De triomftocht van de Bastards

Televisiemaker Tim Van Aelst verovert de wereld met oudjes.
27/10/2011

Oudjes die jongeren in verlegenheid brengen? Het is de omgekeerde wereld die de baseline vormt van ‘Benidorm Bastards’, het verborgen cameraprogramma van het jonge, Antwerpse productiehuis Shelter. In 2010 ging deze Vlaamse productie reeds lopen met de prestigieuze Gouden Roos in Zwitserland. Onlangs werd bekend dat het 2BE-programma genomineerd is voor een International Emmy in de categorie ‘Best Comedy’. Wij gingen met dwars de nominatiekoorts opnemen bij tv-maker en medebedenker Tim Van Aelst, tevens oprichter van Shelter, dat ook programma's zoals ‘Wat als?’ en ‘M!LF’ op ons losliet.

Proficiat, Tim, met jullie nominatie. De Universiteit Antwerpen is voor jou geen onbekende. Je hebt hier nog een verleden als student Geschiedenis. Vanwaar deze keuze en had je toen al last van de televisiemicrobe?

Tim Van Aelst Ik ben met Geschiedenis begonnen uit pure interesse. Mijn idee om televisie te gaan maken, kwam na het zien van een aflevering van ‘Vaneigens’ (de komische afsluiter van Man Bijt Hond, nvdr.), dat liep tijdens mijn studies. Zoals zovelen werd ik van thuis uit gestimuleerd om verder te studeren, maar na twee jaar besloot ik de voor mij onbekende wereld van het televisielandschap te gaan verkennen. Samen met mijn vriendin ben ik naar New York getrokken en daar beginnen solliciteren bij een aantal grote televisiezenders zonder enige ervaring en zelfs zonder geldig werkvisum. Die mensen waren altijd stomverbaasd als ze mijn verhaal hoorden en aan de receptie kreeg ik meestal als antwoord: “Zou u niet beter in een café gaan werken?”, wat ik dan ook gedaan heb (lacht). Terug thuis kon ik voor een Ketnet-programma beginnen werken. Mijn neef werkte al voor televisie en had ervoor gezorgd dat ik mee mocht komen brainstormen voor een nieuw kinderprogramma rond geschiedenis. En voor ik wist was ik de broodjes aan het brengen voor de cast en crew van het Peulengaleis. In die periode heb ik zowat alle mogelijke functies binnen televisie doorlopen tot ik met mijn idee voor een Vlaamse ‘Trigger Happy’ ben beginnen leuren. Vanaf dan is het heel snel gegaan.

 

Opgepast! Verborgen camera!

Benidorm Bastards is intussen verkocht aan 27 landen. Canada, Duitsland en Denemarken beginnen al aan een tweede reeks. Heb jij persoonlijk al interessante aanbiedingen gekregen uit het buitenland?

Van Aelst Ik heb zeker al aanbiedingen gekregen, maar veel meer kan ik daar niet over zeggen aangezien ik nog volop met die mensen in gesprek ben. Voorlopig blijf ik zeker nog bij Shelter en wat er waarschijnlijk wel zit aan te komen, is een soort ‘developement deal’ waarbij ik voor buitenlandse zenders mee nieuwe formats ga ontwikkelen.

 

Je bent voorbije zomer naar Los Angeles getrokken om daar de Amerikaanse versie van ‘Benidorm Bastards’ mee op te starten. De productie was in handen van de NBC. In hoeverre was je betrokken?

Van Aelst De Amerikaanse manier van televisie maken valt op geen enkele manier te vergelijken met het systeem hier in Vlaanderen. De Amerikaanse televisiesector is heel hiërarchisch, terwijl wij eerder als een groep vrienden programma’s bedenken en uitwerken. In Amerika is dit ondenkbaar en dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Zo had ik een aantal assistenten die meteen deden wat ik hen vroeg. Bij NBC en bij de meeste Amerikaanse televisienetwerken werken ze met executive producers. Die volgen bijna blindelings de orders op van de zenderbazen. Voor ‘Off Their Rockers’ (de NBC-versie van ‘Benidorm Bastards’, nvdr.) waren er vier, mij incluis. Dergelijke samenwerking was wel even wennen voor mij. Bij de Vlaamse zenders heb je als producer nog iets te zeggen, in Amerika totaal niet. Bij NBC werden er geen vragen gesteld bij de eisen van de grote bazen. Daar had ik het in het begin toch even moeilijk mee. Af en toe is het mij toch gelukt om bepaalde eisen op te leggen maar veel te weinig. Het blijven Amerikanen en die willen voortdurend het warm water opnieuw uitvinden. Bij een verborgen cameraprogramma in Amerika wordt er bijna altijd gewerkt met reveals. Zo wordt de man op de straat gewaarschuwd dat er gefilmd wordt en dat was voor mij echt wel een no go. Heel de magie van de verborgen camera gaat zo immers verloren. Na wat overleg hebben ze mijn eis ingewilligd en werd er afgezien van het systeem van reveals.

 

Maar desalniettemin een interessante ervaring?

