in Europa zeggen we: "twaalf punten"

maar hoe kiezen de bookmakers hun twaalf punten?

23/03/2018
Auteur

Binnen een dikke maand is het weer zover. ’s Werelds grootste muziekwedstrijd en tevens ’s werelds grootste jaarlijks uitgezonden evenement: het Eurovisie Songfestival (ESC). Ieder jaar opnieuw popelen tal van Europese (en niet zo Europese) landen om mee te doen aan dit liedjesfestijn met als belangrijkste vraag: wie gaat er winnen? Dat proberen de bookmakers al ruim op voorhand juist te voorspellen, en meestal zitten ze er niet ver naast. Maar waarop baseren ze zich?

Nog voor alle nummers bekend zijn (43 dit jaar), beginnen de bookmakers aan hun voorspellingen. Zelfs voor alle deelnemende landen zich ingeschreven hebben, zijn ze er al mee bezig. Dan rangschikken ze de landen die aan de vorige editie meededen en voegen ze na de inschrijvingen nieuwe landen toe, of halen ze er landen uit die dat jaar een sabbatjaar inlassen. In deze fase baseren de bookmakers zich vooral op de reputatie van de landen en hoe ze het de afgelopen jaren hebben gedaan. 

Zweden zal bijvoorbeeld altijd hoog scoren, zelfs nog voor hun nummer bekend is, daarna wordt er pas effectief gekeken naar de kansen van het nummer zelf. Ook Bulgarije, dat het de afgelopen twee jaar uitstekend heeft gedaan, stond lang helemaal bovenaan tot hun nummer ook daadwerkelijk ten gehore werd gebracht. Ondertussen zijn ze dan ook teruggezakt naar de zevende plaats. Landen als San Marino, Montenegro en Slovenië vind je om dezelfde redenen vaak onderaan de lijst terug, waar je ze ook dit jaar weer kan vinden. 

Maar nu alle nummers eindelijk bekend zijn, kunnen de bookmakers zich eindelijk daar volledig op focussen. Elk uur opnieuw evalueren ze de kansen van ieder nummer opnieuw. Hierbij komt een aantal factoren kijken, waarvan sommige pas bij de repetities in acht kunnen worden genomen. 

1. aandacht vooraf

De ene kandidaat wekt op voorhand al heel wat meer aandacht op dan de andere. Zo zijn er ook artiesten waar meer naar wordt uitgekeken dan naar anderen. Soms gaat het over een artiest van een succesvol land in ESC, maar niet altijd. Kan je winnen op media-aandacht alleen? Het blijkt van wel. Het is erg onwaarschijnlijk dat Dana International (Israël, 1998) of Conchita Wurst (Oostenrijk, 2014) hebben gewonnen door hun ijzersterk nummer of hun fantastische zangkwaliteiten. Hier zal de aandacht die beide artiesten op voorhand hebben gekregen hoogstwaarschijnlijk een veel grotere rol hebben gespeeld.

2. kledingkeuze

Kleding moet opvallen, dat is algemeen geweten. Je kan er dus maar best voor zorgen dat je in je mooiste kleren op het podium staat, of juist in de meest opvallende. Deze factor is niet zo doorslaggevend als sommige andere, maar kan desalniettemin veel invloed hebben. Zo wil je bijvoorbeeld niet dat ieder jaar de award voor lelijkste kleding van ESC op je naam staat.

3. het nummer en de zang

Uiteraard is dit een van de meest doorslaggevende factoren. Zonder goed nummer kom je natuurlijk nergens in deze wedstrijd. Is het liedje anders dan de anderen? Dan is de kans al groter dat het meer opvalt. Ook hoe het gezongen wordt, is van groot belang. Artiesten die vals zingen tijdens hun presentatie voor de jury gaan daar al heel wat minder punten van krijgen. Ook het livepubliek is minder snel geneigd om op je te stemmen als je van begin tot eind naast de toon zingt, al zijn zij wat vergevingsgezinder dan de jury.

4. de act

De act moet memorabel zijn en je nummer naar een hoger niveau tillen. Ook dit is weer een factor die uiteraard nog niet mee betrokken kan worden in de voorspellingen van de bookmakers. Vorig jaar liep het bij de act bijvoorbeeld mis voor Italië, dat tot de week van ESC zelf de nummer één-positie bekleedde. Een goede act is dus van groot belang.

5. het je-ne-sais-quoi van de artiest

Het charisma en de x-factor van de artiest blijven natuurlijk ook ontzettend belangrijk. Zonder uitstraling kom je nergens. Je moet de mensen thuis kunnen overhalen om op jou te stemmen met je charme en je performance. Doe je dat niet, dan is de kans dat er op je gestemd wordt, al direct heel wat kleiner. Hoe groter je charisma, hoe meer kans ook op meer media-aandacht.

6. vriendjespolitiek

Het lijkt iets stoms, maar toch is het van groot belang. Er zijn namelijk veel landen die haast automatisch op elkaar stemmen. Zo wisselen Griekenland en Cyprus bijna sowieso hun twaalf punten uit. Ook de Scandinavische landen zijn meer geneigd om elkaar te stemmen en ook België en Nederland kunnen vaak op elkaar rekenen voor goede punten. Andersom zetten Armenië en Azerbeidzjan elkaar steevast op de laatste plaats door de ruzie tussen beide landen. Als je kan breken in dit patroon heb je natuurlijk meer kans om op de eerste plaats terecht te komen. 

7. volgorde van optreden

Ook dit kan een grote invloed hebben. Vroeger werd elke plek nog geloot, tegenwoordig kiezen de showrunners de volgorde van de optredens zelf. Daarbij moeten ze wel nog rekening houden met de eerste en de tweede helft van de finale, die nog wel worden geloot. Als artiest heb je liefst de tweede helft en als het even kan nog zo laat mogelijk in die helft. Later op de avond heb je namelijk meer kans dat de act vers in de kijker zijn geheugen blijft zitten vlak voor die begint te stemmen. Ook uit de plaats waar de showrunners je zetten kan je afleiden hoe groot zij denken dat je kansen om te winnen zijn. Deze volgorde is dus belangrijker dan je denkt.

 

Nog een dikke maand dus en we weten welk land Portugal opvolgt als winnaar van het Eurovisie Songfestival. Op het moment voorspellen de bookmakers Israël en geven ze België een mooie vierde plaats. Maar deze rangschikking zal ongetwijfeld weer veranderen wanneer de acts bekend raken en als de halve finales betwist zijn. Een ding is zeker: op twaalf mei zullen we zien of de bookmakers het bij het rechte eind hadden, net zoals vorig jaar.