De Hogere Zeevaartschool

01/04/2004
🖋: 

Beu alleen maar pootje te baden aan onze Vlaamse kust en er uren door te brengen op het terras turend door grootvader’s verrekijker? Als enige verzet heb je een opblaasbaar sloepje voor twee personen dat wanhopig probeert de Noordzeegolven te bedwingen? Wil je wel eens wat anders dan de alledaagse droge kost? Dan is er voor jou de Hogere Zeevaartschool Antwerpen (HZS). Een resem schaars geklede zeemeerminnen zullen je door het oog van de storm leiden naar een nieuwe (natte) wereld. Met de wind in de haren en de zoute smaak op de tong hijsen we de zeilen. Alle hens aan dek!

De HZS, opgericht in 1834, bevindt zich in het noorden van de stad, op het schiereiland tussen de Schelde en het Amerikadok. Je kan er twee studierichtingen volgen. Licentiaat in de nautische wetenschappen (NW), een richting van het maritiem hoger onderwijs die vier jaar duurt en je voorbereidt op een carrière als dekofficier. Anderzijds is er de driejarige opleiding werktuigkunde als voorbereiding op het beroep van scheepstechnicus...
In Kallo bevindt zich ook nog de secundaire Rijn- en Binnenvaartschool. Als binnenschipper mag je de Vlaamse rivieren, kanalen en kustwateren onveilig maken. Kies je echter voor het ruimere sop, dan dien je verplicht de licentiaatsopleiding aan een Hogere Zeevaartschool te volgen.

 

Radar

De NW-opleiding is zeer divers. Vanaf de eerste kandidatuur worden traditionele hoorcolleges gecombineerd met practica, labo’s en stages op het water. Een reeks algemene vakken, zeevaartkunde, veiligheid, techniek en kaartpassen, worden afgewisseld met maritiem Engels, Frans en navigatie. Dit jaar varen de aspirant-zeebonken als eerste inleiding tot de wilde wateren van Afrika naar Zeebrugge met een opleidingsschip van de marine.
Speciale vakken in het tweede jaar zijn handels- en scheepvaartrecht en maritieme geneeskunde, inclusief een stage van 150 uur in een ziekenhuis. In de licenties krijgen de maritieme vakken de bovenhand. Radar, zeerecht, oceanografie en meteorologie bereiden samen met de praktische oefeningen en manoeuvres waaronder de controle over bewegingen van het schip, de studenten voor op het harde zeemansleven.

 

Een bijzonderheid aan de HZS zijn de simulatoren. De cargo-handling voor het inoefenen van laden en lossen, propulsie voor motortechniek en de bridge simulator. Deze laatste laat de zeeknapen toe het binnenvaren en aanmeren in een haven in te oefenen. Verscheidene types schepen, van zodiac tot olietanker en de grote wereldhavens kunnen in het geheugen van de simulator opgeslagen worden. Wanneer de virtuele zeebries echter je de strot uitkomt, kan je nog steeds op de vijver naast de school je vaardigheden in aanmeren, bevelen geven en vlaggenseinen bijschaven.

 

Een eerstejaarsstudent zegt: “De combinatie van wiskunde, talen, techniek en praktijk zorgen voor een boeiende opleiding, sterk diploma en hoge jobzekerheid”. Dit wordt duidelijk weergegeven door de enorme vraag naar afgestudeerde NW’ers. Momenteel staan er wereldwijd een 40.000-tal vacatures voor dekofficieren open. De student die zich afvraagt wat hij in hemelsnaam op de faculteit TEW zit te doen, hoeft dus niet langer te twijfelen. Hij of zij schrijft zich nu in aan de HZS.

 

Eens afgestudeerd staat er een ruime waaier van mogelijkheden open voor toekomstige kapiteins. Rederijen, havenbedrijven, verzekeringsmaatschappijen en rechtbanken hebben allen nood aan goed opgeleide mensen met een grondige kennis van de scheepvaart in al haar facetten.

 

Argonaut

In de aanloop naar het ultimum is de jongensdroom van elke HZS-ganger, het brevet van “kapitein ter lange omvaart” te halen. Dit is de hoogste graad die een dekofficier kan hebben en daarvoor zijn een licentiaatsdiploma, 60 maanden effectieve vaart en bijkomende attesten vereist.

 

Natuurlijk wordt ook de studentikoze kant van het harde zeemansleven natuurlijk niet vergeten. De school heeft een eigen rugby- en voetbalteam en een studentenvereniging. De leden of “argonauten” kunnen hun cursussen, boeken, rum, zwaarden en ooglappen via de club verkrijgen. Jolijt is verzekerd op de vele feestjes en cantussen waar de zeemansverhalen de ronde doen en de strijdliederen menig eenzaam meerminnetje verblijden.

 

Heb je de zoute smaak te pakken? Surf dan als de bliksem naar: www.hzs.be

 

 

Michiel Verbist

m.m.v. Mathias Janssens, 1e kan nautische wetenschappen