Van Aelst Zonder twijfel. Ik heb er twee maanden gewerkt en heb enorm veel bijgeleerd. Los Angeles was voor mij een heel aangename werkomgeving en dat vooral door het prachtige weer. Dat klinkt misschien belachelijk, maar die helderblauwe hemel zorgt ervoor dat het daar zo plezant is om te werken. Structureel is het hier echter veel gemakkelijker en aangenamer om televisie te maken. Je trekt met de camera op straat en je begint te filmen. In LA moet je honderden formulieren invullen, vijf instanties inlichten en vooral veel centen betalen om zelfs nog maar een testopname te draaien.

 

Waddist, gast?

Hoe verliepen destijds de audities voor de cast van ‘Benidorm Bastards’? Hebben jullie alle rusthuizen van Vlaanderen afgeschuimd?

Van Aelst Rusthuizen niet, nee. We hebben wel veel amateurtheatergezelschappen gecontacteerd. In het begin hebben we geprobeerd met professionele acteurs te werken maar dat bleek al snel niet de juiste piste wegens een te grote gêne bij de meesten. Uiteindelijk zijn er een zestigtal senioren auditie komen doen bij ons en daaruit hebben we er dan vijftien geselecteerd waarmee we de straat zijn opgetrokken. Bij een eerste kennismaking lieten we iedereen filmpjes zien die wij grappig vonden en gaven we hen meer uitleg over de sketches die we wilden uitvoeren. Tijdens die vroege straatopnames gebeurde een laatste selectie en zo kwamen we uit bij de zeven Bastards. Met hen hebben we nog wel veel zitten oefenen om de grappen echt goed te krijgen. Zo weet ik nog dat we hen hier in de tuin (Shelter is gevestigd in een oud herenhuis in Berchem, nvdr.) wat jongerentaal hebben aangeleerd, zodat ze woorden en uitdrukkingen zoals YouTube, “Waddist, gast!” en “Kheb een poar bollen gepakt” konden uitspreken.

 

Komt er nu echt geen derde seizoen van Benidorm Bastards?

Van Aelst (gedecideerd) Ik antwoord altijd hetzelfde: “Er komt voorlopig geen derde seizoen.” Maar ‘voorlopig’ is wel een cruciaal woord in die zin. Ik heb nooit gezegd dat een derde seizoen uitgesloten is. Dat is een foute interpretatie van die journalisten. Ik ga mogelijke opnames voor een nieuw seizoen van de 'Bastards' trouwens nooit aan de grote klok hangen, het blijft tenslotte een verborgen cameraprogramma. Er komt wel zeker een tweede seizoen van ‘Wat als?’ (sketchprogramma , nvdr.), waarvan de opnames nog wel even op zich zullen laten wachten.

 

Kan je al iets vertellen over een nieuw programma?

Van Aelst Over nieuwe programma’s kan ik nog niks zeggen, maar we zijn zeker volop bezig. We gaan de komende weken een aantal testjes draaien, meer bepaald een aantal improvisatietests en daarvoor zoeken we nog een zeventigtal mensen voor publiek. Deze improvisatietests zullen doorgaan in theater Klokhuis, vlakbij de Universiteit Antwerpen. Allen daarheen, dus.

 

Zwitserland - New York - Benidorm

Wat als jullie op 21 november de International Emmy winnen?

Van Aelst Veel champagne drinken! Wij vliegen met een kleine delegatie van Shelter naar New York en het plan is om veel leute te maken of we nu winnen of niet. Ik ga het wel deftig houden, want toen we vorig jaar in Zwitserland de Gouden Roos hebben gewonnen, ben ik in een fontein gesprongen waardoor ik twee parasieten heb opgelopen en drie maanden in bed heb gelegen. Ik ga dus nu zeker niet de gek uithangen. Voor ons is de nominatie op zich al een overwinning.

 

Ik las ergens dat een touroperator ‘Benidorm Bastards’ gebruikte om extra reizen naar Benidorm te boeken. Hebben jullie al telefoon gekregen van het toerismebureau van de Spaanse badplaats?

Van Aelst (lacht luidop) Nee, dat wist ik niet. Bij mijn weten hebben we nog geen bericht gekregen van het toerismebureau daar. Wij hebben wel al veel reclameaanbiedingen gekregen waarvan we de meesten hebben afgeslagen om het programma zelf niet uit te buiten. We hebben ook eens een kwade telefoon gekregen van de burgemeester van Benidorm die van plan was juridische stappen te ondernemen tegen ons. Ik heb hem toen gelukkig duidelijk kunnen maken dat Benidorm Bastards een supercool programma is waardoor dat het toerisme alleen maar ten goede zou komen. Kort daarna heeft hij de klacht laten vallen.

 

Als afsluiter: Je bent nu al een tijdje met televisie bezig. Wat zijn volgens jou de drie belangrijkste elementen die een televisieformat succesvol maken?

Van Aelst (denkt even na) Ten eerste heb je een krachtige baseline nodig die bestaat uit maximum één of twee zinnen, waaraan je heel het programma kan ophangen, de potgrond als het ware. Ten tweede is een heel goede uitwerking van groot belang. Dan heb ik het over elk detail dat juist moet zitten, van de presentatie tot de montage en ga zo maar door. Tijdens het draaien van ‘Wat als?’ vond ik het bijvoorbeeld belangrijk welke planten er in de achtergrond stonden. Het kan dus ver gaan zolang je het maar met liefde uitwerkt en dat brengt mij bij het derde punt: hart en ziel. Een programma moet je maken omdat dat het programma is dat jij zelf wil zien.