Anheuser-Busch InBev en Apple

Het Marktsegment
22/02/2012
🖋: 
Auteur extern
Christophe Van Wichelen en Vadim Van den Heuvel

Geen dag gaat voorbij zonder dat de financiële markten uitgebreid in het nieuws komen. Denk maar aan de Griekenland-soap, die maar geen einde lijkt te kennen. Toch is het ontzettend lang geleden dat het beursjaar zo sterk van start is gegaan. Zo steeg de BEL-20 dit jaar al met 9 procent en aandelen zoals Barco en Umicore kenden een stijging van respectievelijk 18 en 16 procent. Om door de bomen het bos te kunnen blijven zien, geeft de studentenvereniging CapitAnt iedere maand tekst en uitleg bij de meest recente beursfenomen aan de hand van onze eigenste, compleet arbitrair samengestelde aandelenportefeuille.

In deze editie neemt CapitAnt de aandelen van AB Inbev en Apple Inc. onder de loep. Allebei kwamen ze de afgelopen tijd vaak in het nieuws met enkele opmerkelijke zaken. Zo voerde AB Inbev prijsverhogingen door en kende de koers een waanzinnige stijging. Apple kreeg dan weer een nieuwe CEO.

 

Anheuser-Busch InBev

Anheuser-Busch InBev is wereldwijd een leidinggevende bierbrouwer en behoort tot ‘s werelds top-5 van consumptiegoederenbedrijven. Het bedrijf telt ongeveer 115.000 medewerkers en focust zich meer en meer op de emerging makets*. Hun portfolio omvat meer dan 200 biermerken, waarvan er drie toonaangevend zijn: Budweiser, Stella Artois en Beck’s. Met een verwacht dividend van 1,28 euro in 2011 en stabiele inkomsten is AB InBev een relatief veilige investering. Analisten zijn doorgaans bijzonder positief over bedrijf en management. Met 22 koopadviezen en slechts twee verkoopadviezen lijkt de enige weg voor het aandeel AB InBev die naar boven. Ook de impact van een economische vertraging zal beperkt blijven aangezien het verlangen naar een frisse pint moeilijk te temperen is.
Het aandeel bereikte vorige maand zijn hoogtepunt, wat we duidelijk op de grafiek kunnen zien. Afgelopen jaar kende het een waanzinnige hausse. Wat opvalt is dat dit in contrast staat met de trend die de Bel-20 kenmerkte. Daar was namelijk sprake van een aanzienlijke daling het afgelopen jaar. Enkel in de laatste twee maanden kende de beursgraadmeter** een serieus herstel.
Op de grafiek van AB Inbev vallen nog een aantal zaken op. Zo kende de koers midden november een aanzienlijke stijging die het gevolg was van sterke derde kwartaalresultaten. Deze resultaten kwamen vlot boven de verwachtingen van de analisten uit, waardoor het aandeel de lucht in schoot. De beter dan verwachte resultaten zijn te danken aan de prijsverhogingen die AB Inbev doorvoerde voor supermarkten, waardoor de winst dus toenam. Eind januari maakte het bedrijf bekend dat het ook de bierprijs ging verhogen voor cafés. De toekomst moet dus uitwijzen of de vraag naar bier voldoende prijsinelastisch*** is. Dit is het geval wanneer een verhoging in de bierprijs zich niet zou vertalen in een daling van de omzet van AB Inbev.

 

Apple Inc.

Als Amerikaans elektronicabedrijf (dat geen introductie behoeft), behoort Apple Inc. tot een van de topaandelen onder de NASDAQ (National Association of Securities Dealers Automated Quotations). Deze beurs, die begon als eerste elektronische beurshandel in de wereld, bevat voornamelijk aandelen van technologische bedrijven.
Op 1 januari 2009 werd het Apple-aandeel voor 90 USD verhandeld. Vandaag betaalt men maar liefst 490 USD om een steentje bij te dragen aan de legende. Een stijging van ruwweg 550 procent in deze voorbije drie jaar van economische onzekerheid doet niemand hen na. Op 24 augustus, trad Steve Jobs af en werd Tim Cook benoemd tot nieuwe CEO van Apple. Het eerstgenoemde meesterbrein overleed op 5 oktober 2011 op 56-jarige leeftijd aan kanker. Deze tragische gebeurtenis wijzigde echter niets aan de exponentieel-stijgende lijn van Apple. Sterker nog, het vertrouwen in het bedrijf lijkt rotsvast.
Apple heeft een unieke geschiedenis in het lanceren van overtuigende producten. Daarenboven blijft het zijn afzetmarkten uitbreiden en behaalt het een concurrentieel voordeel met buitengewone groei en winstgevendheid. De analisten geloven dat het bedrijf perfect is gepositioneerd om winsten te ontlenen aan zijn diverse productportfolio. Op lange termijn worden groeipercentages waargenomen die tussen 18 en 30 procent liggen, met een gemiddelde van 21,2 procent. Unaniem wordt er gesteld dat de sterkte van het merk en zijn strategie om easy-to-use producten te creëren ervoor zal zorgen dat de groei nog enkele jaren zal duren. Het onevenaarbaar succes van Apple wordt herhaaldelijk bevestigd in de adviezen van ettelijke financiële websites: “Buy!”

 

Verklarende woordenlijst

* Emerging markets: Dit zijn landen waar een grote groei voor verwacht wordt in de toekomst. Hierdoor ligt het risico maar ook het verwachte rendement van beleggingen in deze markten hoger.

** Beursgraadmeter: In de hele wereld worden de beurzen geanalyseerd op basis van beursindexen. In België wordt hiervoor de BEL-20 index gebruikt. De BEL-20 is gebaseerd op twintig aandelen die als de belangrijkste en meest representatieve Belgische waarden worden beschouwd.

*** Prijs(in)elasticiteit: De procentuele verandering van de gevraagde hoeveelheid van een goed als gevolg van een procentuele prijsverandering van dat goed, noemt men de prijselasticiteit oftewel de prijsgevoeligheid. Er is sprake van een elastische/inelastische vraag als de verandering in gevraagde hoeveelheid relatief groter/kleiner is dan de relatieve prijsverandering.