Bol.com, Amazon, Zalando en Coolblue zijn webshops die ons bekend in de oren klinken. Alle studenten bestellen weleens online pakketjes. Het is dan ook handig om na enkele muisklikken jouw aankoop de volgende dag aan huis geleverd te krijgen. Je bespaart veel tijd en moeite met geen of slechts enkele euro’s extra voor de thuislevering. Ideaal voor blokkende studenten tijdens de examenperiode of voor studenten die gewoon lui zijn. Dat wij niet de enigen zijn die hier volop gebruik van maken, blijkt uit de cijfers: het aantal e-shoppers in België wordt vandaag geschat op zeven miljoen. Online shoppen heeft veel voordelen, maar heeft deze bloeiende industrie ook een keerzijde?
Voor hun doctoraat aan het departement Transport en Ruimtelijke economie (TEW) onderzoeken Ivan Cardenas en Joris Beckers de impact van e-commerce op transport in België. Joris is gespecialiseerd in het geografische aspect van de studie en de socio-economische verschillen tussen e-commercegebruikers. Zo zou een hoogopgeleide man van dertig jaar met een goedbetaalde job het vaakst online kopen. Ivan gaat na wat de kosten zijn van het transport van online bestellingen. Dat zijn zowel de interne bedrijfskosten als de kosten van externe negatieve gevolgen zoals de toename van verkeersdrukte, ongevallen, luchtvervuiling en lawaai. Met de resultaten zullen Ivan en Joris de overheid en bedrijven adviseren over hoe om te gaan met problemen van de e-commerce.
het venijn zit hem in de staart
Het onderzoek richt zich voornamelijk op de last mile van het goederentransport. Dat is het laatste stuk van het traject dat ondanks de korte afstand de grootste kosten met zich meebrengt. De verschuiving van het oude systeem, waarbij goederen uitsluitend naar opslagplaatsen of winkels werden gebracht, naar een systeem met thuisbezorgingen heeft verschillende gevolgen. Leveren aan huis zorgt voor meer stops en minder pakketjes per stop. Heel wat mensen zenden ook hun pakje terug of zijn niet thuis op het moment van levering. Tot slot komen trucks op plaatsen waar ze daarvoor niet kwamen, zoals residentiële wijken of afgelegen streken. Deze factoren zorgen samen voor een stijging van o.a. uitlaatgassen en verkeersdrukte. Doordat mensen naast e-commerce ook nog de traditionele shoppingskanalen gebruiken, zorgt online shoppen momenteel voor een negatieve impact op de omgeving.
het moet wat kosten
Afhaalpunten zijn een mogelijke oplossing voor de negatieve effecten van de e-commerce. Als online kopers hier te voet of met de fiets naartoe gaan, worden de vrachtwagenkilometers van de last mile ingekort. De mogelijkheid om pakketjes aan een afhaalpunt op te halen bestaat al. Hoe zorgen we ervoor dat afhaalpunten meer bezocht worden? "Zoals vaak het geval is, kunnen mensen pas overtuigd worden als ze het voelen in hun portemonnee. Een verkennende masterthesis die we begeleidden, wees uit dat vanaf een extra kost van meer dan 5,6 euro voor een thuislevering, de Antwerpse studenten hun pakketjes liever halen aan een afhaalpunt”, legt Joris uit. Ophaalpunten plaatsen op meer strategische plaatsen zoals lockers op drukbezochte plaatsen, zou ook een oplossing kunnen zijn. Tot slot zouden de verschillende transportfirma’s zoals DHL, Bpost en PostNL meer kunnen samenwerken om de toename van trucks in te dijken en samen ophaalpunten uit te baten.
online shoppen zorgt momenteel voor een negatieve impact op de omgeving.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zorgt de overstap naar e-commerce momenteel voor een toename van gereden kilometers. Er wordt volop naar manieren gezocht die de negatieve impact van het transport tegengaan, zoals de samenwerking van transportbedrijven, het duurder maken van thuisleveringen en het strategisch plaatsen van ophaalpunten. En bekijk het zo: je ligt lekker lui in je zetel tot het pakketje op het ophaalpunt is, en maakt dan de broodnodige beweging voor de dag. Alsof dat niet win-win is.
- Login om te reageren