MENTAAL GOED EN WEL MET HET STIP

mentaal welzijn

22/09/2024
đź–‹: 

Student zijn is niet altijd even gemakkelijk. Naast het feesten en plezier maken houdt het studentenleven soms ook moeilijkheden in, zoals stress, faalangst of andere problemen rond mentale gezondheid. Aan UAntwerpen kan je in zulke gevallen terecht bij de medewerkers van het STIP voor hulp.

Ik sprak met Dorien Depover en Isabelle Vloeberghs, die zich allebei bij het STIP inzetten voor het mentale welzijn van de studenten. Dorien legt uit wat het STIP, ook wel het studenteninformatiepunt, precies inhoudt. “Het STIP is een algemene balie waarachter verschillende diensten zitten. Wij als studentenpsychologen behoren tot de dienst voor studieadvies en studiebegeleiding. Daar kunnen studenten terecht met vragen over studeren, maar ook als ze mentale problemen hebben. Er is ook een sociale dienst voor vragen over financiële zaken, studietoelagen en dergelijke. Daarnaast is er een team met zorgcoördinatoren die instaan voor het toekennen van faciliteiten."

Er bestaan bepaalde criteria voor het toekennen van de faciliteiten, zoals een verslag of ingevuld document door de psychiater of klinisch psycholoog bij autisme of ADHD. Dat komt dan bij de zorgcoördinatoren terecht. “Zij staan in voor de faciliteiten, de communicatie met docenten en een stuk van de begeleiding. Als er dan extra psychologische begeleiding nodig is, komen de studenten bij de studentenpsychologen terecht”, zegt Isabelle. Deze faciliteiten zijn aanpassingen op vlak van lessen en examens die leerlingen kunnen aanvragen. Dorien en Isabelle geven me hier meer informatie over: als voorbeelden noemen ze meer examentijd, mondelinge toelichting van de prof bij de examenvragen of examenspreiding. “Het gebeurt vaak dat de zorgcoördinator contact opneemt met de docenten om te vragen of ze met bepaalde situaties rekening kunnen houden”, vertelt Isabelle hierover. Op die manier is de docent op de hoogte en spreken ze bijvoorbeeld de leerling niet als eerste aan wanneer ze moeite hebben met interactie in de les. Dorien voegt hieraan toe: “Vaak wordt ook met de student besproken waar die nood aan heeft, bijvoorbeeld spraakassistentie bij dyslexie. Dat is niet voor iedereen nodig.”

mentaal welzijn

Wanneer ik vraag naar die psychologische dienst, weet Isabelle me het volgende te vertellen: “We zijn met een vijftien à zestien klinisch psychologen en orthopedagogen. Wij bieden vooral psychologische begeleiding van korte duur aan. De vragen die we krijgen, zijn heel uiteenlopend. Soms hebben ze te maken met studeren, denk bijvoorbeeld aan faalangst of uitstelgedrag. Langs de andere kant zijn er ook veel aanmeldingen van studenten die kampen met een depressie of angst of bijvoorbeeld problemen binnen het gezin hebben. We bekijken samen met de student wat die nodig heeft om te kunnen groeien. Meestal is dat een begeleiding binnen onze dienst. Als we inschatten dat langdurige begeleiding nodig is, zoeken we samen naar een psychotherapeut buiten de universiteit.” Het aantal studenten dat begeleiding krijgt bij het STIP vermindert zeker niet, vertellen ze me. “Er blijven zich heel veel studenten aanmelden, met alle mogelijke psychologische vragen.”

Wanneer ik vraag of ze het gevoel hebben dat studenten toch nog moeite ervaren met het zoeken naar hulp, bevestigt Dorien die indruk: “We hebben soms wel de indruk dat psychologische hulp na corona bespreekbaarder geworden is onder studenten, maar voor sommigen blijft het natuurlijk wel een grote stap om die hulp te vragen. We proberen het zo laagdrempelig mogelijk te maken.” Studenten kunnen bijvoorbeeld ook chatten of bellen met het STIP, of een mailtje sturen. Het is dus niet altijd nodig om fysiek naar de balie te stappen. Isabelle pikt hierop in: “We merken dat er een aantal studenten zijn die te lang wachten, waarbij we tijdens het intakegesprek zien dat ze al heel lang met problemen worstelen. Zij hebben dan vaak getwijfeld om een afspraak te maken, maar hebben toch te lang gewacht. Dat is natuurlijk heel jammer. Wat we ook zien is dat de omgeving een goede rol kan spelen. Studenten die bij ons geweest zijn en een heel goede ervaring gehad hebben, kunnen anderen ook helpen om zelf die stap te zetten.”

