Waarom het nieuwe mailsysteem niet gekozen is voor studenten

Lezersbrief
09/11/2004

Laatst zag ik op Blackboard plots de aankondiging dat we een nieuw mailsysteem hebben. Vol verwachting ging ik kijken op de website waar een veelkleurig logo van Microsoft Exchange mij begroette. Nu moet je weten dat ik niet de beste ervaringen heb met Exchange. Mijn internetprovider gebruikte die software vroeger naar het schijnt ook en net in die periode zijn heel wat van mijn mails spoorloos verdwenen. Maar goed, iedereen verdient een kans dus ik logde in. Althans, dat probeerde ik: kennelijk was het systeem nog niet klaar. Een paar weken later ging het plots wel en wat ik te zien kreeg riep heel wat vragen op. Een bontgekleurde website begroette mij met een structuur die me spontaan deed denken aan Outlook.

Nu voel je me al komen: daar heb ik het ook niet meer voor. Als je eens alles kwijt bent geraakt door een virus dat langs de virusscanner passeerde omdat je mailprogramma fouten bevatte dan weet je wat ik bedoel. Sindsdien gebruik ik om te surfen enkel nog Firefox, een gratis browser die eigenlijk handiger is. Dat Internet Explorer geen tabs heeft ergert me tegenwoordig meer en meer. Maar terug naar onze mail: Firefox is niet van Microsoft, dus kreeg ik véél minder te zien dan Internet Explorer gebruikers: ik kan mijn mails zelfs niet als gelezen markeren.

 

Fouten maken is menselijk dus ik hoopte dat de rest van de webmail wel goed werkt. Daar wringt het schoentje: de overige functies van de nieuwe webmail zijn nutteloos. Ik zal ze even overlopen. Op de kalender kan je plannen, al dan niet samen met andere studenten. Als er nu één ding is dat studenten niet doen is het wel plannen, kijk maar naar de plotse stress in de blokperiode. En wat is er trouwens mis met de kalender van Blackboard? Het adresboek vind ik ook niet bepaald nuttig, als ik mails stuur vanop dit adres dan weet ik naar wie. En thuis gebruik ik gewoon mijn adresboek van mijn mailprogramma, meer heb ik niet nodig. En ja, goed geraden, die taken zijn ook overbodig, ik plan mijn studies niet online met taken.

 

De nieuwe webmail bevat, volgens mijn analyse, bijzonder veel nutteloze functionaliteit. Waarom zitten al die dingen eigenlijk in een webmail? Wie heeft die dingen nodig? Het UA-personeel. Zij zullen wel vergaderingen plannen met behulp van taken, zij zullen adresboeken delen. Zij hebben beslist om dit systeem te kopen, zij hebben beslist dat studenten dit dan ook maar moeten gebruiken.