YouTube, de weg naar eeuwige roem

10/04/2010

Honderdduizenden jongeren plaatsen tegenwoordig filmpjes online in de hoop ontdekt te worden door een platenmaatschappij, een mediabedrijf of andere geïnteresseerden. Inmiddels heeft YouTube zo'n 20 miljoen bezoekers per maand en meer dan 100 miljoen videoclips, waarvan er dagelijks 65.000 bijkomen. YouTube is hierdoor het beste podium dat een artiest zich kan toewensen.

Platenmaatschappijen bekijken het fenomeen met argusogen, maar proberen er tegelijkertijd een graantje van mee te pikken. Ze spelen hier op in door bijvoorbeeld een medewerker de website van YouTube af te laten speuren op zoek naar nieuw talent. De scouts letten daarbij op een aantal dingen zoals een goede uitstraling en of de zangstem zich nog verder kan ontwikkelen.

 

Het belangrijkste criterium dat de scouts echter hanteren, is dat het totaalplaatje moet kloppen. Bij hun zoektocht speuren ze systematisch de filmpjes af en ze weten vaak al na 10 seconden of iets de moeite waard is. Hun startpunt vormt een reeds bestaande artiest die één of meerdere grote hits heeft gescoord. Van hieruit beginnen ze verder te kijken naar eigen versies die mensen van een bepaald nummer hebben gemaakt. Daarbij wordt de tactiek gehanteerd dat men de video’s aanklikt die het meest bekeken zijn. Als een scout denkt dat hij een pareltje gevonden heeft, wordt de persoon in kwestie uitgenodigd in de studio en dan begint het echte werk.
Het talent wordt onder handen genomen door een zangcoach en men stippelt een traject uit dat naar eeuwige roem zou moeten leiden. De lat voor succes ligt in de echte wereld echter veel hoger dan op YouTube, en na dit hele proces als talent doorlopen te hebben, is er nog steeds een reële kans dat je alsnog niet doorbreekt.

 

De tactiek die je dient te hanteren om ontdekt te worden tussen alle andere miljoenen filmpjes is ervoor zorgen dat je filmpje populair wordt onder de bezoekers van YouTube, zodat het filmpje veel bekeken en beoordeeld wordt. Om deze populariteit te bereiken zijn er een aantal trucjes, zoals het gebruik van een duidelijke titel waarvan de beginletter van ieder woord in hoofdletters geschreven wordt. Het is ook zo dat de scouts vooral werken met de zoektermen ‘me singing’ en ‘cover’, dus het gebruik van deze termen in je titel is aanbevolen als je een glansrijke zangcarrière voor jezelf in het vooruitzicht ziet.

 

YouTube wants you!

Er zijn echter ook andere manieren waarop de platenmaatschappijen van de YouTube-trend profiteren. Sommige platenmaatschappijen kiezen ervoor om bij YouTube ofwel een klein bedrag te krijgen per keer dat een muziekvideo bekeken wordt, ofwel een deel van de advertentie-inkomsten te ontvangen.

 

Andere platenmaatschappijen, zoals Universal, gaan in samenwerking met YouTube hun eigen artiesten promoten aan de hand van een videodienst. Deze videodienst heet ‘Vevo.com’ en vertoont uiteraard vooral videoclips van de eigen artiesten. De rol van YouTube bestaat hierbij vooral uit het zorgen voor de nodige techniek en de hosting. Niet alleen de platenmaatschappijen, maar ook YouTube zelf speelt in op de trend door het ‘Musicians Wanted’ kanaal te lanceren, waar artiesten in de dop hun video’s kunnen insturen. Je hebt hierbij echter wel de medewerking van YouTube nodig, omdat de medewerkers bepalen of de artiest goed genoeg is en of de video al dan niet geplaatst zal worden.

 

Het is een strategisch goed uitgedachte zet van YouTube, want het kan een goede bron van inkomsten opleveren voor zowel de organisatie als voor de muzikanten zelf. De artiest verdient geld via advertenties bij de video en bij toevoeging op externe websites. Door dit initiatief draagt YouTube bij aan de ontplooiing van de artiest en zorgt er bovendien voor dat de artiest er voldoende inkomsten mee kan genereren. Een filmpje op YouTube plaatsen kan dus het begin betekenen van een langdurig proces dat zou kunnen uitmonden in een heuse zangcarrière. Maar dan nog blijft het afwachten of de carrière werkelijk van de grond komt, want de weg naar eeuwige roem blijkt lang te zijn, zelfs met behulp van YouTube.