Er zit muziek in

het filmjaar 2003
01/03/2003
🖋: 
Auteur extern
Jurgen Van Haecht

Hoe snel gaat de tijd, het nieuwe jaar is al bijna twee maanden ver. De examens liggen achter ons, en dus is er weer wat meer tijd voor allerlei leuks: een filmpje meepikken bijvoorbeeld. Welke films hebben de Antwerpse bioscopen zoal voor ons klaarliggen in de nabije toekomst?

Een eerste vaststelling is dat we weer veel grootheden mogen verwelkomen. Zo opende onlangs ‘Catch Me If You Can’, de nieuwste megaproductie van ‘superregisseur’ Steven Spielberg, wiens vorige film ‘Minority Report’ (met Tom Cruise) vorig jaar de zalen deed vollopen. De plot is eenvoudig: een meesterbedrieger (naar de historische figuur van Frank W. Abagnale) wordt geviseerd door een FBI–agent die hem absoluut te pakken wil krijgen. Maar sobere plot of niet, van Spielberg mag je altijd net iets extra’s verwachten, zeker wanneer hij het over historische personages heeft. Hij zorgde bovendien voor een aantrekkelijke cast, met Leonardo DiCaprio en Tom Hanks.

 

En dan is er de nieuwe prent van Steven Soderbergh: ‘Solaris’ (19/02) met George Clooney. Goed nieuws dus, want de combinatie van deze twee heren is altijd goed voor vuurwerk, denk maar aan ‘Out Of Sight’ en vooral ‘Ocean’s Eleven’. James Cameron (‘Terminator 2: Judgement Day’ en ‘Titanic’) vervolledigt het winning team als producer. In deze nieuwe film speelt Clooney een psycholoog die de situatie moet onderzoeken aan boord van een ruimtestation dat rond de planeet Solaris draait. Het lijkt sciencefiction, maar het is eerder een love-story in een sci-fi setting: hij komt ginds terug in contact met zijn overleden vrouw. Clooney komt overigens in maart nog eens langs, met een eigen film ‘Confessions Of A Dangerous Mind’ met Julia Roberts.

 

Na ‘Moulin Rouge’ verschijnt er rond deze tijdweer een musical: ‘Chicago’. Voor de verfilming van dit razend populaire Broadway-spektakel uit de jaren zeventig bracht regisseur Rob Marshall een indrukwekkende cast bijeen, met hoofdrollen voor Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones en Richard Gere. Het nogal slappe verhaal draait rond de vluchtigheid van succes. Maar zoals bij elke musical is de plot niet het belangrijkste, vooral de muziek en de dynamische mise-en-scène zorgen ervoor dat het een zeer genietbare film is geworden. ‘Chicago’ is meteen het voorbeeld van een tweede vaststelling over dit filmjaar: muziek is zeer belangrijk. Neem nu ‘8 Mile’ (26/02), het debuut van Eminem. Hij heeft zich omringd door bekwame mensen: Curtis Hanson regisseert en Kim Basinger speelt de rol van de moeder. Het is echter allemaal wat voorspelbaar (‘a star is born’), al betekent dat niet dat het geen film is om naar uit te kijken.

 

De kruisbestuiving tussen muziek en film is ook merkbaar aan het grote aantal muzieksterren dat zich met film bezighoudt. Zo is er ‘Swept Away’, van Guy Ritchie, met vrouwlief Madonna in de hoofdrol. Het koppel had waarschijnlijk gehoopt op een groot succes, maar in de US en UK was de film een enorme flop. Guy en Madonna richten nu alle hoop op het Europese vasteland. Grote budgetten staan dus blijkbaar niet altijd garant voor succes. Nee, dan liever het filmdebuut van ‘onze’ Tom Barman: ‘Anyway The Wind Blows’, is dan wel geen miljoenenproductie, maar lijkt toch meer dan de moeite waard. Spijtig genoeg is er -net als bij de cd’s van dEUS- nogal wat onduidelijkheid over de precieze details van de release: de film zou afgewerkt zijn tegen eind februari, maar het kan nog even duren voor hij uitgebracht zal worden (misschien pas na de zomer). Hoe dan ook, als Barmans film even goed is als zijn muziek zitten we gebeiteld.

 

Ten slotte is het ook opvallend hoeveel sequels we voorgeschoteld krijgen. Vooral vanaf mei worden alle registers opengetrokken met o.m. een nieuwe ‘Matrix’-film (en misschien nog één in november). Verder kruipt Angelina Jolie weer in de ‘huid’ van cyberbabe Lara Croft in ‘Tomb Raider 2’, zijn Drew Barrymore, Lucy Liu en Cameron Diaz terug als ‘Charlie’s Angels (2)’, mag ‘Ahnuld’ nog eens opdraven als Terminator (3: ‘Rise Of The Machines’), en ga zo maar door.

 

Aan jou om het kaf van het koren te scheiden. Maak er een geweldig filmjaar van!