Tesla: gamechanger in de auto-industrie

het marktsegment
23/02/2015
Bron/externe fotograaf
Capitant
🖋: 
Auteur extern
Capitant

Druk het gaspedaal van een Tesla Model S in en de ervaring verschilt duidelijk van andere wagens. De gewoonlijk brullende, of in een bescheidener exemplaar, lichtjes grommende uitlaat maakt plaats voor een gedempt suizend geluid wanneer de wagen snel en meedogenloos optrekt dankzij het hoge koppel dat een elektrische motor genereert en ook schakelen overbodig maakt. Van wijzers op het dashboard is geen sprake. De middenconsole wordt immers gedomineerd door een 17-inch touchscreen dat nog het meest doet denken aan een iPad die lijdt aan een groeiaandoening.

Elon Musk is met Tesla Motors, genoemd naar de uitvinder van de wisselstroomgenerator, niet aan zijn proefstuk toe. Musk behoort tot de zogenaamde ‘PayPal Maffia’. Een illustere groep technologieondernemers die het gelijknamige bedrijf hebben opgericht en waarvan de leden ook de stichters zijn van kleppers als YouTube, LinkedIn en Yelp. Met het fortuin dat hij verdiende aan de verkoop van PayPal aan eBay, richtte Musk SpaceX op, dat het laatste decennium uitgroeide tot de meest succesvolle commerciële ruimtevaartonderneming ter wereld. In 2006 werd hij ook nog meerderheidsaandeelhouder in SolarCity, de op een na grootste fabrikant van zonne-energiesystemen in de VS. Als CEO van Tesla Motors zit deze topondernemer nu ook aan het stuur van ‘s werelds meest vooraanstaande elektrische autobouwer.

 

ambitie troef

Het grote verschil tussen Tesla Motors (dat naast het Model S van net geen 72.000 euro nog twee andere modellen aanbiedt) en gevestigde autobouwers is dat het zich meer ziet als een energie innovatiebedrijf dan louter als een autofabrikant. Dat is ook nodig want de toekomst van de elektrische wagen staat of valt met de prijs van energieopslag in batterijen. De beste manier om de productiekost van batterijen te doen dalen en te voldoen aan de vraag is volgens Tesla Motors om het heft in handen te nemen en zijn eigen batterijen massaal te bouwen. Daarom gaan Musk en zijn kompanen in een joint venture met de Japanse batterijenfabrikant Panasonic een zogenaamde gigafactory van 4 miljard dollar bouwen in Nevada. Tegen 2020 zou de fabriek evenveel Li-ion batterijen produceren als de hele wereld er vorig jaar verbruikte.

 

automobielsector is hot

Vele technologiegiganten richten hun aandacht op de auto-industrie. Na Google, dat al jaren een deel van zijn monsterwinsten in zelfrijdende auto’s investeert, pompen nu ook Sony en Uber kapitalen in de ontwikkeling van soortgelijke technologie. Enkele weken geleden lekte uit dat het de ambitie is van Apple om binnen 5 jaar ook een elektrische wagen op de markt te brengen. Het nieuws werd nog niet bevestigd door Apple, maar het recente aannemen van ingenieurs van Ford, General Motors en Tesla Motors, doet het vermoeden enkel toenemen.

 

 

Capitant is de studentenvereniging die studenten leidt door het beursnieuws, inleidt in de financiële markten en informeert over economische onderwerpen.