Het is al weer het zesde jaar dat de Associatie Universiteit en Hogescholen Antwerpen (AUHA) het tutoraat voor allochtone en kansarme studenten organiseert. De associatie werkt hiervoor samen met zestien Antwerpse scholen. Daarom gaat AUHA ook dit jaar opnieuw actief op zoek naar gemotiveerde studenten om deze leerlingen de kneepjes van hun ‘probleemvakken’ aan te leren, en hen te duidelijk te maken dat ook zij hoger onderwijs moeten aandurven.
Voor het Kristien Seghers van het Centrum voor Gelijke Kansen en Diversiteit is het duidelijk: “Ook allochtone en/of kansarme leerlingen zouden moeten kunnen doorstromen naar het hoger onderwijs, maar zij hebben daarvoor nood aan wat extra begeleiding en – zeker even belangrijk – een rolmodel.” Shari de Gelder, derde bachelor TEW, is het daar duidelijk mee eens. Daarom zette ze twee jaar geleden al de stap om zich voor het project op te geven, en mag zichzelf sindsdien ‘tutor Boekhouden’ noemen.
Allochtonen en kansarme jongeren: lieverdjes
Pas na het eerste rapport in november, weet de school welke leerlingen van de 3de graad geholpen kunnen worden door bijlessen van het tutoraat. “De leerling doet het altijd vrijwillig. Als die zegt: sorry ik wil dat niet, gebeurt het niet”, zegt Kristien Seghers. Shari de Gelder wil dat toch even nuanceren: “Bij de ene school is dit al vrijblijvender dan bij de andere. Ik moet toegeven dat leerlingen van een ‘dwingende’ school wel meer motivatie tonen.” Eens de leerling heeft ingetekend, wordt er een engagement voor het hele semester verwacht. “Natuurlijk zijn er soms leerlingen die niet erg stipt arriveren, niet komen opdagen, of niet waarschuwen bij verlet. De één is ook al wat meer gemotiveerd dan de andere”, weet Kristien Seghers. Dan is het uiteraard aan de tutor om zijn of haar leerlingen te motiveren. “Een toffe tutor kan er voor zorgen dat iemand met grote aversie voor wiskunde, nadien een echte wiskundefan wordt.” Ook voor de tutor kunnen de bijlessen voor een ommekeer zorgen.“Het klinkt misschien cliché, maar ik heb er toch een andere kijk op boekhouden gekregen”, voegt Shari toe.
Dus ik ben gemotiveerd ...
Shari was al van in de eerste bachelor geïnteresseerd in het tutoraatproject, toen ze toevallig een aanvraag zag hangen. “Er wordt van de tutoren slechts verwacht dat ze één academiejaar achter de rug hebben, dus toen ik mijn tweede jaar aanvatte, heb ik mij meteen ingeschreven.” Als je voor het tutoraat bent ingeschreven, word je uitgenodigd voor een avondlange spoedcursus over pedagogische principes, onderwijstips enzovoort. “Op basis van interactieve cases stomen we de toekomstige tutoren klaar”, vertelt Seghers. “Zijn er nadien toch nog problemen, dan kunnen ze hier op het Centrum voor Gelijke Kansen en Diversiteit terecht bij de projectcoördinator.” Shari is zeker tevreden over die vormingsmomenten: “Ik heb toevallig mijn ‘opleiding’ alleen in een kantoor gekregen, wat ook niet slecht was. Uiteraard krijg je het lesgeven vooral onder de knie door ervaring.” Voorts voorziet het tutoraatproject een kleine vergoeding. Maar voor het geld hoef je het niet te doen, want het tarief voor anderhalf uur bijles bedraagt slechts 15 euro. Dat geeft Kristien Seghers ook toe: “De meeste tutoren doen het dan ook niet voor het geld, maar eerder uit engagement. Het is bovendien een prima werkervaring.”
Voor de klas ...
Na die korte voorbereiding komt de UA-student dus zelf aan het bord te staan. Het gaat om privé-lessen voor groepjes van twee tot acht leerlingen. Deze lessen worden na schooltijd op de scholen zelf gegeven. “Daarbij zoeken we naar een goede match”, verklaart de medewerkster van het Centrum Gelijke kansen en Diversiteit. “Iemand die Romaanse studeert, laten we geen bijles wiskunde geven aan iemand uit het zesde jaar Wiskunde – Wetenschappen.” Aanvankelijk had ook Shari graag talen gegeven, “maar TEW'ers geven vooral Boekhouden.” Voor bijlessen wiskunde richt het Centrum Gelijke Kansen en Diversiteit zijn pijlen eerder op studenten Handelsingenieur, Informatica en Wiskunde. Deze studenten kunnen zich alvast verwachten aan een promopraatje in één van hun lessen, “want voor deze vakken is een acute nood aan tutoren.” De tweehonderd bijlessen die jaarlijks worden gegeven werken blijkbaar, “want we beginnen ons zesde jaar en er zijn zelfs twee ‘oud-leerlingen’ die nu tutor zijn”, besluit Kristien Seghers met enige trots. Ook Shari is zeer lovend: “Ik probeer zoveel mogelijk vrienden warm te maken om ook bijles te geven.”