Boek.be
Al 80 jaar lang vinden lezers hun weg naar en tussen de boeken tijdens de jaarlijkse Antwerpse Boekenbeurs. De bezoekersaantallen zijn nog steeds hallucinant hoog in deze tijd van onlineshopping en papiermijd. Wat schuilt er achter deze succesformule? Daar geeft Algemeen Directeur van Boek.be André Vandorpe graag een antwoord op.
Ben jij vertrouwd met de Boekenbeurs met zijn vier grote hallen, of loop jij hopeloos verloren in de zoektocht naar dat ene boek? Ben jij ieder jaar van de partij, of vind jij het maar een veel te drukke bedoening? Ondergetekende behoort tot de laatste categorie en kon dit jaar al rondneuzen tussen al het verzameld papier op de openingsavond van de Boekenbeurs. Daarbij werd een spiegeltent ontdekt op het binnenplein (Calamartes-déjà-vu!) en de hand geschud van de organisator van dit grootse gebeuren.
de lezers
“Als je de volledige geschiedenis van de Boekenbeurs doorloopt, moet je wel opmerken dat het een uniek fenomeen is. We lokken elk jaar 150.000 tot 160.000 mensen naar Antwerpen Expo en daarvan blijkt er 75 procent trouwe bezoeker te zijn. Dat is geen toeval. We creëren een band met mensen. Mensen die niet alleen op zoek zijn naar nieuwe titels, maar ook naar bepaalde auteurs of evenementen. Doordat we het belevingsaspect zo uitgebouwd hebben de laatste jaren, schep je die band en ontstaat je trouw publiek. Zij weten dat er op de Boekenbeurs elk jaar wat nieuws te ontdekken valt. Deze vaste formule werkt nog altijd, maar zorgt er ook voor dat we ieder jaar creatief uit de hoek moeten komen. Op die manier overtuigen we het voltallige publiek om (weer) ons evenement te bezoeken.”
Hoe overhaal je de niet-vaste bezoekers om af te zakken naar Antwerpen Expo?
“Blijkbaar triggert een bepaald punt van ons programma tienduizenden mensen om voor het eerst of na een aantal jaar nog eens naar onze Boekenbeurs te komen. Dat is een mooie zaak. Het deels wisselende publiek heeft dus zeker ook zijn voordelen.”
Op welke manier worden ook jongeren en studenten bereikt?
Door het scholenprogramma bereiken we scholieren al op jonge leeftijd. Elk jaar worden er 5.000 tot 7.000 jongeren op de Boekenbeurs uitgenodigd om deel te nemen aan een speciaal programma, begeleid door auteurs. Zij nemen de scholieren op sleeptouw doorheen de Expo. Op deze manier maken deze jonge bezoekers vaak voor het eerst kennis met de Boekenbeurs, maar ook met boeken. Onze verleidingstrucs blijken volgens onderzoek ook te werken. Binnen de kortste keren gaan deze kinderen ook deelnemen aan leesclubs. Of ze stappen sneller al eens een bibliotheek of boekhandel binnen. We brengen langzaam een ketting op gang die ze de rest van hun leven kunnen meedragen.”
de boeken
Doen boeken het nog goed of is de concurrentie van het online gebeuren voelbaar?
Het online gebeuren is uiteraard een aanvullend gegeven op de fysieke verkoop in de boekhandels. Het is een extra verkoop, die de gewone boekenwinkels niet in de hand hebben. Wij kunnen enkel proberen om de boekhandel – als cultureel symbool binnen een stad, als aangename plek om te vertoeven – te behouden en beschermen. Dat is zeker geen gemakkelijk verhaal, maar we ondernemen de nodige initiatieven zodat die kleine monumenten in een stad intact kunnen blijven.”
Kunnen de kleine boekhandels het zich permitteren om zich ook hier kenbaar te maken?
“De kleine boekenwinkels zijn sinds 4 jaar gegroepeerd in de groep Confituur. Zo’n dertig onafhankelijke boekhandelaars staan in dat Confituur-verband op de Boekenbeurs. Hoewel hun stand dit jaar van plek is veranderd, is deze weer erg aantrekkelijk om te bezoeken. Ga er zeker eens langs!”
Hoe erg zijn de uitgeverijen aan hun vaste stek gehecht?
“Het is zeer moeilijk wanneer door omstandigheden een standhouder noodgedwongen van plek moet veranderen. Vaak is dat bijna een emotioneel moment. Vooral uit de overtuiging dat de trouwe bezoekers bijna blindelings hun lievelingsstanden weten te vinden. Vinden ze de stand op een andere plek wel terug? Uit de praktijk van de voorbije jaren blijkt wanneer de standhouder noodgedwongen moest verhuizen, er in de meeste gevallen betere zaken gedaan werden dan op de oude plek. We proberen zeker de vertrouwde plek te bewaken, maar als het niet anders kan zijn er dus ook geen financieel schadelijke gevolgen voor de standhouder.”
Worden de lezers gestimuleerd om hier hun boek te kopen? Duiken er lijstjes op?
“We stellen vast dat onze beurs verschillende types bezoekers kent. Je hebt de ontdekkingsreizigers, die op hun tocht hun vondsten aankopen of evengoed neerschrijven om later pas het desbetreffende boek aan te kopen. Er zijn ook lijstjesmensen, die met een papiertje binnenstappen en het rijtje hier afgaan. Ook zij kopen ofwel hier hun boeken, of gaan later met datzelfde papiertje naar hun favoriete boekhandel. We stimuleren noch het een, noch het ander. We proberen enkel zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de lezers.”
- Log in to post comments