In een wereld vol protesten, sociale mediagekibbel en dronken discussies op café, ging ik op zoek naar een oase van samenspraak. Ik werd niet teleurgesteld. Vorige week stelde ik jullie voor aan het project Debate Your Issue, DYI. Vandaag haal ik mijn innerlijke Sherlock Holmes boven en ga ik op zoek naar de oorsprong van het project. Stap voor stap creëer ik een reconstructie van het ontstaan van het project en komen de motivaties van de organisatoren bovendrijven. Ik neem jullie graag mee op mijn zoektocht.
Eind oktober, 2020. Mijn eerste vergadering voor het project is een feit. Vol met enthousiasme kruip ik in mijn pen om mijn ervaring te kunnen omschrijven. Eens de woorden eruit zijn komt het besef: ik ben een onderdeel geworden van een groot, levend organisme. Maar hoe werd dit project de levensadem ingeblazen? Omdat de vraag bleef maar rondspoken in mijn gedachten, besloot ik op onderzoek uit te gaan. Mijn startpunt: Sanne en Karen, de begeleiders van het project in België. Gelukkig waren Sanne en Karen erg bereid om mijn nieuwsgierigheid te stillen.
op zoek naar een constructief debat: de organisatie onder de loep
2019. Dat is wanneer het allemaal begon. Het Goethe-Institut in Praag, Tsjechië, nam het initiatief en stuurde het idee de wereld in. Wat? Een internationaal jongerendebat. Waarom? Jongeren beter informeren en met elkaar constructief in gesprek doen gaan. De hoofdvraag? Wie wil er graag deelnemen en mee het project uitwerken? In de herfst van 2019 sloot België via Mediawijs zich aan. Uiteindelijk zouden zes landen de handen in elkaar slaan om zo’n project uit te werken. Maar of ze het met succes leven konden inblazen was nog onzeker. Hulp zou komen vanuit het Erasmus+-programma dat onderwijs, training, jongeren en sport ondersteunt. Maar financiering krijgen van Erasmus+ is geen gemakkelijke klus. Het voorstel moet uitgebreid uitgewerkt worden en dan nog is het niet zeker dat het goedgekeurd wordt. Het was ontzettend spannend, maar gelukkig kregen ze toch groen licht. In februari 2020 was het zover. De eerste vergadering was een succes. De taken werden verdeeld en er werd gebrainstormd over hoe de jongeren bereikt konden worden; vanaf mei werd de oproep tot deelname de wereld ingestuurd — met resultaat! Het Belgisch team bestaat uit 31 deelnemers.
Eens mijn honger naar de grondslagen gestild was, kwamen er nieuwe hiaten in mijn kennis bovendrijven. De Belgische begeleiders Sanne en Karen waren erg behulpzaam, maar hoe zijn zij bij het project geraakt? Wat zijn hun drijfveren? Sanne werkt bij Mediawijs sinds het begin. Zij was dan ook meteen enthousiast over DYI. Voor haar sluit het project goed aan bij de doelen van Mediawijs. Al heeft ze geen ervaring met debatteren, ze wou graag dit project leiden en natuurlijk zelf wat bijleren. Karen is een recentere aanwinst van Mediawijs. In 2017 deed ze daar haar stage en voelde ze dat ze niet meer kon vertrekken. Wanneer DYI er werd voorgesteld besloot ze dat dit project te mooi was om aan zich te laten voorbijgaan. Sanne en Karen begeleiden niet alleen onze Belgische helden, maar hebben ook de onlinetraining uitgewerkt. Het project stuurt zijn deelnemers niet meteen naar de frontlinie. We worden voorbereid door debattrainingen, workshops en een onlinetraining. De eerste twee worden in groep gegeven en de onlinetraining kunnen we in zelfstudie verwerken. Uit ervaring kan ik zeggen: ze hebben hun werk goed gedaan!
Mijn zoektocht naar de oorsprong is voltooid. Nu ik een blik achter de schermen heb gehad, is mijn nieuwsgierigheid bevredigd. Met mijn persoonlijke ervaring en wat achtergrondkennis achter de kiezen ben ik benieuwd waar mijn reis mij nog mee naartoe neemt. Volgende week meer.
- Log in to post comments