HOE VERMIJDT JE OPVALLENDE TAALFAUTEN?

universiteit

04/11/2025
 [HOE VERMIJDT JE OPVALLENDE TAALFAUTEN] (© [Casper Schramme] | dwars)
🖋: 

Een leven zonder spellingsstoornissen, taalkwalen, grammaticagranulomen, aanelkaarschrijfaandoeningen of dt­­­fouten: kan het? En zo, ja: hoe? dwars volgde een workshop over academisch Nederlands georganiseerd door Monitoraat op Maat (MoM). MoM kan je kennen van de fameuze doorschrijfweek, verschillende workshops en hun zelfstudiepakketten die je tegenkomt als je verdwaalt op Blackboard. Zijn ze de moeite? Of is ChatGPT taalcoach genoeg? We kunnen helaas niet het gehele assortiment op één pagina voor je samenvatten, dus we houden het op de sessie ‘Hoe vermijd je opvallende taalfouten?’ Die sessie werd gegeven door Wim De Beuckelaer, al 35 jaar taalcoach.
 

“Wat vandaag besproken wordt, is het minst belangrijk”, vertelde De Beuckelaer na een kort verhaaltje over het doen en laten van MoM. Deze zin stelde zowel gerust als teleur, vooral gerust. Eindelijk erkenning: correcte taal is het minst belangrijk. Veel belangrijker zijn “inhoud, structuur en stijl” – ook daar geven ze sessies rond, vertelde hij gepassioneerd. De taalcoach gaf meteen al een tip: om goed te schrijven is het belangrijk om in rondes te werken. “Spellingscontrole leidt af van de inhoud”, werk daarom eerst aan de inhoud, structuur en stijl en pas daarna aan correct taalgebruik.

Niet veel later was het tijd om onze handen uit de mouwen te steken. Iedereen kreeg een dubbelbedrukt A4’tje, waarop in de rechterbovenhoek het woord ‘Oefeningenbundel’ pronkte. Het blad was gevuld met zogenoemde ‘risicogevallen’. Even invullen was de boodschap, de zin ‘Wor[d/dt] je collega ook uitgenodigd?’ de eerste boosdoener. Tussendoor gaf taalcoach Wim aanstekelijk enthousiast tips en wijsheden over correct schrijven. Zoals: “Volg je gevoel niet” of “Altijd als je ‘gebeurt’ opschrijft, moet er een alarmbel afgaan.” Het tweede onderwerp: het los- of aaneenschrijven van woorden bevatte ook veel risicogevallen. Zo is een hogesnelheidstrein niet hoog, wel snel en zit een eerstebachelorstudent in de eerste bachelor en is dus niet de eerste bachelorstudent, hij heeft al voorgangers. De sessie sloot af met foute of onduidelijke verwijzingen. Die waren niet eenvoudig en dat brengt ons bij de conclusie. Het – excuseer: Die – wordt leuk en lees je hieronder.

Is de sessie ‘Hoe vermijd je opvallende taalfouten?’ de remedie tegen dt-fouten? Nee. Leer je er dat iedereen dt-fouten maakt? Ja, suggestieve vraag wel. Om antwoord te geven op de vraag die al sinds de inleiding van dit artikel op je lippen brandt: wat zijn grammaticagranulomen? Goede vraag, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het zeker de moeite is om eens het aanbod van Monitoraat op Maat te bekijken, je in te schrijven en langs te gaan.