schoon ondergoed was nog nooit zo hip

De Wasbar
25/09/2014
🖋: 

Wasmachines zijn duur en de gemiddelde tl-verlichte wasserette is niet de plek waar je een uur wil zitten wachten tot je was is uitgedraaid. Maar nu is er de Wasbar, de oplossing voor al je was- en wachtproblemen. Neem je vuile goed niet langer mee naar je ouders thuis, maar neem plaats in de hip en fris ingerichte Wasbar – of buiten op het terras bij mooi weer – waar wachten aangenaam wordt onder het genot van een drankje. Maak een praatje met je medewassers om uiteindelijk met een tas propere kleding en linnengoed terug naar huis te keren. dwars maakte een praatje met de oprichters van de Wasbar: Yuri (26) en Dries (30).

De mannen, die samenwonen en ondertussen getrouwd zijn (en bovendien zeer goed gekleed, maar dat terzijde), zijn begonnen met een opleiding Marketing en Media. Het idee voor de Wasbar ontstond echter gewoon in hun studio waar ze geen plek hadden voor een wasmachine. Op hun zoektocht naar een wassalon kwamen ze erachter dat je in geen enkele wasserette iets te eten of drinken kon halen, of kon internetten om tegelijkertijd wat te werken: een gat in de markt. “Ik denk dat het altijd wel in ons bloed heeft gezeten om samen iets te ondernemen, maar als je me drie jaar geleden had verteld dat ik een eigen wassalon zou hebben, had ik je waarschijnlijk voor gek verklaard,” aldus Dries. Op dit moment hebben de heren zelfs al meerdere Wasbars; in Antwerpen, Gent en Kortrijk. Ondertussen timmert het koppel lekker verder aan de weg en zijn er nieuwe Wasbars op komst in Brussel en Oostende. Bovendien zijn ze bezig met expansies naar Nederland, Frankrijk en Zwitserland.

 

In de Wasbar hebben de wasserette en de bar evenveel prioriteit: het wasgedeelte en bar zien er beiden dan ook tot in de puntjes verzorgd uit. “De perfecte klant komt naar de Wasbar om te wassen en drinkt, eet, kletst met andere mensen en zit ondertussen nog 2 uur te werken” zegt Dries. Maar natuurlijk is het ook een ideale plek om met vrienden af te spreken. Bovendien hebben ze er op donderdag soms optredens, op vrijdag is er een aperitivo (buffet) en iedere zondag is er een uitgebreide brunch. Maar als je naar de Wasbar komt om daadwerkelijk te wassen, vergeet dan tussen de pintjes door niet je was uit de trommel te halen. “Ik denk dat we een vloer van ruim 15 vierkante meter kunnen vullen met vergeten was, mensen vergeten soms een volledige machine te legen”, zegt Dries lachend.

 

Het samen leven en daarnaast samen werken is voor het jonge stel soms lastig, maar naar eigen zeggen weten ze hier een goede balans in te vinden. “We zijn heel veel samen: slapen samen, eten samen, werken samen. ’s Ochtends weten we nooit wat er die dag zal gebeuren, iedere dag is weer anders. Maar onderling gaat dat heel erg goed, we kennen elkaar door en door. We kunnen elkaar afzwakken op het moment dat er één over de rooie gaat en tegelijkertijd kunnen we elkaar oppeppen als er iets nog moet gebeuren.” Yuri en Dries hebben elkaar ontmoet op een feestje, maar ook de Wasbar is dé plek voor singles. Er ligt een gastenboek met verschillende berichten van mensen die schrijven dat ze elkaar in de Wasbar hebben ontmoet en nu gaan trouwen, of er nog steeds jaarlijks hun jubileum vieren. Zeg nu zelf, wat is er romantischer dan je geliefde te ontmoeten tussen de vuile was?

 

Alsof een eigen wassalon runnen nog niet genoeg is, ligt 21 oktober hun tweede boek in de winkels: Houd je manieren in 50 stappen. “Het is een soort survivalgids met moderne omgangsvormen; we willen geen etiquetteboek zijn. Eigenlijk is het de bedoeling van het boek om je de dingen mee te geven die je van je ouders geleerd had moeten hebben, maar dan op een heel ludieke manier,” legt Dries uit. We krijgen al een paar veelbelovende beelden van het stel te zien die in het boek zullen komen te staan. Ook hun eerste boek Trek je plan in 50 stappen was een groot succes.

 

Alles wat ze aanraken lijkt in goud te veranderen, maar wat is nu het geheim van deze succesvolle, jonge ondernemers? Volgens de twee mannen is het vooral belangrijk om te doen waar je goed in bent. “Als je goed bent in kleding maken, doe dit dan. Maar houd je andersom niet bezig met communicatie of webdesign als je hier niet goed in bent. Waar je goed in bent moet je tot in het uiterste benutten en waar je niet goed in bent moet je overlaten aan andere mensen die daar wel goed in zijn. Op deze manier word je alleen maar beter en beter binnen je eigen domein. Daarnaast moeten mensen hun ideeën veel meer delen met andere mensen om hen heen, in plaats van ze voor zichzelf te houden. Een idee wordt er juist alleen maar beter van als meerdere mensen erover nadenken.”