden, maar de resultaten van welzijnsenquêtes niet openbaar maken. In vijf zesde van de persberichten het woord duurzaamheid laten vallen, maar wel onderzoek laten financieren door ExxonMobil. Je profileren op mensenrechten, maar wel samenwerken met bedrijven die de uitroeiing van moslimminderheden faciliteren. Een aula vernoemen naar Patrice Lumumba zonder half te beseffen wat dekolonisatie inhoudt. Transparantie hoog in het vaandel dragen, maar geen transparantie bieden over je beleggingen aan de commissie die in het leven is geroepen om je beleggingen op ethiek en duurzaamheid te evalueren. Sier maken met interdisciplinaire projectdagen over PFOS zonder je af te vragen hoe het kan dat klokkenluiders het gevaar van PFOS naar buiten moesten brengen terwijl UAntwerpen de risico’s ervan al 17 jaar eerder kende. Codes over wetenschappelijke integriteit onderschrijven terwijl vicerectoren opduiken in een INEOS-advertentie. Grensoverschrijdend gedrag verschrikkelijk vinden zonder een heldere procedure uitgewerkt te krijgen. Wakker liggen van universiteitsrankings. Voor vermaledijde enkelingen is dit al genoeg om te concluderen dat UAntwerpen vooral bezig is met haar imago.
“We doen er alles aan om UAntwerpen in een positief daglicht te stellen, ondanks alles, en toch blijft de universiteit opgezadeld met het imago dat ze haar eigen imago belangrijk vindt”, klinkt het in een persbericht opgesteld door de voltallige staf van het Departement Perceptie en Rehabilitatie in samenspraak met het prestigieus communicatiebureau Meauvide. “Het maakt echt niet uit wat voor imago wij hebben, dat is uiteraard onze drijfveer niet. Welke indruk de buitenwereld van UAntwerpen heeft, dat is wat echt telt.”
En dus lanceert UAntwerpen een communicatiecampagne waarin ze expliciet tracht te breken met dit imago. “Banners, online spotjes, flyeren aan de Sint-Jacobsmarkt nummer 49-51 (campus KU Leuven, n.v.d.r.), mensen moeten in hun diepste poriën voelen dat imago ons volstrekt koud laat. En ja, kosten noch moeite worden daarbij gespaard. Het zou onvergefelijk zijn mochten we onze reputatie zomaar te grabbel gooien.”
- Log in to post comments