Wie nog niet gemerkt heeft dat Blackboard sinds dit schooljaar van look veranderde, is ofwel een nieuweling op deze universiteit, ofwel iemand die hardnekkig ontkent dat het academiejaar opnieuw van start is gegaan. Voor deze laatste is dit misschien het moment om uit die ontkenningsfase te ontwaken en ook eens een kijkje te nemen. Zij die wel braaf Blackboard bezochten, hebben wellicht gemerkt dat er deze zomer een heuse facelift heeft plaatsgevonden. dwars zocht, met de hulp van het hoofd van eCampus, Filip Seuntjens, uit wat er precies veranderde en waarom.
“eCampus is een beetje een vreemd onderdeel van de afdeling ICT”, legt Seuntjens uit. Vreemd, want van de tien mensen die er werken, hebben er vijf een puur ICT-profiel. De anderen zijn wat Seuntjens ‘functionele’ medewerkers noemt, met bijvoorbeeld een diploma Germaanse talen of Filosofie.
De taak van eCampus bestaat erin de pakketten waarmee de eindgebruiker in contact komt te ondersteunen, Blackboard en de UA-website dus. Wie een vraag heeft over Blackboard, komt daarmee rechtstreeks bij Seuntjens en zijn collega’s terecht.
Alleen het allerbeste
Dat Blackboard enkele wijzigingen moest ondergaan is geen rariteit, want zoals elk ander computerprogramma heeft ook Blackboard af en toe een update nodig. In de zes jaar dat Blackboard jong is, werden ieder jaar kleine updates geïnstalleerd. Aan de hand daarvan probeert eCampus met kleine stapjes het systeem te verbeteren. “Alleen het allerbeste en meest functionele is goed genoeg voor ons”, aldus Seuntjens.
Toch is ook stabiliteit een belangrijke factor voor eCampus. Alle updates worden eerst aan een grondig onderzoek onderworpen alvorens ze geïnstalleerd worden. Updates die niet de moeite waard zijn, zorgen enkel voor verwarring bij de gebruiker. “Je kan dus beter ieder jaar kleine en waardevolle updates installeren, dan na drie jaar plots een heel nieuw systeem in te voeren.”
Ondanks die kleine veranderingen was het toch schrikken in september. De gelijkenissen tussen deze versie, Blackboard 9, en de vorige, zijn op het eerste gezicht ver te zoeken. “Dat heeft alles te maken met de nieuwe interface”, legt Seuntjens uit. “Technisch gezien is er weinig veranderd. De verschillende tools zijn van plaats verwisseld en de lay-out is vernieuwd, dat maakt dat Blackboard er nu zo anders uitziet.”
Voor de gebruiker betekent dit niet dat hij technische problemen zal ondervinden; het grootste probleem is er één van scholing, vooral bij proffen die de oude versies gewoon zijn. Daarom organiseerde eCampus al sinds mei demosessies. “Toch waren er bij de start van het nieuwe academiejaar nog een aantal proffen die uit de lucht vielen”, lacht Seuntjens.
Blackboard, ook voor bomma’s
Naast vormgeving zijn er natuurlijk nog enkele zaken veranderd. Zo word je bijvoorbeeld meteen aangemeld als je webmail opent. Daarnaast moest je vroeger vaak lange tijd naar nuttige informatie zoeken in de krochten van de UA-website. Nu heeft eCampus geprobeerd de informatie te groeperen onder de verschillende tabbladen die in Blackboard toegevoegd zijn. “Blackboard is eigenlijk een lege doos. Het is onze taak die op te vullen naar de noden van de UA, net zoals de proffen dat voor hun eigen vak moeten doen”, aldus Seuntjens. “Het is een stap in de goede richting, maar die groepering is nog steeds voor veel verbetering vatbaar.”
Iets anders dat ook voor verbetering vatbaar was, was het systeem om via Blackboard in te schrijven voor de mondelinge examens. Menig gefrustreerde student heeft teveel tijd doorgebracht achter het scherm om een geschikt uur te bemachtigen. Andere studenten schakelden een hulplijn in voor die inschrijving. “We werden zelfs opgebeld door bomma’s die wilden weten hoe ze hun kleinkinderen die met vakantie waren, precies moesten inschrijven.” Nu wordt Blackboard ondersteund door meer servers, dus zou dit ook sneller moeten gaan. “Het blijft een ICT-systeem, dus er kan altijd iets mislopen, maar dat is tot een minimum beperkt.”
Een nadelige verandering voor de weetgrage student is de verwijdering van de ‘de illegale vakken’. In het oude systeem kon je alle mogelijke vakken toevoegen aan je cursuslijst en bekijken, ook diegene waarvoor je niet officieel ingeschreven was. Die vakken vallen nu onder de noemer ‘illegaal’. Vanaf november zal je enkel de vakken die je in je officiële studieprogramma hebt opgenomen nog terug kunnen vinden op Blackboard.
Puffende profs en sakkerende studenten
eCampus kreeg zeer weinig reacties op de vernieuwing. Hier en daar was er nog een prof die moest wennen aan het nieuwe systeem, maar van de studenten zelf kwam er weinig feedback. “Geen probleem,” vindt Seuntjens, “geen nieuws is goed nieuws, toch?”
Als we polsen naar de meest gestelde vragen over Blackboard, blijkt dat er maar één zaak opvalt. “We krijgen de meeste klachten over de traagheid van Blackboard”, legt Seuntjens uit. “Het is echter niet zo dat dit altijd de schuld is van Blackboard zelf. Het is nu eenmaal een zwaar programma dat veel van je computer vraagt. Of misschien is je internetverbinding te traag.” Seuntjens vergelijkt Blackboard graag met een mijnkanarie. “Van zodra er iets niet werkt zoals het hoort, valt hij dood. Maar soms is de kanarie gewoon ziek.”
Tip van Filip |
---|
Bij het einde van het gesprek drukt Seuntjens ons nog nadrukkelijk op het hart altijd af te melden alvorens het venster te sluiten. “Als je niet afmeldt, zal je merken dat je nog steeds aangemeld bent als je Blackboard weer opent. Stel dat je dit vergeet aan één van de universiteitscomputers, dan kan de volgende bezoeker al jouw informatie en mails bekijken. Altijd afmelden dus!” |