Nathan Daems Quintet

dromerige jazz met Oriëntaalse kruiden
28/02/2011

Jazz is hot in Vlaanderen. Denk maar aan de immer sympathieke pianist en componist Jef Neve. Niet alleen schreef hij ondertussen drie MIA’s (Music Industry Award) op zijn naam - twee voor beste muzikant en één voor beste componist - hij reisde met verschillende projecten de wereld rond en stond op bijna alle belangrijke jazzfestivals. Of dé jazzlegende van de Lage Landen, baron Toots Thielemans, ‘grootvader jazz’ voor de vrienden, die gewapend met enkel een mondharmonica wereldfaam vergaarde. Slechts enkele voorbeelden van jazzmusici met wereldklasse die ons klein landje reeds voortbracht. Deze traditie wordt verdergezet door een jonge, talentvolle generatie muzikanten waar saxofonist Nathan Daems deel van uitmaakt. Dromen worden werkelijkheid wanneer Nathan samen met zijn trawanten het podium bestijgt. Dames en heren: voor u staat het Nathan Daems Quintet!

Waar het conservatorium van Gent al niet goed voor is. Nathan leerde daar immers zijn partners-in-crime kennen en tijdens de lessen close-harmony begon het sprookje: saxofonist Nathan wou zijn composities aan het grote publiek laten horen en ging op zoek naar een aantal medestudenten die hem daarin wilden ondersteunen. Hij stootte al snel op de crème de la crème van de Gentse jazzpupillen, liet hen kennismaken met zijn unieke creaties en in het najaar van 2007 zag het Nathan Daems Quintet het levenslicht. Naast Nathan op tenorsax ontvangen we de Nederlandse multi-instrumentalist Fulco Ottervanger – onthoud ook zeker zijn naam! – op piano, Bart Vervaeck op de elektrische gitaar, Sebastiaan ‘Bas’ Gommeren op contrabas en Simon Segers op de ‘batterie’. Welkom heren!

 

Wereldkeuken

Zoals vele jonge jazzcombo’s beginnen Nathan en zijn ‘Fantastic Four’ een tour langs verschillende prominente jazzcafé’s in Vlaanderen. Ondertussen geraken ze meer en meer op elkaar ingespeeld en worden ze gevraagd voor grotere concerten.

 

Ook Indische klassieke muziek mag niet ontbeken.

 

Na een tijdje vinden ze de weg naar de Belgische jazzclubs en naar grotere festivals zoals de Gentse Feesten en ‘Jazz Middelburg’ bij onze Noorderburen. We schrijven nu zomer 2009. Het kwintet staat op het punt om hun stempel voorgoed te drukken op het Belgische jazzlandschap. Hun unieke stijl die gekenmerkt wordt door originele melodieën en energetische improvisatie begint meer en meer vorm te krijgen. Ook pianist Ottervanger laat nu zijn composities los op het publiek. Het ontbreekt de jongens niet aan inspiratie, zoveel is duidelijk. En die inspiratie halen ze uit allerlei, meestal niet zo voor de hand liggende uithoeken van hun getalenteerde brein. Nathan's brede muzikale interesse zorgt ervoor dat de wereld van de Balkan-muziek en zo meerdere gipsy-akkoorden hun intrede maken in de partituren van de muzikanten. Ook Indische klassieke muziek mag in dit rijtje zeker niet ontbreken. Deze combinatie van verfijnde, intelligente jazzcomposities met een vleugje Oriëntaalse kruiden en experimentele doch meeslepende ritmische patronen brengen de leden van het Nathan Daems Quintet stilaan naar een hoogtepunt in hun nog prille muzikale carrière.

 

Oh Oh Jazz

De grote poorten naar eeuwige roem gaan open in de zomer van 2010 wanneer het kwintet participeert aan de wedstrijd Jong Jazztalent Gent. Met de ervaring die ze ondertussen hebben opgedaan, weten ze zich te plaatsen voor de finale waar ze tot oververdiende winnaar worden uitgeroepen. Het levert hen een podiumplaats op op het gerenommeerde Gent Jazz festival, voorheen Blue Note, waar ze een uitstekende set neerzetten. Vanaf dan gaat het in een stroomversnelling. Optredens stapelen zich op, lovende kritieken blijven hun richting uitkomen en niet te vergeten: diploma’s worden uitgereikt! Nu ze officieel als professionele muzikanten door het leven gaan, worden ze ook door de meest kritische geesten au serieux genomen.

 

Dit wordt het jaar van de backstageverhalen en het grote geld.

 

En het sprookje blijft duren. Als laureaat van Jong Jazztalent Gent hebben ze met terechte fierheid een veelbelovend nieuw jaar ingezet. 2011 wordt naar alle waarschijnlijkheid het jaar van de opwindende backstage-verhalen en de 'big money'. Dat blijkt althans toch uit hun overvolle agenda: Gent Jazz Festival, Jazz Maastricht, Dinant Jazz Nights, een ‘Jazzlab’-tour langs de beste jazzclubs in Vlaanderen,... In het najaar komt ook hun eerste officiële album uit op het nieuwe jazzlabel Spokus. Stiekem maken ze zich klaar om de wereld te veroveren met hun dromerige, weemoedige en dynamische samenspel ontsproten uit zigeunermuziek en Coltrane waar zelfs de cast van ‘Oh Oh Cherso’ een nachtje stappen voor zou overslaan. Niet te missen dus!