De nieuwe oude doos

01/03/2004
🖋: 
Auteur extern
Krista Claesen

Het Filmmuseum verhuist. De oude, tot de verbeelding van de retrofilmliefhebber sprekende zaal aan de Meir, wordt ingeruild voor twee nagelnieuwe en erg modern ogende filmzalen in het FotoMuseum aan de Waalsekaai 47. Het museum herbergt net als op de oude locatie een documentatiecentrum en bouwt evenementen op aan de hand van maandelijkse thema’s die ook aan een ruimer publiek de kans moeten geven om zich te bekwamen in de hedendaagse film- en beeldcultuur. Verder worden er in samenwerking met verscheidene organisaties en groeperingen inspanningen gedaan om de onbekendere hedendaagse film te promoten.

De maandelijkse thema’s worden met zorg uitgekozen; dikwijls wordt de actualiteit gevolgd. Zo was er in september 2003 een ode aan Katharine Hepburn, die in juli van dat jaar overleed, en in november stonden uiteraard de Kennedy-jaren centraal. Andere maanden wordt er gekozen voor een bepaalde regisseur of voor een land met een lange, doch niet zo gekende traditie op filmgebied. Als thema voor maart worden de beginjaren van Stanley Kubrick opgevoerd. Kubrick draaide in zijn dagen als jonge filmer documentaires als The Flying Padre en Day of the Fight, een reality-soap avant-la-lettre. De vader van de artificiële intelligentie in de film had een voorliefde voor de donkere kantjes van de mens, voor seks, drugs en klassieke rock’n roll, en dat is ook in zijn eerste langspeelfilms te merken. Killer’s Kiss en The Killing zijn twee film noirs waarin geweld de hoofdrol speelt; het anti-oorlogsdrama Paths of Glory is dan weer tegen geweld in oorlogen. Nog in maart – wel pas vanaf 20 maart, want door de verhuis ligt alles stil, of liever wordt alles verplaatst – zorgt filmpionier Georges Méliès voor het aanbod stomme films uit de oude doos, die live zullen worden begeleid door een pianist of een ensemble. Ook nieuwe Chinese films komen aan bod in deze buiige maand. Of dat martial-arts hoogstandjes dan wel zen-geïnspireerde films zijn die yin en yang zullen samenbrengen, is nog niet geweten.

 

Tot zover het filmaanbod want het Filmmuseum is meer dan enkel een cinema. Zoals de naam en de inleiding van deze tekst reeds lieten vermoeden, is het ook een documentatiecentrum. In de SineBase bibliotheek kan je een collectie raadplegen van boeken, tijdschriften en knipselmappen over alles wat met beeldcultuur te maken heeft, nationaal en internationaal. Iedereen kan – mits een kleine vergoeding – op zoek naar informatie over film, video en televisie. De belangrijkste naslagwerken staan in de leeszaal, alle andere informatie moet op voorhand worden opgevraagd, ontlenen kan niet. Wilt u dus graag weten wie Herbie, Boomer of Starbuck zijn, SineBase zal het u onthullen.

 

Wilt u dus graag weten wie Herbie, Boomer of Starbuck zijn, SineBase zal het u onthullen.

 

Het Filmmuseum wil zijn publiek een overzicht geven van de hele filmgeschiedenis, niet enkel door het filmaanbod zo uiteenlopend mogelijk te houden, maar ook door duiding in de vorm van lezingen en publicatie’s. Leken kunnen zich bekwamen in de film- en beeldcultuur door in te gaan op het ruime aanbod aan cursussen en workshops, die bedoeld zijn voor jong en oud. Het FotoMuseum start na de verhuis van het Filmmuseum met een nieuw project, MuHKACinema. Het zal een brug slaan tussen het MuHKA en het Filmmuseum door de relatie tussen hedendaagse (of klassieke) film en hedendaagse kunst te onderzoeken. Het programma, dat de speciaal daarvoor gereserveerde tweede zaal aan de Waalsekaai volledig zal innemen, wordt in maart bekend gemaakt.

 

Als student betaal je voor een filmticket slechts 4 euro en het FotoMuseumCafé voorziet in drank en een hapje. Komt de cinefiel in je naar boven, laat hem dan los in het Filmmuseum.