de betere platformkunde met GoNNER

de dwarsdoorsnede

29/03/2017
Bron/externe fotograaf

Art in Heart (Ditto)


dwars slijpt het virtuele fileermes en gaat langs de graat van boeken, films, series, games, muziek, theater, haarproducten en rubberen eendjes. En heel soms stuit een redacteur op een bizarre combinatie van chaotisch hotsende beelden die hem enorm aan zijn met kriele schetsen doorspekte emo-periode doet denken. Dat de brute en onvergeeflijke indie game GoNNER een apart stijltje heeft, moge geweten zijn.

Ondertussen is het speltype van de roguelike wijd en zijd verbreid. Fans van het eerste uur zullen weten waar ze zich aan mogen verwachten, vermits GoNNER de fundamentele gedragsregels nastreeft die de halfgoden in het genre zo fijn hebben weten neer te zetten. De aandachtige lezer zal zich dus mogen verwachten aan afmattende levels met perma-death en platform-elementen. Weet deze nieuwe deelnemer echter een plaatsje te veroveren in het pantheon van dergelijke consorten zoals Rogue Legacy, The Binding of Isaac en Nuclear Throne? Mijns inziens wel, al was het maar omwille van de prachtig bevreemdende visuals, strakke controls en een vette soundtrack.

 

Je begint het spel als een druppel die gelokt wordt door de duisternis aan de rechterkant van het beeldscherm. Gaandeweg vind je één van de vele schedels die je doorheen het spel meester kunt maken, een wapen en een rugzak. Dan krijgt het vlezige gedeelte van het spel eindelijk vorm: al run ’n gunnend spring je doorheen de procedureel gevormde levels, op zoek naar een verhaal. Je krijgt als speler immers geen enkele houvast buiten de schiet-, bewegings- en springknoppen. De rest blijft een mysterie waar jij naar op zoek mag gaan.

 

De vormgeving van GoNNER is dé onderscheidende factor waarmee het de concurrentie de loef weet af te steken. Zowel de vijanden als achtergronden komen grof en ietwat simplistisch over, maar geven het spel een rigide kaaklijn. Figuurtjes die op vleermuizen lijken vliegen je achterna, lange karakters transformeren tot egels – het komt erop aan je steeds gewaar te zijn van deze kenmerkende typetjes. Eén moment van onoplettendheid leidt er al snel toe dat je je verworven items kwijtraakt. Komt dit voor, dan heb je nog de kans om ze in je kwetsbare druppelvorm vlug opnieuw bij elkaar te sprokkelen, vooraleer het game over-scherm je begroet.

 

een typische weergave van het knotsgekke geknal

 

GoNNER is per definitie geen lang spel. Roguelikes moeten nu eenmaal qua spelduur vooral teren op voortdurende herhaling. De hoge moeilijkheidsgraad zal menig gekruid gamer een tijdlang vasthouden, maar eenmaal de gewenning optreedt is het einde vaak na een dikke 15 minuten in zicht. En veel meer valt er dan ook niet te doen. De trip die je hebt beleefd zal zich echter nog een tijdlang vasthechten op je vermoeide duimen. Een aanrader dus!

 

 

Wil je eens proeven van wat GoNNER te bieden heeft? Dan kan je ‘hets’ een kans geven. Deze gratis te downloaden roguelike is een prototype van dezelfde ontwikkelaar en benadert de gameplay van GoNNER. Vermakelijke kost voor (nog) geen habbekrats.

 

developer: Art in Heart (Ditto)
release: 25 juli 2014
website: www.ditto.itch.io/hets

GoNNER

developer: Art in Heart (Ditto)
publisher: Raw Fury
release: 12 oktober 2016
website: www.gonnergame.com