De beurs voor beginners

Het marktsegment
22/04/2012
🖋: 
Auteur extern
David Ooms & Dorien Cautreels

Je kan geen krant openslaan of het ene bericht over de aandelenkoersen is al onheilspellender dan het andere. Investeerders reageren op regeringstoespraken of kredietbeoordelaars verlagen schijnbaar zonder aanleiding de kredietwaardigheid. Hoor je het ook in Keulen donderen als men het heeft over flash crashes of schuldpapier? Geen paniek dan, want iedere maand verduidelijkt CapitAnt, de studentenvereniging die studenten wil inleiden tot en begeleiden naar de financiële markten, op deze pagina's de werking van de beurs.

Spanning op de beurs

De beurs heeft het eerste kwartaal van 2012 alvast positief ingezet. De Bel-20 steeg met net geen 12 procent tijdens de eerste drie maanden van het jaar. Dat kwam voornamelijk door het LTRO-programma dat de Europese Centrale Bank had aangekondigd begin december. Door dat programma kunnen alle banken voor de komende drie jaar aan extreem lage tarieven onbeperkt geld bij de Europese Centrale Bank lenen. Het was indirect de bedoeling dat de banken dat geld zouden gebruiken om obligaties van landen te kopen, denk dan vooral aan Spanje en Italië. Dit gebeurde echter niet, de banken houden het geld grotendeels als liquide middelen aan om gewapend te zijn tegen eventuele onzekerheid in de toekomst.

 

De laatste weken verschijnen er in de media opnieuw meer negatieve nieuwsberichten. Zo blijken de problemen in Spanje toch groter dan aanvankelijk gedacht en er is opnieuw vrees voor een groeivertraging in China. Ook de inflatie in China blijkt moeilijk onder controle te krijgen. Die kwam hoger uit dan verwacht wat het moeilijk maakt voor de People’s Bank Of China (de centrale bank van China) om opnieuw een monetaire versoepeling door te voeren. Dit alles zorgt voor bijzonder veel volatiliteit op de aandelenmarkt. Het resultatenseizoen is nu ook op volle toeren. De aftrap, die door Alcoa werd gegeven, was alvast veelbelovend. Het wordt ook uitkijken wat de banken de afgelopen drie maanden hebben gepresteerd. De Europese schuldencrisis is weer terug van nooit weggeweest en zal ook het komende jaar voor de nodige spanning zorgen op de aandelen- en obligatiemarkt. De komende zomermaanden beloven alweer een erg volatiele markt, vermits het volume in verhandelde activa lager is. Hierdoor doen er zich sneller significante prijsbewegingen voor. Hier kunnen we enkel teruggrijpen naar een oud beursgezegde: “Sell in May and go away, but remember to come back in September.”

 

Intreders

De spanningen op de aandelenmarkt maken het moeilijk voor bedrijven die naar de beurs komen, omdat beleggers dan risico-avers zijn en dus liever niet intekenen op een beursgang. Toch ligt de beurs niet helemaal op apegapen. Niemand minder dan de heer Zuckerberg heeft de weg naar de beurs gevonden.

 

Facebook, de sociaalnetwerksite bij uitstek, trekt begin mei naar de beurs. Onderhandelingen over de exacte datum zijn voorlopig nog aan de gang met de SEC (Amerikaanse beurswaakhond, nvdr.). De banken die de beursgang begeleiden zijn ook niet de minsten: Morgan Stanley, J.P. Morgan, Goldman Sachs, Bank of America, Barclays, Allen & Co en nog 25 andere ‘kleine’ investeringsbanken. Facebook hoopt zo’n 10 miljard dollar op te halen, wat zou betekenen dat het hele bedrijf op zo’n 100 miljard dollar geschat wordt. Facebook telt wereldwijd ongeveer 845 miljoen gebruikers, dat is een stijging van maar liefst 39 procent ten opzichte van vorig jaar. In 2011 maakte het bedrijf ongeveer 1 miljard dollar winst, op een omzet van 3,71 miljard dollar. Het is dan ook verwonderlijk dat de markt Facebook op zo’n 100 miljard dollar zal waarderen. Dit is maar liefst 100 keer de winst van 2011. 85 procent van Facebooks omzet komt van advertenties en de andere 15 procent komen van spelletjes, waaronder bijvoorbeeld het bekende ‘Farmville’. Elke dag worden er zo’n 250 miljoen foto’s geüpload op Facebook. Iedereen is zo in de wolken over Facebook dat het winstpotentieel oneindig lijkt. Het bedrijf begint zich meer en meer te ontwikkelen als een marketingbureau. De gegevens van de gebruikers worden gebruikt om gericht reclame te maken. Het lijkt allemaal niets als je rustig een foto van een vriend of vriendin aan het bekijken bent, maar Facebook kijkt mee en volgt wat je doet. Dat is natuurlijk een schat aan informatie waar andere bedrijven graag veel geld voor op tafel leggen Toch is deze beurswaardering voor velen aan de hoge kant.

 

Recent ging ook Groupon, nog zo’n internethype, naar de beurs. Ook daar was de waardering wat aan de hoge kant maar de vooruitzichten voor het aandeel waren zo positief dat veel beleggers intekenden op de beursgang. Helaas, Groupon bleek herhaaldelijk met zijn boekhouding te hebben geknoeid en het aandeel heeft al veel van zijn beurswaarde verloren. Ook het businessplan bleek niet waterdicht. Groupon heeft veel rechtszaken aan zijn been omdat het klanten niet eerlijk zou behandelen en de contracten niet zou naleven. Dit is natuurlijk een recept voor een totale ondergang. Beleggers verkopen de laatste maanden dan ook massaal het aandeel.

 

Facebook zal zich moeten transformeren naar een bedrijf met stabiele inkomsten. De reclamemarkt is bijzonder conjunctuurgevoelig en dat kan in slechte economische tijden, zoals nu, wel voor druk zorgen op de inkomsten. Een andere factor die de reclame-inkomsten voor Facebook onder druk kan zetten is het privacy-beleid van het bedrijf. Hoewel oprichter en CEO Zuckerberg naar eigen zeggen veel belang hecht aan privacy, heeft het bedrijf toch geregeld een rechtszaak aan haar been. Het woord privacy kwam welgeteld 35 keer voor in de prospectus.*

 

De vraag die elke belegger zich vandaag bij een investeringsbeslissing stelt, is hoe het bedrijf zal genieten van de groei in Azië? Dit is voor Facebook niet anders. Het bedrijf is in de regio actief, maar heeft af te rekenen met censuur van de Chinese overheid. De Chinezen hebben pas nog enkele bekende blogsites offline gehaald, omdat deze negatieve berichten weergeven over het beleid in China. Dit is natuurlijk voor een open gemeenschap als Facebook dodelijk, aangezien censuur het einde van vrije meningsuiting zou betekenen op de sociale netwerksite.

 

 

* Prospectus: Het document dat een bedrijf moet indienen waar alle informatie over het reilen en zeilen van het bedrijf staat. Dat is nodig voor een beursgang zodat potentiële investeerders zo hun eerste analyse kunnen maken.