dwars bestookte een resem profs met examengerelateerde vragen, opdat de student voorbereid zou zijn op hun strapatsen. In dit derde deel komen rector Verschoren (Wetenschappen), Goos (Toegepaste Economische Wetenschappen) en Beyers (Letteren en Wijsbegeerte) aan het woord. Wie een examen moet afleggen bij één van deze geleerden, raden we aan volgend artikel aandachtig door te nemen, samen te vatten en bij Quickprinter uit te printen. Ofzoiets.
Rector Alain Verschoren– Faculteit Wetenschappen | Departement Wiskunde |
|
|
"Ik geef momenteel nog enkel keuzevakken, vandaar dat ik weinig input kan geven. Toch doe ik maar een poging."
1) Wat is het grappigste/gekste dat u ooit tijdens het afnemen van een examen hebt meegemaakt?
"Een uitspraak van een studente tijdens een examen: "Ik denk dat ik best ophoud met uw en mijn tijd te verknoeien"
Ook, maar absoluut niet grappig: iemand die tijdens examens flauw viel en op de grond belandde. De student bleek niet geslapen te hebben (en had overigens pillen genomen), ook niet ontbeten, … (Zie ook antwoord twee)."
2) Heeft u een (leer)tip voor de studenten die nu over hun boeken hangen?
"Af en toe je boeken (en gsm) wegleggen. Kijk eens een filmpje, ga eens wandelen of sporten. En slaap voldoende."
3) Wat zegt u tegen studenten waarvan u merkt dat ze niet voldoende gestudeerd hebben?
"Ik neem mijn examens altijd mondeling af en blijf doorvragen tot ze de conclusie trekken dat 'het probleem' wellicht bij henzelf ligt."
4) En tenslotte: zou u al een tipje van de sluier kunnen lichten en een examenvraag bekend kunnen maken?
"Mijn examens vat ik op als een 'wetenschappelijke dialoog': de vragen die ik stel hebben meestal een soort kapstokfunctie, die het gesprek op gang trekt. Omdat hierbij vrijwel alle aspecten van de cursus aan bod (kunnen) komen, denk ik dat het weinig zin heeft hier een vraag te souffleren."
Professor Peter Goos– Faculteit TEW | Departement Engineering Management |
|
|
1) Wat is het grappigste/gekste dat u ooit tijdens het afnemen van een examen hebt meegemaakt?
"Wat me vooral bijblijft is dat er in de eerste bachelor studenten zitten die er absoluut niet thuishoren. Sommige studenten kunnen zelfs bij de meest voorspelbare examenvragen over basisleerstof geen punten sprokkelen. Bij Statistiek met Bedrijfseconomische Toepassingen 1 begint het examen met een handvol meerkeuzevragen over theorie, concepten en relatief eenvoudige oefeningen: slechts een kleine minderheid van de studenten slaagt voor dit makkelijkste gedeelte van het examen. Gelukkig zijn er ook elk jaar studenten die uitblinken en alle vragen, of bijna alle vragen, juist beantwoorden. Voor mij is de examenperiode niet de plezierigste. Het quoteren van examens is zeer repetitief bandwerk, dat, gezien de soms tegenvallende resultaten, ook nog eens frustrerend is."
"Het grappigste/meest tragikomsiche was dat een moeder me eens belde om te vragen waarom haar zoon altijd gebuisd was voor zijn examen Statistiek. Toen ik de resultaten van de student opzocht bleek dat hij niet had deelgenomen aan het examen. De moeder geloofde mij niet, maar zou eens een gesprek hebben met haar zoon. Enkele dagen later belde ze me terug om te zeggen dat ik gelijk had; haar zoon had ‘bekend’."
"Het meest tragische is een e-mailsgewijze smeekbede van een vader om de 9/20 van zijn zoon om te zetten in een 10/20, omdat hij vreesde dat zijn ‘depressieve’ zoon zelfmoord zou plegen, nadat hij voor de zesde keer niet geslaagd was."
2) Heeft u een (leer)tip voor de studenten die nu over hun boeken hangen?
"Studeer niet te oppervlakkig. Los zelf eens een oefening op met de hand. Zorg dat je de leerstof van Statistiek met Bedrijfseconomische Toepassingen 1 goed onder de knie hebt vooraleer je aan Statistiek met Bedrijfseconomische Toepassingen 2 begint."
3) Wat zegt u tegen studenten waarvan u merkt dat ze niet voldoende gestudeerd hebben?
"Niets. Ze beseffen dat meestal zelf."
4) En tenslotte: zou u al een tipje van de sluier kunnen lichten en een examenvraag bekend kunnen maken?
"Ik ben als prof een beetje zoals de meeste studenten. Ik begin pas op het laatste nippertje met de voorbereiding van de examens, dus ik heb absoluut nog niet grondig nagedacht over de examenvragen."
Professor Rita Beyers– Faculteit L&W | Departement Taalkunde |
|
|
1) Wat is het grappigste/gekste dat u ooit tijdens het afnemen van een examen hebt meegemaakt?
"Geen unieke belevenis, maar ik vind het altijd weer grappig/gek als studenten uitspraken die ik off the record of voor de grap gedaan heb tijdens de les, in alle ernst en met volle overtuiging als antwoord reproduceren."
2) Heeft u een (leer)tip voor de studenten die nu over hun boeken hangen?
"Vermijd een hangover. Studeer gedisciplineerd en houd je aan je opgestelde schema. Als je degelijk voorbereid bent, vertrouw dan jezelf en ga het examen als een spannend avontuur tegemoet. Het zijn de ervaringen die je tijdens de examens opdoet of de situaties die je dan meemaakt, die later eindeloos stof zullen leveren voor verhalen uit die goeie ouwe studententijd."
3) Wat zegt u tegen studenten waarvan u merkt dat ze niet voldoende gestudeerd hebben?
"Als een examen mislukt wegens onvoldoende gestudeerd is dat meestal voor beide partijen wel duidelijk en hoeft daar niet veel over gezegd te worden. Als het examen de volgende keer wel goed verloopt, laat ik de student weten dat ik merk dat hij/zij de examenstof nu wel goed heeft gestudeerd."
4) En ten slotte: zou u al een tipje van de sluier kunnen lichten en een examenvraag bekend kunnen maken?
"Wat is je naam en studierichting?"