De vakevaluaties zijn essentieel voor de verbetering, de concretisering, de democratisering en de nominalisering van het onderwijs, aldus UAntwerpen. Dat verklaart waarom de mening van elke student, hoe verbitterd en zelfgenoegzaam ook, ertoe doet en waarom die mening invloed heeft op het carrièrepad van de docent.
dwars sprak met Cel voor Innovatie en Kwaliteitszorg in het Evalueren (CIKE). De cel organiseert in bijberoep de onderwijsevaluaties. Hun woordvoerder Conny Beijter: “Natuurlijk vinden we het belangrijk dat de universiteit kwaliteitsvolle lessen kan aanbieden aan haar studenten. Anders doen wij ons job niet goed, hè. We willen dat elke student kan afstuderen met vier verrijkende jaren achter de rug.” Bij de vraag of dat ook gold voor studenten die langer dan slechts vier jaar studeren, antwoordde Beijter prompt: “Wij staan garant voor vier.”
Naast studenten herbergt de universiteit natuurlijk veel docenten en professoren. “Ook voor hen willen we garant staan voor een continue stroom aan feedback, opdat zij kunnen groeien”, legt Beijter uit. “Het is een fast-paced omgeving waar docenten verschillende petjes dragen, waartussen ze snel moeten schakelen.” Een kritische stem vertelde ons: “De vaardigheden die vereist zijn om een succesvolle docent te zijn, worden voorlopig nog niet aangeleerd in een vak.” Beijter knikt. “Dat klopt. We willen zo’n vak graag aanbieden, maar we hebben tot nu toe nog niemand kunnen vinden die hun lessen niet begint met de gecontesteerde bewering dat multitasken niet bestaat. Daarom moeten onze ZAP’ers (zelfstandig academisch personeel, onder andere docenten, n.v.d.r.) dat in de praktijk leren. Dat is natuurlijk niet zo gemakkelijk, daarom dienen de verplichte vakevaluaties als een manier om feedback te genereren, zodat onze personeelsleden verbeterpunten aangeleverd krijgen zonder dat we bijkomend personeel moeten inhuren om onze docenten in de gaten te houden. De input van studenten is daarbij een essentiële tool om consistent feedback te kunnen geven. Tenslotte wordt niet elke controverse opgenomen en een paar Twitterrelletjes zijn niet genoeg om onze docenten scherp te houden.”
Dat leidt tot het controversiële ontslag van professor Vanklasse. Volgens een online petitie met meer ondertekeningen dan studenten in de faculteit is het ontslag onterecht omdat Vanklasse een van de betere lesgevers was en afgelopen zomer nog een student uit een brand redde. Beijter: “We zijn op de hoogte van de respons. Jammer genoeg werd het onmogelijk om Vanklasse verbeterpunten aan te leveren en konden wij geen groeimogelijkheden garanderen. Kunt u het zich voorstellen? Zelfs de meest hardnekkige buizers vonden dat het aan henzelf lag en niet aan de docent. Zo kunnen wij ons werk niet doen. Studenten hoeven zich geen zorgen te maken: we hebben een docent ingehuurd die niet meer getoond mag worden op de VRT en bijgevolg ook niet op lesopnames mag verschijnen. Zie het als een win-winsituatie. Zo kunnen we ons ervan verzekeren dat studenten hun schrijfvaardigheden verder kunnen ontwikkelen in de vakevaluaties.”
- Log in to post comments