![[stip_vkd25] (© [Silke Ramaekers] | dwars)](/sites/default/files/Ontwerp%20zonder%20titel%287%29.jpg)
Student zijn is niet altijd even gemakkelijk. Naast feesten en plezier maken, houdt het studentenleven soms ook moeilijkheden in zoals stress, faalangst of andere problemen rond mentale gezondheid. Aan UAntwerpen kan je in zulke gevallen terecht bij de studentenpsychologen voor hulp.
dwars sprak met Dorien Depover en Isabelle Vloeberghs, die zich allebei als studentenpsycholoog inzetten voor het mentale welzijn van studenten. Deze dienst vind je op de Stadscampus en op Campus Drie Eiken naast het Studenteninformatiepunt. Dorien legt uit wat het Studenteninformatiepunt precies inhoudt: “Het is een algemene balie waarachter verschillende diensten zitten. Wij als studentenpsychologen behoren tot de dienst voor
studieadvies en studentenbegeleiding. Daar kunnen studenten terecht met vragen over studeren, maar ook als ze mentale problemen hebben. Er is ook een sociale dienst voor vragen over financiële zaken, studietoelagen en dergelijke. Daarnaast is er een team met zorgcoördinatoren dat instaat voor het toekennen van faciliteiten."
Er bestaan bepaalde criteria voor het toekennen van faciliteiten, zoals een verslag of ingevuld document door de psychiater of klinisch psycholoog bij bijvoorbeeld autisme of ADHD. Dat komt dan bij de zorgcoördinatoren terecht. “Zij staan in voor de faciliteiten, de communicatie met docenten en een deel van de begeleiding. Als er dan extra psychologische begeleiding nodig is, komen de studenten bij de studentenpsychologen terecht”, vertelt Isabelle. Deze
faciliteiten zijn aanpassingen op het vlak van lessen en examens die studenten kunnen aanvragen. Isabelle geeft hier meer informatie over: als voorbeelden noemt ze examenspreiding, meer examentijd en mondelinge toelichting van de prof. “Het gebeurt vaak dat de zorgcoördinator contact opneemt met de docenten om te vragen of ze met bepaalde situaties rekening kunnen houden.” Op die manier is de docent op de hoogte en spreken ze bijvoorbeeld de student niet als eerste aan wanneer die moeite heeft met interactie in de les. Dorien voegt hieraan toe: “Vaak wordt ook met de student besproken waar die nood aan heeft, zoals spraakassistentie bij dyslexie.
mentaal welzijn
Over die psychologische dienst weet Isabelle het volgende te vertellen: “We zijn met zo’n vijftien klinisch psychologen en orthopedagogen, van wie velen psychotherapeut zijn. De vragen die we krijgen, zijn heel uiteenlopend. Soms hebben ze te maken met studeren, denk bijvoorbeeld aan faalangst of uitstelgedrag. Daarnaast zijn er ook veel aanmeldingen van studenten die kampen met een depressie, met angst of met problemen binnen het gezin of hun relatie. We bekijken samen met de student wat die nodig heeft om te kunnen groeien. Meestal is dat begeleiding door iemand binnen onze dienst. Als we inschatten dat langdurige of intensieve begeleiding nodig is, zoeken we samen naar een psychotherapeut buiten de universiteit.” Het aantal studenten dat begeleiding krijgt, vermindert zeker niet: “Er blijven zich veel studenten aanmelden, met alle mogelijke psychologische vragen.”
Wanneer ik vraag of de studentenpsychologen het gevoel hebben dat studenten toch nog moeite ervaren met hulp zoeken, bevestigt Dorien die indruk: “We merken wel dat psychologische hulp na corona bespreekbaarder geworden is onder studenten, maar voor sommigen blijft het natuurlijk wel een grote stap om die hulp te vragen. We proberen het zo laagdrempelig mogelijk te maken.” Studenten kunnen ook chatten of bellen met het Studenteninformatiepunt, of een mailtje sturen. Het is dus niet altijd nodig om fysiek naar de balie te stappen. Isabelle pikt hierop in: “We merken dat er een aantal studenten zijn die te lang wachten. Tijdens het intakegesprek zien we dan dat ze al heel lang met problemen worstelen. Ze hebben vaak getwijfeld om een afspraak te maken, maar hebben toch lang gewacht. Dat is natuurlijk heel jammer. Wat we ook zien, is dat de omgeving een goede rol kan spelen. Studenten die bij ons zijn geweest en een goede ervaring hebben gehad, kunnen ook anderen helpen om zelf die stap te zetten.”
