Een tijdje geleden bevond ik me in een zogenaamde ‘regendouche’, voor mij een totaal nieuwe ervaring. Mijn gedachten dwaalden af; wat gek eigenlijk, dat je iemands economische situatie kan afleiden uit de douchecabine die ze (hopelijk) dagelijks bezoeken. Het is niet alsof de temperatuurknop van geborsteld messing en de fluisterstille ventilatie de kwaliteit van mijn dagelijkse douchehersenspinsels ten goede kwamen, getuige mijn vorige zin. Waar is al die franje dan voor nodig?
Ineens schoot het me te binnen. Onze welgestelde medemens wil graag de connectie met de natuur in stand houden. Vandaar het massieve marmer onder mijn voeten, vandaar de gesimuleerde tropische regenbui op mijn kruin. Met een beetje fantasie waan je je onder een waterval in Zuid-Amerika, dacht ik, de geur van 2-in-1 shea butter & sandalwood oil hydrating shower gel inademend. Het enige wat nog miste, was een batterij aan UV-lampen om een milde doch prettige zonsopgang na te bootsen. Helemaal een met de natuur worden, en dat vanuit je eigen badkamer!
Het is nu niet dat ik mijn editoriaal verspil aan een douchebeurt omdat ik een of andere openbaring heb meegemaakt: eigenlijk was deze momentopname al lang door het putje van mijn geheugen gespoeld, totdat ik laatst een nieuwsbericht over Mark Zuckerbergs nieuwe plannen voor zijn metaversum zag. Niet alleen aan de aandeelhouders, maar ook aan ons, de consument, belooft hij een soort regendouche voor sociale interactie; vanuit je eigen bureaustoel zou je je ‘werkelijk aanwezig’ kunnen voelen en heb je toegang tot een hele hoop ‘nieuwe sociale ervaringen’. Werken zal nooit meer hetzelfde zijn!
In een wereld waar de onderste treden van de piramide van Maslow voor velen vanzelfsprekend zijn ingevuld, moet je toch íets om nog aan nieuwe consumenten te komen. Immers is er weinig winst te boeken op een markt waar iedereen al lang voorzien is van een pc met webcam en internetverbinding. In al hun hebzucht wijsheid bieden techgiganten en ongeïnspireerde start-ups daarom constant weer Iets Nieuws™ aan, maar nooit zonder rond te bazuinen hoe verouderd het nieuwe van vier jaar geleden is geworden. ‘Gemak’ is hierbij het kernwoord: vanuit je comfortabele kot kan je goed doorvoed, volledig geëntertaind en binnenkort dus ook sociaal helemaal up-to-date je diploma halen, mits lesopnames aanwezig zijn. Als je maar genoeg hippe functies in je douchecabine bouwt, zou je bijna vergeten dat de bedoeling van je douche ooit je dagelijkse wasbeurt was.
Die regendouche verbruikt toevallig twee keer zoveel water per minuut als de dichtgekalkte, niet langer in hoogte verstelbare douchekop in mijn kot, waar ik ook nog eens minder lang onder sta omdat de capaciteit van mijn boiler niet onderdoet voor de blaas van een chihuahua. Goed, ik waan me dan misschien niet in het Zuid-Amerikaanse regenwoud, maar de flora en fauna die zich tussen douchegordijn, putje en kitrandjes manifesteren, doen niet onder voor de biodiversiteit die in het regenwoud te vinden is. Die schimmel is tenminste echt.
- Log in to post comments