Donderdagavond 23 februari vindt de zesde editie van het gratis evenement Jazz in ’t MAS plaats. Het is zo simpel als het klinkt. Op een gezellige winteravond speelt jong jazztalent op de bovenste verdiepingen van het Museum aan de Stroom de spreekwoordelijke pannen van het dak. Een laagdrempelig, gratis evenement waar iedereen kan kennismaken met muziek die eens wat anders is dan Bieber of Adele. Een netwerkevenement voor de sponsors en andere bedrijven. Een uniek podium voor beginnende jazzmuzikanten. Een door studenten opgerichte organisatie die kansen, ervaring en expertise biedt voor andere enthousiaste studenten en verenigingen. Klinkt al heel wat minder simpel. In het jaar waarin UAntwerpen met een nieuw student-ondernemersstatuut kwam, zocht dwars uit hoe een zot idee binnen een studentenclub is kunnen uitgroeien tot een evenement binnen een zelf opgerichte vzw die al aan zijn zesde editie toe is.
Tien voor zes. Ik ben te vroeg. Voor alles is een eerste keer, I guess. Ik besluit nog even te wachten en zoek daarna naar het juiste huisnummer. Tussen nummer 24 en 28 blijken echter twee deuren te zitten. Na, uiteraard, eerst bij de verkeerde aan te bellen, hoor ik een bekende stem uit de parlofoon van de andere komen. Ik volg de twee aanbellende jongens, waar ik blijkbaar ook een afspraak mee heb, naar boven. Geen tête-à-tête dus, maar een gesprek met een hele delegatie van vzw Talanton (Nico Deswaef en Simon Goyvaerts) en studentenclub EKA (Simon Rinckhout en Tom Michiels). Een beetje overweldigd door die grote opkomst zet ik mijn laptop neer en druk ik op de opnameknop van mijn net gedownloade dictafoonapp.
een zot idee en een steunend clubbestuur
Bij het organiseren van een evenement moet je je volgens Simon Goyvaerts twee vragen stellen: “Wat zijn mijn sterktes?” en “Welke mensen ken ik?” Toen hij als cultuurverantwoordelijke in 2011-2012 van studentenclub Nordkempus een activiteit op poten moest zetten, dacht hij meteen aan muziek. Hij kende mensen die net waren begonnen aan het conservatorium en begon te dromen van een jazzevenement. “Zoiets groeit heel organisch.” Toevallig had Simon die zomer contacten gelegd met mensen die vrijwilligerswerk deden in het toen splinternieuwe MAS en mailde hij hen opnieuw met de vraag of het mogelijk zou zijn om een jazzevenement te organiseren in de publieke ruimtes van het museum. “Jazz in ’t MAS, dat klinkt gewoon supergoed”, was de logica van het verhaal. Maar van het een kwam ook echt het ander en op de een of andere manier gaat de bal dan aan het rollen. “Ik heb heel veel geluk gehad dat ik de steun en het vertrouwen kreeg van het toenmalige bestuur van Nordkempus om zo'n risicovolle activiteit te organiseren. We mogen daar zelf als vereniging bijvoorbeeld geen drank verkopen en geen inkom vragen. Je betaalt wel geen zaalkosten omdat het binnen het programma van het MAS past, maar er zijn geen inkomsten.”
“Al vanaf de eerste editie zijn we op zoek gegaan naar alternatieve manieren om dat te financieren”, voegt Nico toe. “En dan kom je op een bepaald moment uit bij sponsors. Dat begint heel simpel met hun logo op de poster, maar we hebben altijd verder nagedacht over hoe we met ons evenement echt een meerwaarde konden creëren voor onze sponsors, zodat wij ook meer van hen konden verwachten.”
Jazz in ’t MAS, dat klinkt gewoon supergoed.
“Jazz is sowieso al vrij classy en dat spreekt de bedrijfswereld wel aan”, gaat Simon verder. “Het MAS is ook havengesitueerd en we zochten naar bedrijven die daar belangen bij hebben, zoals bijvoorbeeld MSC.” Nico: “Dat is ook een vertrouwensband die je opbouwt. MSC sponsorde ons toen voor een fractie van het bedrag dat ze ons nu geven. We bouwen ook wel uit wat we aanbieden, want nu kunnen zij daar een heel netwerkevent aan koppelen en zijn er heel veel partners aanwezig waardoor het voor hen ook echt een prestigeproject geworden is. Dat groeit heel organisch ook weer.”