Volgens Isabelle zetten meer en meer studenten met ernstige problemen de stap naar begeleiding en therapie bij de studentenpsychologen. “We zien meer studenten met trauma’s, vanuit een moeilijke gezinscontext of vanuit oorlogssituaties. Ook zien we meer studenten met een eetstoornis of met een persoonlijkheidsproblematiek. Soms ongelofelijk hoe studenten met een stevig rugzakje er toch in slagen hun studie tot een goed einde te brengen!”
hulp bij het studeren
Isabelle legt uit dat hun dienst naast psychologische begeleiding ook instaat voor studiebegeleiding. “Elke student doet een intakegesprek van een halfuur, waarin we bekijken wat het probleem is. Als dat een studieprobleem is, zullen we voorstellen om deel te nemen aan een workshop rond studievaardigheden, maar we kunnen ook individuele begeleiding opstarten. Die zal dan bestaan uit een aantal sessies waarin we zoeken naar een studiemethode die goed werkt voor de student.” Dorien weet wat meer te vertellen over omgaan met faalangst: “De eerste stap is om je bewust te worden van bepaalde overtuigingen of automatische gedachten die in je opkomen: welke patronen heb ik ontwikkeld en hoe worden die in stand gehouden? Dan kan je gaan zoeken naar kleine stappen die je kan zetten om dat patroon te doorbreken. Die zijn vaak heel afhankelijk van die specifieke student. We raden bijvoorbeeld aan om positievere gedachten te bedenken of intentioneel pauzes in te plannen.”
Isabelle gaat verder: “We hebben ook een heel uitgebreid aanbod van (dit academiejaar nieuwe!) groepssessies: omgaan met moeilijke gevoelens, anders leren denken, ontwikkelen van healthy habits, een examenplanning maken, ... Er is zelfs een sessie over slaap. Ook kan je een hele reeks sessies volgen rond uitstelgedrag of faalangst. We proberen echt voor elk wat wils te organiseren. Zo richten we ook een reeks praatsessies in voor studenten met autisme, een andere reeks voor studenten met ADHD en nog eentje voor hoogbegaafde studenten. Het is vooral de bedoeling om de verbinding binnen deze groepen studenten te versterken. We willen hen de kans geven ervaringen uit te wisselen en elkaar tips te geven over allerlei aspecten van het leren en leven aan de universiteit. Voor studenten die liever niet te veel praten, maar eerder lichamelijk willen ontspannen en tot rust willen komen, hebben we sessies mindfulness en ademhalingsoefeningen.
help, ik ben eerstejaars!
Als eerstejaars beginnen aan de universiteit is natuurlijk niet zo evident en is niet zonder stress. Ik vroeg Dorien en Isabelle of ze als studentenpsychologen nog een woordje advies hebben voor de eerstejaars. Dorien heeft alvast een tip: “Probeer al je lessen te volgen en neem je tijd om een goed ritme uit te zoeken. Het is ook belangrijk om het tijdens de eerste weken steeds aan te geven als er iets niet duidelijk is. Hulp zoeken kan bij medestudenten en bij je faculteit, maar dus ook bij de studentenpsychologen. Je staat er niet alleen voor: ook al heb je ineens veel nieuwe verantwoordelijkheden, er is veel ondersteuning.” Isabelle gaat hierop in: “Het is belangrijk dat je verbinding zoekt met andere studenten. Dat helpt bij het studeren en is ook goed voor je mentale gezondheid. Daar zou ik dus op inzetten: probeer mensen aan te spreken in de pauze en stel eens voor om samen te gaan lunchen.”
Voel je je eens wat minder of kamp je met problemen bij het studeren? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen met het Studenteninformatiepunt. Af en toe is hulp zoeken belangrijk en de medewerkers staan klaar om je die te bezorgen.
Nood aan een mentale en fysieke boost? Ontdek het RECHARGE-aanbod, een samenwerking tussen het Studenteninformatiepunt en de sportdienst. Deze workshops zijn gericht op het bevorderen van een gezonde geest in een gezond lichaam. Je kunt deelnemen aan workshops zoals yoga en boksen en er zijn ook sessies rond mindfulness en ademhaling. Een must als je graag even recharget!
- Login om te reageren