Nog steeds geen buslijn voor buitencampussen

Universiteit en provincie beloven oplossing
22/02/2012
🖋: 

In 2010 schrapte De Lijn de directe verbinding tussen de drie buitencampussen, de Rupelstreek en het station van Berchem. In dwars 66 hekelde de studentenraad (SRUA) de apathische houding van de universiteit over het schrappen van die busverbinding. Studenten en personeel verloren heel wat tijd met het overstappen op andere bussen, vooral omdat de stiptheid te wensen over liet. Een jaar later zijn zowel provincie als universiteit in de weer om studenten toch op hun bestemming te brengen.

Vorig jaar verweet de studentenraad de universiteit te weinig druk uit te oefenen bij De Lijn en de provincie Antwerpen om de noodzakelijke buslijn te behouden. Te meer omdat de commerciële busroute, die langs meubelzaak IKEA en Aquafin rijdt, wel behouden is. Het dossier kwam uiteindelijk bij Kathleen Vercauteren van het pas opgerichte Departement Universiteit en Samenleving. Zij zou de zaak bij De Lijn bepleiten, maar een oplossing voor het probleem kwam er toen niet.

 

Geen garanties

In mei 2011 beloofde De Lijn om in september met de universiteit rond de tafel te zitten. Intussen werd het dossier overgenomen door algemeen beheerder Bart Heijnen. Wanneer hij in september contact opnam met De Lijn, werd hem gemeld dat samenzitten onmogelijk is. Door wegenwerken in de buurt zou men toch geen structurele oplossing kunnen uittekenen. “Wij hadden het gevoel met een kluitje in het riet te zijn gestuurd”, zegt Heijnen. De Universiteit Antwerpen had echter nog een troef achter de hand. Samen met provinciaal gedeputeerde voor Mobiliteit, Inga Verhaert, trok rector Verschoren naar De Lijn om tot een oplossing te komen. Volgens woordvoerder van De Lijn Koen Peeters heeft er reeds een gesprek plaatsgevonden tussen De Lijn, Verschoren en Verhaert. “Tijdens dat gesprek hebben wij de universiteit gevraagd om de noodzaak van zo’n busverbinding aan te tonen”, aldus de woordvoerder. Als die noodzaak aangetoond wordt, dan zal De Lijn bekijken of er al dan niet een nieuwe rechtstreekse busverbinding komt. “Zolang de universiteit de noodzaak niet aantoont, kan De Lijn ook niet verder”, zegt Peeters. “Deze ontmoeting vond pas eind januari plaats, maar voor het einde van het academiejaar willen wij een oplossing”, zegt rector Verschoren. Peeters geeft wel meteen mee dat een aangetoonde noodzaak niet automatisch wil zeggen dat er een rechtstreekse busverbinding komt: “De Lijn moet dit jaar flink besparen. De Vlaamse overheid heeft bovendien al laten weten dat we ook in de toekomst verder moeten bezuinigen.”

 

De fiets als waardig alternatief

Voor Inga Verhaert is er dan ook niet één oplossing. “Uiteraard moeten er optimale bus- en tramverbindingen komen”, zegt Inga Verhaert. “Maar zolang er in de buurt wegenwerken zijn, blijft het hinderlijk voor het verkeer.” De provinciaal gedeputeerde vindt de fiets dan ook een waardig alternatief: “Daarom zetten de provincie en de stad nu bijvoorbeeld in op zogenaamde fiets-o-strades.” De eerste twee van die cyclo-snelwegen, van Essen naar Antwerpen en het traject Antwerpen-Mechelen, zijn in aanleg. Verhaert belooft nog maatregelen, maar voorlopig blijft overstappen en kostbare tijd verliezen de enige optie.