Wie met een cultuurcheque naar een voorstelling gaat, betaalt slechts 1,43 euro. Amper de prijs van een pilsje. Toch gaan studenten nog altijd liever op café dan naar een voorstelling. Waarom wordt een pintje zoveel beter gesmaakt dan een theaterstuk?
Kristien Gerets, verantwoordelijke communicatie bij deSingel, denkt de reden te kennen: “Het culturele aanbod is gigantisch, als je er niet vertrouwd mee bent, is het onmogelijk om te kiezen.” Ter illustratie toont zij de jaarbrochure van deSingel, die ruim driehonderd pagina’s telt. Inderdaad, voor je daar doorheen bent, is het academiejaar voorbij. Om te voorkomen dat de student verdwaalt in het immense culturele aanbod heeft de organisatie achter de cultuurcheques Cultoer in het leven geroepen. Cultoer is een selectie van zeven voorstellingen, verspreid over het academiejaar. Bovendien trakteert de organisatie elke student die een voorstelling uit de selectie van Cultoer bezoekt op een extraatje. Een pintje, een meet and greet of zelfs een filmbon. Krijgen de theaters hun zalen met dit soort lokkertjes wel vol? dwars stelt dus de vraag Gerets, die naast haar job bij deSingel betrokken was bij de oprichting van Cultoer.
De cultuurcheques werden in 2004 ingevoerd. Vorig jaar werd Cultoer gelanceerd. Hoe zijn jullie op het idee gekomen om zeven voorstellingen, verspreid over het academiejaar, voor de student te selecteren?
Kristien Gerets Cultuurcheques zijn ontstaan in Gent en naar Antwerpen overgewaaid. Ervaring leerde dat de cheques vooral bij filmhuizen en concertpodia als Petrol en Trix werden ingewisseld, en veel minder bij de theaters. De drempel om nieuwe cultuurhuizen te bezoeken zal stilaan verlaagd moeten worden, en daar is Cultoer voor bedoeld.
Cultoer is vast niet het eerste concept om meer studenten naar voorstellingen te krijgen. Wat schortte er aan eerdere initiatieven?
Gerets We hebben studenten altijd al graag kennis laten maken met ons aanbod, maar ze zijn moeilijk te bereiken. We hebben geprobeerd om profs te benaderen, maar je kan moeilijk van een prof Economie verwachten dat hij een bezoek aan deSingel promoot. We probeerden het vroeger ook via studentverenigingen, maar daar zitten vaak maar een paar in cultuur geïnteresseerden leden tussen. Bovendien hebben verenigingen elk jaar weer andere verantwoordelijken. Dat was voor ons niet bij te houden. Cultoer daarentegen is vanuit de cultuurcheques ontstaan. Voor culturele organisaties is het fantastisch dat een overkoepelend studentenorgaan voorstellingen aan de man brengt.
Heeft u enig idee waarom studenten zo moeilijk aan te sporen zijn voor voorstellingen?
Gerets Neem het aanbod van deSingel: hedendaags en internationaal. Met name het woord ‘hedendaags’ maakt deSingel minder makkelijk toegankelijk. Toch willen wij graag dat studenten proeven van het aanbod, dat ze cultuur leren smaken. Een keuken appreciëren is immers ook iets dat je moet leren.
Na stand-up comedy in het M HKA en theater in het Toneelhuis vindt de derde voorstelling uit de selectie van Cultoer plaats in deSingel. U koos voor de hedendaagse dansvoorstelling ‘Vertical Road’ van de Akram Khan Company. Is dat voor studenten die cultuur willen leren smaken niet te hoog gegrepen?
Gerets Ik heb die keuze niet alleen gemaakt, maar samen met de programmamedewerker. Ik vroeg hem welke voorstelling hij het meest toegankelijk vond en het antwoord was ‘Vertical Road’. ‘Vertical Road’ is visueel aantrekkelijk, de muziek is toegankelijk en in tegenstelling tot veel andere hedendaagse dansvoorstellingen spreekt de danstaal voor zich.
Bij de eerste twee voorstellingen uit de selectie van Cultoer werd de student bovendien getrakteerd op een pilsje. Kunt u vast verklappen wat de student in deSingel te wachten staat?
Gerets In deSingel zal een nagesprek met de maker, Akram Khan, worden gehouden. Een unieke kans voor de student om het verhaal achter de schermen te horen. Cultoer is een samenwerking tussen de studentenvoorzieningen van alle Antwerpse hogescholen, de Universiteit Antwerpen en Antwerpen Studentenstad. Meer informatie vind je op www.cultoer.be.
Cultoer start succesvol |
---|
Naar stand-up comedy in het museum, voor de prijs van een pilsje. Is iets dat zo goedkoop is nog wel de moeite waard? dwars bezocht Tour de Farce in het M HKA, de eerste van de zeven voorstellingen en is dik tevreden. In een zaal met schilderijen van neushoorns, die mc Bas Birker consequent aanziet voor nijlpaarden, worden zeker honderd studenten avondvullend geëntertaind door drie stand-up comedians van humorcollectief Tour de Farce. De van het lachen schor geworden kelen voorziet het museum in de pauze van gratis bier. Na grappen over mannen met roze overhemdjes, de klankentapper en konijntjes verlaten de studenten het museum. Dat er ook een uitgebreide hedendaagse kunstcollectie is, is iets voor een volgende keer. |
Cultoer selecteert |
---|
|