België was met één Europese hoofdstad al een behoorlijk uniek landje, maar dit jaar doen we daar graag nog een schepje bovenop, aangezien Antwerpen zich tegenwoordig Europese Jongerenhoofdstad mag noemen. Een mooie titel voor onze studentenstad, maar wat houdt dit project concreet in, en wat gaat er schuil achter de mooie reclamecampagne waarmee Antwerpen zich internationaal in de kijker wil zetten?
Het concept ‘European Youth Capital’ bestaat sinds 2009, toen Rotterdam zichzelf uitriep tot jongerenhoofdstad van Europa. Hierna volgde Turijn en vorig jaar diende ook de Stad Antwerpen met succes een dik dossier in om deze titel in de wacht te slepen. De organisatie van Antwerp European Youth Capital (AEYC) organiseert het hele jaar door activiteiten voor alle Antwerpse jongeren van 6 tot 26 jaar. Uiteraard behoren ook de studenten tot deze doelgroep. AEYC zocht daarom onder andere contact met Antwerpen Studentenstad om studentgerichte activiteiten een Europees tintje te geven. Zo was de organisatie reeds betrokken bij het cultuurfestival Calamartes, en ook de jaarlijkse straatfeesten Ockxfest en StuDay zullen dit jaar in het teken van Europa komen te staan. Een leuk initiatief, maar deze opsomming doet ons vooral vermoeden dat het hele project niets meer is dan een grote zak met Brussels geld, waarmee reeds bestaande activiteiten worden gefinancierd. Wat winnen we hier dan eigenlijk mee?
Droomproject
Veel, zo vertelt coördinator Axel Dingemans. AEYC organiseert namelijk ook nieuwe evenementen die voor studenten zeer aantrekkelijk zijn. Een kleine greep uit het assortiment zijn een zomerse bar aan het Steen, een gratis Urban Festival in Park Spoor Noord en een tijdelijke camping. Toch wordt er van slimme en ondernemende studenten vooral verwacht dat zij zelf initiatief nemen om het jeugdbeleid in hun stad nog beter in te vullen. Hiervoor worden verschillende subsidies beschikbaar gesteld, waarmee jongeren hun eigen droomproject kunnen realiseren. Daarnaast zullen enkele succesvolle studentenfestiviteiten zoals StuDay dit jaar dus binnen een Europees kader worden ingevuld. Hoe dit concreet gebeurt, is volgens Tom Olivier van Antwerpen Studentenstad nog niet duidelijk. De organisatie is immers nog in volle gang, maar zeker is wel dat er groots zal worden uitgepakt.
Samen met al haar partners zorgt AEYC voor een goed gevuld programma. Enkele kanttekeningen zijn vooral dat de stempels cultuur en creativiteit hierin nogal prominent aanwezig zijn, waardoor de niet-cultuurliefhebber onder ons een beetje wordt buitengesloten. Ten slotte is de verdeling van de verschillende leeftijdscategorieën naar onze mening iets te ruim genomen, aangezien studenten worden gerekend tot de categorie ‘plus 15’. Hierdoor ontstaat wellicht de vrees om op een High School Musical of Justin Bieber Party te belanden. De organisatie drukt ons echter op het hart dat ook twintigers meer dan welkom zijn op deze activiteiten. Het programma ziet er verder dan ook veelbelovend uit en een bezoekje aan de website is zeker de moeite waard.
Times Square to Art square: een artistiek voorbeeld
Voor iedereen die plots werd overvallen door een boost aan creativiteit om zelf een droomproject te realiseren, vond dwars een aangename inspiratiebron. De 23-jarige Justus Bruns kwam reeds aan het woord tijdens het cultuurdebat op Calamartes, waar hij vertelde over zijn ambitieuze en onwaarschijnlijke project om de meest commerciële plek op aarde, Times Square in New York, om te toveren tot Art Square.
Doeken gedrapeerd over de billboards, kunstige videoprojecties in plaats van schreeuwerige reclamefilmpjes. Aan de concrete invulling wordt hard gewerkt, maar dat hier een statement wordt gemaakt tegen de consumptiedrift en voor de kunst, mag al duidelijk zijn. De weg naar het eindresultaat is voor Bruns minstens even belangrijk als het uiteindelijke slagen van zijn project. Het feit dat mensen zijn plan onmogelijk achten, is voor hem net een extra stimulans om door te gaan. Een jaar na de lancering van zijn plannen, is zijn enthousiasme nog steeds zeer aanstekelijk. In amper negentig dagen slaagde hij er al in om via sympathisanten zo’n 10.000 dollar in te zamelen en hij is momenteel in gesprek met de grootste kopers van billboardtijd op Times Square. Ook zijn team is in die mate begeesterd en professioneel, dat je eigenlijk nauwelijks kan twijfelen aan het slagen van dit grote metamorfoseplan.
PRPRTYS
Om de aanloop naar 2012 wat te verkorten, werden er al enkele PRPRTYS oftewel ‘voorfeestjes’ georganiseerd. Hierbij krijgen vooral jonge en vaak nog onbekende kunstenaars de kans om hun projecten te tonen aan het grote publiek. Het goede nieuws is dat er ook in Antwerpen een PRPRTY zal komen. De moed is Bruns nooit in de schoenen gezonken. Hij gelooft dan ook dat de consument en de moderne media van de producent kunnen eisen dat deze zijn producten aanpast. De communicatie tussen bedrijf en klant is tegenwoordig immers niet meer louter een eenrichtingsverkeer. Het team van Bruns wil de reclamemannen en -vrouwen van de grote multinationals duidelijk maken dat wij voor één dag eens geen reclame willen zien, maar kunst. Als dit lukt, dan komt het volgens Bruns in de sjakosj.