hulp bij het studeren

Isabelle legt me uit dat hun dienst, naast psychologische begeleiding, ook instaat voor studiebegeleiding. “Elke student doet een intakegesprek van een halfuur bij ons, waarin we bekijken wat het probleem is. Als dat een studieprobleem is, zullen we sowieso voorstellen om deel te nemen aan een workshop rond studievaardigheden, maar we kunnen ook een individuele begeleiding opstarten. Die zal dan bestaan uit een aantal sessies waarin we zoeken naar een studiemethode die goed werkt voor de student.” Dorien weet me al wat meer te vertellen over omgaan met faalangst. “De eerste stap is om je bewust te worden van bepaalde overtuigingen of automatische gedachten die in je opkomen: welke patronen heb ik ontwikkeld, en hoe worden die in stand gehouden? Dan kan je gaan zoeken naar kleine stappen die je kan zetten om dat patroon te doorbreken. Die zijn vaak heel afhankelijk van die specifieke student. Een voorbeeld is het intentioneel inplannen van pauzes bij iemand die door faalangst net heel veel studeert zonder pauzes. Daarnaast hebben we een workshop rond faalangst, waarin je in een kleine groep een aantal weken werkt en oefeningen maakt.” Isabelle voegt daaraan toe: “We proberen vaak zicht te krijgen op de mechanismen die spelen en wat de mogelijkheden zijn om er beter mee om te gaan. Dat kan gaan over het verbeteren van bepaalde studievaardigheden, zoals het maken van een planning. Het kan ook betekenen dat je bepaalt welke gedachten de faalangst in stand houden en op zoek gaat naar alternatieven. In plaats van te denken dat een examen niet zal lukken omdat je vorige keer ook niet geslaagd bent, kan je jezelf vertellen dat je er gewoon het beste van zal maken en dat je niet meer kan doen dan dat. Dat zijn gedachten die misschien minder faalangst veroorzaken. Ook lichamelijke relaxatie en mindfulness kunnen helpen: wij bieden ook een workshop mindfulness aan van vier sessies.”

help, ik ben eerstejaars!

Als eerstejaars beginnen aan de universiteit is natuurlijk niet zo evident en is niet zonder stress. Ik vraag Dorien en Isabelle dus of ze als studentenpsychologen nog een woordje advies hebben voor de eerstejaars. Dorien heeft alvast een tip: “Probeer de eerste weken heel veel iets niet duidelijk is. Hulp zoeken kan bij medestudenten, binnen de faculteiten, maar dus ook bij het STIP. Je staat er niet alleen voor: al is alles veel groter, er is nog altijd veel ondersteuning. Het is vooral belangrijk om je lessen te volgen en in de eerste weken een goed ritme uit te zoeken.” Ook Isabelle gaat hierop in: “Het is ook belangrijk dat je verbinding zoekt met andere studenten. Dat is een belangrijke factor bij zowel het studeren als het zich goed voelen. Daar zou ik dus wel op inzetten: probeer mensen aan te spreken in de pauze en stel eens voor om samen te gaan lunchen.”

Voel je je eens wat minder of kamp je met problemen bij het studeren? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen met het STIP. Af en toe is hulp zoeken belangrijk en de medewerkers staan klaar je die te bezorgen.

Nood aan een mentale en fysieke boost? Ontdek het Recharge-aanbod, een samenwerking tussen het STIP en de sportdienst. Deze workshops zijn gericht op het bevorderen van een gezonde geest in een gezond lichaam. Je kunt deelnemen aan workshops zoals yoga en boksen, en er zijn ook sessies rond mindfulness en ademhaling. Een must als je graag even recharget!