extra cathedra: Peter Kravanja

21/10/2007
Bron/externe fotograaf
Universiteit Antwerpen

Professor Peter Kravanja behaalde zijn doctoraat in het domein van de Toegepaste Wiskunde maar blies zijn academische carrière daarna nieuw leven in door zich op filmanalyse te richten. Hij geeft enkele filmvakken aan de studenten Politieke en Sociale Wetenschappen van de UA en doceert tevens Filmwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Wat heeft u doen besluiten om de overstap van wiskunde naar filmonderzoek te maken?

De woeste onbevangenheid bij John Cassavetes (`Faces', `Husbands', `A Woman Under the Influence') of Jean Eustache (`La Maman et la Putain'), de onderhuidse spanning bij Ingmar Bergman (`Persona', `Viskningar och rop'), de uitdijende, ongedwongen ademende tijd in het modernisme van Chantal Akerman ('Jeanne Dielman 23 Quai du Commerce 1080 Bruxelles') of Michelangelo Antonioni ('L'Avventura), het intertextuele vuurwerk van beeld, geschreven woord, muziek, dialoog en lawaai bij Jean-Luc Godard (`Pierrot le fou', 'Le Mépris', 'Prénom Carmen'), de ongebreidelde, knettergekke fantasiewereld van Federico Fellini (`Giulietta degli spiriti', 'E la nave va'), het menselijk gelaat zoals verbeeld in de films van Pier Paolo Pasolini (`Accatone', `Teorema'), en zo kan ik nog wel een hele tijd verder gaan. Tijdens het afwerken van mijn proefschrift als ingenieur in de Toegepaste Wiskunde ging ik minstens 150 keer per jaar naar het Brussels Filmmuseum.

 

Welke boeken liggen u na aan het hart?

'A la recherche du temps perdu' van Marcel Proust is voor mij een onuitputtelijke bron van emoties en intellectuele inzichten. Ook waardeer ik T.S. Eliots 'Four Quartets', vier gedichten die voor mij de essentie van het leven verwoorden, en 'Everybody's Autobiography' (Gertrud Stein). In het Nederlands 'Nader tot U' en 'Het Boek van Violet en Dood' (Gerard Reve) naast de venijnige campusromans van W.F. Hermans.

 

Van welke overleden muzikant had u graag een concert bijgewoond?

Glenn Gould, om hem de Sonate op. 1 van Alban Berg of pianosonates van Scriabin te horen vertolken.

 

Welke stripheld zou u graag willen zijn?

Geen. Striphelden bestaan immers slechts op papier en leven in twee dimensies.

 

Wat is uw favoriete restaurant in Antwerpen?

Ik eet zelden of nooit in Antwerpen. In Brussel kom ik graag in TAN.