Flyermania!!!

Terreur aan de Agora-deur
28/02/2011

De examens zijn voorbij, hoog tijd om weer in je ‘gewone’ ritme terug te vallen. Iets te laat opstaan, de les binnenvallen en zo rap mogelijk een bekertje koffie en belegde broodjes scoren in de middagpauze. Schrik niet als je bij de deur wordt opgewacht door twee, vier of zelfs veertien flyeraars. Ze hebben maar één doel: het verspreiden van zoveel mogelijk flyers, ter promotie van een nieuw product/evenement. dwars voelt de ‘boosdoeners’ aan de tand.

Studentenvereniging Sofia organiseert jaarlijks acht activiteiten, die zonder volk lang niet zo gezellig zijn, zodoende wordt elke activiteit volop gepromoot. Op de vraag hoeveel flyers Sofia er jaarlijks doorheen jaagt, antwoordt praeses Christophe Nelen: “Voor grote td's en gala’s bestellen wij vijfduizend flyers, A5-formaat.” Doorvragen leert dat 20 percent van die flyers linea recta wordt weggegooid. Zonde van het papier! Maar Nelen bekijkt de zaak liever vanuit economisch perspectief: “Voor het drukken van duizend flyers extra vraagt flyer.be een marginale meerkost. Het is daarom dat wij flyers in grote oplagen laten drukken.” Zo bekeken ligt de schuld van het drukken in te grote oplagen bij de drukker, maar een medewerker van flyer.be nuanceert dit: “Een kleine oplage is duurder vanwege de startkost. Die blijft gelijk, ongeacht het aantal flyers dat je bestelt.”

 

Zesduizend bomen

Toch komen alleen de twee galabals van Sofia al neer op tienduizend flyers. Aan 10 gram per flyer, is dit per jaar 100 kilo papier, afkomstig van tweehonderd bomen. Ter vergelijking: tweehonderd bomen zijn goed voor de helft van wat je jaarlijks aan papier verbruikt en staat gelijk aan het gewicht van een jaar lang dagelijks de krant krijgen. Stel je voor dat alle dertig studentverenigingen jaarlijks 100 kilo flyers bestellen. Dat zijn zesduizend bomen, wat gelijkstaat aan de papierconsumptie van vijftienhonderd mensen en drieduizend krantenabonnementen. En dan zijn de studentbladen, waaronder dwars, nog niet eens meegeteld.

 

Verspilde moeite?

Vervelender zijn de ergernissen die de flyeraars veroorzaken. Als je na uren college naar een broodje van de Jean-Pierre snakt, dan is opgehouden worden door een legertje flyeraars het laatste waar je behoefte aan hebt. Bovendien zadelt de flyeraar je op met de keus tussen twee even vervelende gevolgen: 1. De flyer aannemen, om opgescheept te zitten met een papiertje waar je geen behoefte aan hebt of 2. De flyer niet aannemen en onbeleefd overkomen. De meeste kiezen voor de middenweg ‘flyer aanpakken en zo snel mogelijk weggooien’, al dan niet in de vuilbak. Is flyeren dan geen verspilde moeite? Wat Nelen betreft niet: een student die een flyer aanpakt registreert (onbewust) wat erop staat, ook als hij of zij de flyer vrijwel meteen weer weggooit. En daar komt bij: “Als wij al flyeren, is dat tijdens de voorverkoop voor een td. Wij overhandigen flyers het liefst persoonlijk en knopen dan ook meteen een babbeltje aan met die persoon. Achter ons staat een tafeltje waar de kaartverkoop gebeurt en daarboven hangen posters van de td om goed zichtbaar te maken waarvoor wij flyeren.”

 

De boosdoener(s)

Het bovenstaande klinkt heel nobel, maar waar komt die rij flyeraars dan vandaan? Volgens Nelen zijn het vooral de kleinere studentverenigingen die veel flyeren: “Voor kleinere verenigingen is het nodig om flyers uit te delen omdat die online te weinig volk bereiken om uit de kosten te geraken.” Maar Celien Joppen, dwars-lay-outer en tevens verantwoordelijke Cultuur bij Abundantia, kaatst de bal terug: “Meestal laten we zo’n driehonderd flyers in zwart-wit drukken. Wij investeren niet veel in onze flyers omdat we van mening zijn dat die toch gewoon in de vuilbak belanden. Heel wat grotere clubs hebben veel mooiere flyers en flyeren bijna iedere week.” Wie de boosdoener is, blijft dus onduidelijk. Waarschijnlijk is het legertje flyerende medemensen bij de ingang van de Agora niet meer dan een optelsom van verschillende verenigingen, die allemaal tot dezelfde slimme conclusie zijn gekomen dat zij daar de meeste studenten treffen. Tenzij die voortaan een andere uitgang nemen.

 

GEHEIMTIP voor flyerhaters

  • Doe alsof je aan het bellen bent
  • Vermom je als professor
  • Verhuis naar de buitencampus

 

GEHEIMTIP voor flyeraars

  • Maak een banner en plaats die op Blackboard
  • Schuif je flyer onder de toiletdeuren door
  • Adverteer in dwars