ze rappen je in alle talen onder tafel

Vlaams muzikaal nationalisme

11/03/2018
🖋: 

Hedendaagse afspeellijsten worden vlijtig gevuld met nummers van Taylor Swift, Ed Sheeran, Sam Smith, Sia, Niall Horan enzovoort. Om nog maar te zwijgen over de grote variëteit aan dj’s die wereldwijd door menig boxen knallen. Kortom, de schijnbare muziekvoorkeur van de gemiddelde Vlaming is op z’n minst internationaal te noemen.

Tijden waarin menig tienermeisje flauwviel bij optredens van de gebroeders Wauters, ook wel Clouseau genoemd, lijken ver achter ons te liggen. Afgezien van Bazart kruipen we liever van ’s morgensvroeg al achter onze computer om peperdure tickets van onze meestal Amerikaanse en Britse idolen te bemachtigen. Wat is er gebeurd met ons Vlaams muzikaal nationalisme, met onze trots voor ‘eigen’ muziek? Hoog tijd om de Vlaamse music scene een welverdiende boost te geven, waardoor je Vlaams muzikaal nationalisme niet anders kan dan zegevieren.

Soul’Art

Je zou het bijna de meest ideale manier om je talen bij te schaven kunnen noemen. De Vlaamse hiphopgroep Soul’Art brengt namelijk rap en zang in het Nederlands, Frans en Engels. Het is een vijfkoppige groep waarvan M13, Jazzy Bench, Zed, Sparrow en Martha de meesterbreinen vormen. Filmliefhebbers herkennen hun naam ook wel uit de aftiteling van Black, de tweede film van Adil El Arbi en Bilall Fallah, waarvoor ze twee songs componeerden. Soul’Art brengt – nomen est omen – uitermate ritmische raps en pure soul, waarin ze geen enkel onderwerp schuwen. Hun debuut Granny’s Res EP is dan ook een must listen. De plaat bulkt van stevige beats, strakke en diepzinnige raps in diverse talen en een laidback vibe waardoor je bijna niet anders kan dan je ietwat bescheiden hiphopmoves boven te halen. Wie nu nog durft zeggen dat Vlaanderen geen straffe hiphopscene heeft, moet serieus gaan opletten: Soul’Art rapt je in alle talen onder tafel, vriend.

 

Brihang

Toegegeven, er wordt al genoeg gebasht op West-Vlamingen. Ze verdienen meer credits, zeker muzikale credits. Boudy Verleye, beter gekend als Brihang, is een rapper uit Knokke. In 2014 won hij de Nieuwe Lichting van Studio Brussel in een genre dat hij zelf omschrijft als ‘het braakland tussen muziek, kunst en poëzie’. Ongelijk kunnen we hem niet geven. Zijn nummers hangen aan elkaar van experimentele sounds, eerlijke songteksten vol introspectie en levenswijsheden maar ook boordevol grappig uitspraken. Om dan nog te zwijgen van het nog nooit zo graaf klinkend West-Vlaams accent. Zijn debuutalbum zolangmogelijk doet je nadenken, doet je verstommen, doet je over jezelf en je omgeving nadenken. Wa peij doar of? Joa wadde, w'ein buzze dat we dit muzikaal buitenbeentje hebben ontdekt.  

 

blackwave.

Vraag naar een meer dan geslaagd huwelijk tussen jazz-trompetten, funk-baslijntjes, strakke r&b-ritmes en Antwerpse woordenkunstenaars, en je komt vrij snel bij blackwave.. Naar eigen zeggen halen ze hun inspiratie uit ‘de alleronbekendste obscure soulmuziek van de jaren zestig, zeventig, tachtig’. Dat ze daarbij funk en soul stevig omarmen, kan je quasi letterlijk opmaken uit de lyrics hun laatste nieuwe single Elusive. Het Vlaams hiphopduo bestaat uit producer Willem Ardui en rapper Jean Atohoun, die zich live graag laten vergezellen door drie jazzmuzikanten. Dat het veelzijdige vakmannen zijn, wordt je meteen duidelijk bij het beluisteren van hun album Mic Check: diverse sounds van melancholische jazz naar feestachtige funk, van bescheiden introspectieve lyrics naar BIG Dreams. We zitten alvast op dezelfde golflengte.