Cultuurstrook april '09

21/03/2009

Horse Feathers

Een gitaar, een viool, een cello en een zingende zaag. Tot daar de minimale bezetting van Horse Feathers. Meer heeft het muzikale trio uit Portland niet nodig om luisteraars te betoveren met vrolijk (en minder vrolijk) meanderende deuntjes. Als je je ogen sluit waan je je zo in een veld alfalfa dat golft in een licht zomerbriesje. dwars ging Horse Feathers op 26 februari beluisteren in de Trix Bar, die zich uitstekend leent voor dit soort intimistische concertjes. Een groeipuntje blijft het jammerlijk binnensmonds gewauwel van de verder overigens zoetgevooisde zanger. Ook een eervolle vermelding voor Superlijm, dat het voorprogramma verzorgde en toonde hoe je creatief kan zijn met een bandopnemer. Naar aanleiding van hun nieuwe cd ‘House with no home’ toert Horse Feathers nu de halve wereld rond. Wie wil, kan hen achterna reizen en een deuntje meepikken in Texas. Voor alle anderen biedt www.myspace.com/horsefeathers een waardig alternatief.

 

Anna Kim (door Eva Steindorfer)

Literaire lezing/debat “die bilderspur” op 23 april | Hoe vind je je artistieke stem tussen de grenzen van twee culturen en talen? Anna Kim, auteur van Zuid-Koreaanse afkomst, opgegroeid in Duitsland en Oostenrijk, verwoordt deze zoektocht op een poĂ«tische manier in haar verhaal “die bilderspur”. De lezing wordt gevolgd door een debat met taal- en letterkundigen van de Universiteit Antwerpen die het multiculturele spectrum van de universiteit in hun onderzoek en/of hun persoonlijke achtergrond vertegenwoordigen. De lezing start om 18:30 en het debat om 19:00 in lokaal R-218 op de Stadscampus. Workshop creatief schrijven op 24 april | “Wie kommt das Bild in die Sprache?”, een vraag die de deelnemers aan deze workshop samen met de auteur Anna Kim zullen nagaan. Een degelijke kennis van het Duits en veel liefde voor taalexperiment strekken tot aanbeveling. Vanaf 18:00 tot 20:30 in lokaal C-001 op de Stadscampus. Voor meer informatie en inschrijvingen kan je mailen naar het Oostenrijkcentrum (octant@ua.ac.be) of surfen naar www.ua.ac.be/octant.

 

Watchmen

Nu het na 22 jaar eindelijk gelukt is om het cultsucces ‘Watchmen’ te verfilmen (ik vind het resultaat geslaagd, maar oordeel vooral zelf), wordt het ook tijd om de originele 12-delige strip nogmaals te bekijken. Neergepend, getekend en ingekleurd door respectievelijk Alan Moore, Dave Gibbons en John Higgins, vertelt ‘Watchmen’ het verhaal van een alternatief 1985 waarin mensen zich in strakke pakjes hijsen om criminelen in elkaar te slaan, Nixon aan zijn derde ambtstermijn bezig is en een blauwe man materie van op afstand kan manipuleren. Duister, bloederig en intelligent. Who watches the watchmen? Ik kan het u alleszins van harte aanbevelen. De film is goed, de strip is beter.

 

Erwin Olaf - ‘EyeCandy 1984-2009’

De tentoonstelling ‘EyeCandy 1984-2009’ toont werk uit het omvangrijke oeuvre van pers- en reclamefotograaf Erwin Olaf. Hij werkte voor onder andere Nokia, Heineken, BMW en Diesel en maakte daarnaast ook films, videoclips en videokunst. Olafs fotografie heeft een uitgesproken en herkenbare stijl, hoewel hij over de jaren zowel met een donkere zwart-wit stijl als met kleurrijke en digitaal gemanipuleerde beelden experimenteerde. Zijn werk thematiseert schoonheid, erotiek, wanhoop, gender en de dood en is doorspekt met veel humor. Verschillende foto’s uit de tentoonstelling zijn gemaakt in opdracht en zijn geïnspireerd door de schilderkunst. We krijgen theatrale ensceneringen, fantasierijke beelden en technische perfectie te zien. Olafs fotografie deed meer dan eens stof opwaaien door de ‘aanstootgevende’ inhoud. Zo bijvoorbeeld het portret uit de serie ‘Royal Blood’ van een op prinses Diana gelijkende vrouw met een bebloed Mercedesteken op haar arm (zie foto). De tentoonstelling ‘EyeCandy 1984-2009’ is te bezichtigen in het FotoMuseum t.e.m. 7 juni.