Han solo ofte Han Coucke, bekend als coach en regisseur van een aanzienlijke schare Vlaamse cabaretiers en sinds kort bekend als de eerste extreem rechtse komiek van Vlaanderen. Hij doorkruist, wild om zich heen slaand, het warm ontvangende Vlaanderen met zijn nieuwe zaalshow ‘Multicul’.
Meneer Coucke, proficiat met uw nieuwe show ‘Multicul’. Binnenkort valt de eer aan Antwerpen. Antwerpen, de stad waar extreem-rechts altijd net iets populairder is geweest dan in de rest van Vlaanderen. Verwacht je je aan een enthousiaster publiek?
Han Solo Ik ga al een paar jaar mee en heb dus al een aantal keer in Antwerpen gespeeld. Ik denk dat extreem rechts serieus heeft moeten inboeten op belangrijkheid. Niet dat het genegeerd hoeft te worden, maar er zijn nu zeker wel zorgwekkendere problemen die het land verscheuren. Ik speel slechts een personage en aangezien ik voornamelijk voor universiteitsstudenten zal spelen, vermoed ik dat die nuance wel opgepikt zal worden.
Alex Agnew is maar net ontkomen aan een staande ovatie en een waarderend Sieg Heil toen hij optrad in Leopoldsburg. U geeft de mensen nog net dat ietsje meer aanmoediging. Verwacht u uzelf ook aan zo'n reactie?
Solo Ik ben het al tegengekomen. Philippe De Winter is eens naar een optreden gekomen en heeft toen een staande ovatie gegeven, zij het zonder Sieg Heil, zo verstandig is hij wel. Ik geloof dat er te Leopoldsburg nog wel wat neonazigroeperingen zijn, maar het is best een marginale groep. Ik denk dat we ons beeld van de extreem rechtse groeperingen in België ook wat moeten bijschaven. Wij hebben nog altijd het beeld dat het domme marginalen zijn, maar kijk maar naar Philippe De Winter of vele bedrijfsleiders. Die weten ondertussen ook wel dat hun oude werkwijzen niet meer getolereerd worden. Ze plaatsen zichzelf in de rol van zondebok en reageren vanuit dat standpunt. Bij de gewone bevolking heerst er allicht de frustratie dat de multiculturele samenleving niet altijd blijkt te werken. Maar nu zijn we over politiek begonnen en ik blijf een komiek.
Onder het mom van de relativerende kracht van humor trekt u ten strijde tegen ieder heilig huisje. Zijn er onderwerpen die toch te heikel zijn?
Solo Alles heeft met timing te maken. Toen de Twin Towers neerstuikten werd er moord en brand geschreeuwd als je daar de dag zelf een mop over maakte. Probeerde je het bij wijze van spreken drie dagen later dan was er geen probleem. Indien juist gebruikt, is humor een manier van verwerken. Indien fout gebruikt, is het heel gemakkelijk om mensen te kwetsen. Als Sharia4Belgium daags na het overlijden van Marie-Rose Morel een video op internet zet, dan stoot je er sowieso mensen mee tegen de borst. Grappig wel dat ze daar vooral een karikatuur van zichzelf hebben neergezet. Er heerst tegenwoordig best wat commotie omtrent wat nog door de beugel kan en wat niet. De kranten staan bol van de intellectuele schrijvers die om hun leesquota’s te halen uithalen naar de zogezegd platvloerse komieken.
Zoals recentelijk nog Geert Hoste?
Solo Ja, en daarmee scheert hij al de komieken over één kam. Ik vind uiteraard ook niet alle komieken even goed, net zoals ik niet iedere schrijver goed vind. Maar beweren dat de nieuwe garde enkel wil choqueren vind ik toch een brug te ver. We zijn dan wel harder geworden, maar dat vind ik juist de meerwaarde aan hedendaagse comedy. De CD&V-mentaliteit begint er stilaan uit te geraken. We nemen geen blad meer voor de mond en gaan recht op ons doel af.
Net zoals collega cabaretiers hak je er met de botte bijl op los. Is het nog evident om frisse invalshoeken te vinden, of ligt er hoe langer hoe meer komische eelt op het publiek?
Solo Het blijft uiteraard belangrijk origineel te zijn. Ik vind dat het gros van de komieken daar in slaagt. Er heerst nog steeds een grote verscheidenheid onder de komieken. Die botte bijl die blijft terugkomen en het beeld dat wij choqueren om te choqueren is ontstaan doordat er op Youtube en televisie wat korte fragmenten circuleren die, indien in de context van een volledige zaalshow geplaatst, veel van hun hardheid verliezen. Net doordat die context verloren gaat, komen we ongenuanceerd en bot over.
Nog een laatste woord of waarschuwing voor het potentiële publiek?
Solo Iedereen is bij deze vriendelijk uitgenodigd, stel u gewoon open. ’t Is allemaal om te lachen. Kunt ge ni lachen, blijf dan thuis.