Simon: “We maken dit jaar voor de eerste keer ook een programmakrantje waar sponsors afhankelijk van hun inbreng publiciteitsruimte krijgen om ook op inhoudelijk vlak hun verhaal te vertellen aan de bezoekers. De sponsors worden dan ook vriendelijk uitgenodigd op het event zelf zodat ze kunnen beleven wat er leeft en kunnen zien dat hun geld nuttig besteed is.” Nico: “Het feit dat we bij MSC op zo’n goed blaadje staan is omdat zij toen zelf aanwezig waren en gecharmeerd waren door wat er georganiseerd werd.”
gratis, laagdrempelig en kansenbiedend
Na een aantal succesvolle edities overgroeide het evenement studentenclub Nordkempus en richtten Nico en Simon de vzw Talanton op. Toch bleef het contact met de club, de jonge nieuwe leden en ondertussen ook met EKA, zodat ze hun eigen expertise konden combineren met het nieuwe, enthousiaste inzicht en de voeling met de jeugd konden behouden.
Zo boden ze die studenten bovendien de kans om aan zoiets mee te werken en ervaring op te doen. Dat is de filosofie die achter Talanton, Oudgrieks voor talent, zit: jong talent ontwikkelen en verspreiden. De keuze voor jonge, beginnende jazzmuzikanten bij Jazz in ’t MAS was dan ook snel gemaakt. Door het evenement gratis te houden, blijft de drempel ook heel laag en trekt het meer dan alleen jazzliefhebbers aan zodat iedereen kan proeven wat het is en het ontwikkeld talent ook echt verspreid wordt.
“Zo hebben we al een aantal jaren een samenwerking met het conservatorium om daar de jazzmuzikanten te vinden, mensen met oog op een professionele carrière”, vertelt Nico. “Maar dit jaar willen we ook diversifiëren en hebben we contact gelegd met het deeltijds kunstonderwijs.” Op de Dag van het DKO hebben ze namelijk een wedstrijd georganiseerd. Wie wordt gekozen door de jury, mag komen spelen op het evenement. “Zo kunnen ook zij eens proeven van hoe het is om op te treden met een goede geluidsinstallatie, een publiek groter dan 200 man en worden ze misschien ook getriggerd om toch iets meer met muziek te doen dan het enkel bij een hobby te houden.”
Vaak bieden kansen zich aan als je iets van de andere kant bekijkt.
vertrouwen, durf en out of the box
Wanneer ik hen vraag welke tips ze hebben voor andere student- ondernemers, blijkt het belangrijkste het vertrouwen van de fondsen en de omkadering. “Heel belangrijk is ook”, gaat Simon verder, “dat als je een band hebt met iemand in een netwerk die je kan helpen, hoe klein die band ook is, je die moet durven gebruiken.” “Ook out of the box denken is heel belangrijk”, voegt Nico toe. “Vaak bieden kansen zich aan als je iets van de andere kant bekijkt. Ja, Jazz in ’t MAS in een gewone zaal met inkom en drankverkoop zou gemakkelijker zijn, maar het MAS heeft dan weer het voordeel dat het zo’n aantrekkingspool is. Zo’n wisselwerking en meerwaardecreatie komt uit een out of the box idee.”
Het beste aan het evenement? Simon: “Het is een hele leuke kans voor iedereen om gewoon eens kennis te maken met jazz in een unieke setting. Dat totaalpakket is best wel magisch.” Nico: “We slagen erin een heel divers publiek aan te trekken. Het is zo leuk om te zien hoe mensen van verschillende groepen, leeftijden en sectoren samenkomen. De diversiteit van onze stad wordt ook weerspiegeld in het evenement. Dat zou natuurlijk overal kunnen, maar als ik zelf op café ga of naar een feestje of optreden, is dat niet het geval en is dat meestal enkel met de jongere generatie.”
Divers, magisch, uniek en bovendien gratis. Wie geïnteresseerd is, kan op 23 februari van 18u tot 22u terecht in het Museum aan de Stroom, Hanzestedenplaats 1, 2000 Antwerpen.
- Login om te reageren