de 10 beste blokpauzes

aanbevelingen voor studieontwijkend gedrag

25/05/2016
Bron/externe fotograaf
wereldwijde web

Beste studenten, zoals jullie allemaal wel voelen, naderen de examens angstaanjagend snel, met rasse schreden en met onheilspellende achtergrondmuziek. Maar niet getreurd! Want wanneer jullie allemaal het bloed, zweet en de tranen uit jullie lijf aan het blokken zijn, zullen wij, de dwarsers, er voor zorgen dat jullie zich geen moment vervelen. Wanneer jullie uitgeput jullie bureau verlaten, en dan opeens in een zwart gat van totale nietsdoenerij vervallen, denk dan aan ons. Want ik heb hier speciaal voor jullie de tien beste pauzes tijdens het studeren opgelijst.

1. Bouw een feestje!

Niets beter dan tijdens je welverdiende pauze eens tien minuten de beentjes los te gooien. Zet alles aan de kant, draai die volumeknop open en geef het beste van jezelf op je geïmproviseerde dansvloer. Fysiek bezig zijn is goed voor de concentratie, dus daarna zul je weer helemaal fit en klaar zijn om terug achter de boeken te kruipen. 

 

PS: geen idee welke muziek op te zetten? Geen paniek! Ik heb de perfecte BLOKparty afspeellijst voor jullie gemaakt. Gewoon op play drukken en dat is klaar. Nu nog eens zeggen dat je "geen tijd hebt voor pauzes" :) 

 

 

2. Doe zo veel mogelijk kleren over elkaar aan en hou een sumoworsteltornooi met je kotgenoten (of met je mama als je thuis studeert) 

Iedereen kent het wel. Dat moment waarop je het niet meer ziet zitten, boos je boeken in de vuilbak gooit en dan maar beslist dat een job in de Colruyt toch ook niet zo slecht is. Het is oké, laat die agressie er maar uit. Maar misschien is het beter om ze uit te werken op je kotgenoten dan op je boeken. Trek zoveel mogelijk kleren over elkaar aan en ga mekaar te lijf. Pas wel op, we willen geen gewonden juist voor de examens (of net wel natuurlijk ;) ).

 

3. Maak een gezonde (of ongezonde) snack en eet hem op in het zonnetje

Eten uit verveling, we doen het allemaal. Geen probleem! Om er toch niet al te veel examenkilootjes bij te krijgen, kan je beter een gezonde snack maken. Een fruitsla of fruitpap, milkshake (doe bananen (of iets anders) en melk in de blender, even mixen en klaar is uw vitaminebommetje!), studentenhaver, … Er zijn veel voedingswaren die extra goed zijn voor de concentratie. Denk maar aan: bruin brood met veel granen, zeevruchten (bevatten veel jodium, wat de hersenen voedt), chocolade (jawel, je mag ook lekkere dingen eten zonder te zondigen!), spinazie, … Zo kun je naar hartenlust eten uit verveling zonder je al te schuldig te voelen. 

 

4. Doe een 5 minuten work-out (om de eventuele ongezonde snack er terug af te werken)

Zoek ze op via YouTube: Five Minute Workouts zijn volgens ons de beste pauzes die je kan doen. Even 5 minuten het zweet uit je lijf trainen, zo zijn die extra examenkilootjes ook meteen weer wat minder. Gewoon doen. Meer valt daar niet over te zeggen. 

 

5. Bespied uw buren 

Niets leuker dan mensen bekijken. Even je eigen miserie vergeten en helemaal opgaan in de wereld van een ander. Ik zet mij regelmatig met wat eten voor mijn raam om te zien wat de mensen aan de overkant aan het doen zijn. Het gras is altijd groener aan de andere kant wordt gezegd, maar daar ben ik het nu niet helemaal mee eens. Ik blijf liever zitten waar ik zit, maar doe er alles aan om me maar niet te moeten bezighouden met studeren.

 

6. Knutsel een piñata die je kan kapotslaan zodra je examens gedaan zijn 

Iedereen heeft iets nodig om naar uit te kijken. Je kan jezelf bezatten, helemaal KO gaan of je kan iets meer verantwoordelijk doen. Bijvoorbeeld, een feest geven met een piñata! Als pauze is niets leuker dan even knutselen, niet nadenken en gewoon met je handen bezig zijn. Voor de zielen onder ons zonder jeugd die niet weten hoe je een piñata moet maken, het is zeer simpel. Het enige wat je nodig hebt, is behangerslijm, kranten, ballonnen en verf. Blaas een ballon op en plak hem vol met repen krantenpapier. Zorg er wel voor dat je ergens een opening voorziet. Laat dan de ballon drogen en wanneer het papier hard geworden is, prik je de ballon kapot waardoor enkel nog een papieren vorm overblijft. Deze beschilder je naar keuze en vul je met snoep (of eender wat). Plak nu de opening nog toe, schilder wat bij, and you're ready to go!

 

7. Het heelal namaken op het plafond van je kot 

Ga naar de eerste de beste 1-euro-winkel, koop daar alle glow-in-the-dark planeten en sterren die je kan vinden, en plakken maar! Leuk tijdverdrijf en gegarandeerd een goede nachtrust onder je eigen sterrenhemel!

 

PS: heb je 's nachts last om in slaap te vallen door alle leerstof die maar door je hoofd blijft spoken? Zet het album Sleep van Max Richter op. Richter is een componist die neo-klassieke muziek maakt en voor dit album componeerde hij enkele stukken speciaal om bij in slaap te vallen. Extreem mooi en zeer effectief! 

 

8. Drink water

Gewoon doen. Je weet dat het goed voor je is. 

 

9. Rijd het gras af (als je gras hebt)

Zo ben je eens buiten en doe je ook je ouders nog eens plezier. Niets beter dan de geur van vers gemaaid gras en blije ouders. Heb je geen tuin om in rond te rijden, ga dan naar het dichtstbijzijnde park en rol er even door het gras. Gras heeft een therapeutische kracht die je rustig en gefocust maakt (ofzoiets …).

 

10. Seks

Het is goed voor de concentratie. Het is leuk. Je kan er eigenlijk niets op tegen hebben. 

 

Zo, na deze prachtige lijst met dingen om te doen, hebben jullie geen enkele reden meer om als pauze achter jullie computer te blijven zitten! 

dwars wenst iedereen heel veel succes met het blokken, and may the odds be ever in your favor!